Berichten van w@lter

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

    De temperatuur regelen voor de nagisting op fles doe ik in twee plastic bakken met een aquarium verwarming waarin een thermostaat zit en een aquarium dompelpompje

    Mooie setup, hier staan de bakken met flesjes gewoon een tijdje in de keuken naast de radiator. De madam vindt dat altijd heel leuk (pun intended) maar het is de makkelijkste methode voor mij.

    Inderdaad, net wat ik zei. 100g per verpakking is teveel (voor mij).

    Daarvoor zijn die pakjes van Crossmyloof heel handig, die hebben er van 25 en 50g.


    Ik zat hier vroeger ook altijd met half opgebruikte pakjes die lagen te verschalen in de vriezer, ongeopende pakjes van twee jaar voordien en dergelijke. Tegenwoordig koop ik hop voor maximaal 2x brouwen en gebruik ik hem eerst helemaal op voor dat ik een nieuw pak open.


    Ik heb nu 4 hoppen liggen (50g pakjes) die gaan dienen voor de volgende twee bieren. Ik koop geen nieuwe vooraleer die op is.


    HermanH , misschien moet je met die hop uit 2013 eens brouwen (als hij nog goed verpakt zit) en kijken of je daar nog degelijk bier mee kan brouwen? All in the name of science?

    Mijn ketels kuis ik bijna altijd met een scheutje dreft , ze zijn ook nooit extreem vuil , het enige wat ik moet doen is een scheut azijn in de ketels doen na het kuisen en eens goed op de bodem vrijven want die kleurt beetje blauw

    Ja, dat doe ik ook. Maar ik laat altijd een keer de ketel lopen met gewoon huishoudsoda erin om de pomp & leidingen ook schoon te krijgen. Azijn is voor mij na dit spoelprogramma.

    Welcome Back, Peter :thumbup:


    Ik denk dat je op zoek moet gaan naar "weldless" stukken. Ik ben zeker dat Serge hier een pak links naartoe heeft, het enige wat ik kan toevoegen is dat je eens moet kijken of je het kraantje van je brouwketel niet kan hergebruiken? Bij mijn ketel is dit vast geschroefd en kan je het makkelijk hergebruiken?


    Maar de vraag die ik me eerder stel is of je die kraantjes wel nodig hebt? Ga je je maischfilter eraan bevestigen? Of wil je na het koken via dat kraantje het wort naar het gistvat overbrengen?

    Bedankt Serge, dat legt ineens ook veel uit :ok: (ik ben niet zo wetenschappelijk onderlegd)


    Ikzelf heb ooit de tip gekregen van Rudy Gesquiere van Rodenbach. En er zit wel degelijk een punt in. Maar ergens in de afgelopen twee jaar is mijn smaakpallet veranderd en kan ik die uitgesproken zoete bieren niet zo meer appreciëren. Kwestie van persoonlijke smaak zelle, zegt niets over de kwaliteit van die bieren, maar ik gebruik sindsdien geen maïsvlokken meer.

    Van tijd tot tijd moet dat eens, houdt ons met de voeten mooi op de grond :)


    Maar ondertussen is het bier al mooi twee dagen aan het vergisten. Wel gewoon in de keuken dus misschien wat aan de warme kant voor de BRY-97 maar les jeux sont faits...


    Nog iets over die hop : man die rook lekker in het pakje, zat een mooie citrustoets aan met nog iets anders fruitigs, echt rijp fruit. Er staat 50g klaar om eind deze week bij de vergisting te gaan als dryhop. Kan niet wachten wat het gaat geven.

    dus dan best nog een zakje aan toevoegen of heeft dat na een week geen zin meer?

    Ik lees daar tegenstrijdige dingen over...

    Aangezien er nog veel onvergiste suiker in je wort zit gaat het zeker zijn nut hebben. Wel zou ik hem goed hydrateren zodat hij in optimale conditie in het vat terecht komt.


    Wat de hoeveelheid gist betreft hou ik me steeds aan deze stelregel (voor korrelgist) : 1g gist per liter wort. En ik rond af in zakjes naar boven. Dus bij 15l wort hoort 15g gist en aangezien die zakjes 11g bevatten moeten er twee zakjes in. Ik weet dat het aan de hoge kant is qua hoeveelheid korrelgist, en ik weet dat het meestal ook wel zal gaan met minder, maar ik weet ook dat mijn systeem tot nu toe altijd heeft gewerkt. Afhankelijk van de gistsoort (de ene is de andere niet), start bij mij een vergisting altijd binnen de 12 uur, vaak vroeger.

    Welkom op het forum :thumbup:


    Het eerste dat in mijn hoofd opkomt bij zo'n wijnvat is dat het misschien geïnfecteerd kan zijn met de azijnzuurbacterie. Maar er zijn genoeg brouwerijen die ze met succes gebruiken dus waarom niet? Een zwavelwiek zou ik ook niet gebruiken, helemaal vullen met een goede sulfietoplossing zou een betere methode kunnen zijn?

    Ik heb het een tijdje gebruikt, ben het even voor je gaan opzoeken en zat telkens tussen de 5 à 7%. Dat gaf een mooie zoetige toets aan het bier. 30% is veel te veel, en ik zou er geen uit de supermarkt gebruiken (zijn dat cornflakes?). De soort die ze in brouwwinkels verkopen is specifiek voor brouwen bedoeld en is geplet & gestoomd waardoor je ze gewoon kan toevoegen aan je beslag. Ik weet niet of dat met deze uit de supermarkt ook kan?

    Met een weinig enzybrew 10 zien uw flesjes er vanbinnen terug als nieuw uit.

    Ik hoor mensen daar altijd van stoefen en heb me ooit een pot ervan aangekocht. Ik vind er eigenlijk geen toegevoegde waarde aan. Al de mirakelverhalen die ik erover heb gehoord hebben hier nooit plaats gevonden. Ketel na het brouwen laten circuleren met enzybrew, volgens instructies die op de pot stonden, bruine aanslag blijft gewoon zitten, ook na een uur circuleren.


    Mijn "go to" product is steeds gewone huishoudsoda, kost niks en werkt eigenlijk een stuk beter. Gewoon oplossen in heet water en daar je flesjes in doen, dan een nachtje laten staan en de dag erna reinigen met een flessenborstel en naspoelen met water. De paar flesjes die je zo niet proper krijgt gewoon retour naar glasbak. Naspoelen doe ik altijd met een StarSan oplossing en een tweede keer met gewoon kraantjeswater. Heeft hier nog nooit problemen gegeven.

    Ik heb al gelezen dat er maïsmeel in zit. Ik ga vlokken toevoegen.

    Goed plan, maïsmeel gaat volgens mij veel problemen geven. Met maïsvlokken heb ik zelf al goede resultaten behaald. Geeft een uitgesproken zoetigheid aan het bier, zeker niet mee overdrijven. Die kg is veel te veel, je moet ergens in de trend van 2% van de stort blijven.

    Gisteren eindelijk nog eens kunnen brouwen. Het is een simpel blond bier geworden met Southern Passion als hop. Het recept kan je hier vinden.


    De brouwdag is niet helemaal soepel verlopen. Er ging vanalles mis. Het begon bij de setup, ik had een nieuw systeem ontworpen voor de recirculatie van het wort bovenop de moutkorf. De flow van dit systeem bleef echter te hoog waardoor het graanbed steeds dichtsloeg en de filtering vast liep. Na wat "on the fly" aanpassingen kreeg ik het min of meer onder controle maar het systeem op zich is niet bruikbaar. Terug naar de tekentafel.

    Dan komt het beslag zelf : ik had zuurmout meegerekend in mijn recept om op die manier eens aan te zuren. Bij aanvang van het maischen bleef mijn pH echter heel hoog (5,9 pH), ik verstond er niets van (en heb wat gemommeld over wat een brolmout dat niet is) en ben maar beginnen aanzuren met melkzuur. Uiteindelijk heb ik op die manier het pH omlaag gekregen naar 5,4 . Wat blijkt : bij het afwegen van de hop voor de eerste gift zie ik in mijn ooghoek de maatbeker staan met de zuurmout er nog mooi in. Ik was die dus vergeten toevoegen :@

    Kijk ik even verder dan zie ik nog iets : de filter die normaal op het kraantje wordt gemonteerd ligt nog mooi op de kast, klaar voor gebruik. Zit er dus geen filter op de brouwketel. Nu voel ik me pas echt slim... ||

    Maar goed, we roeien met de riemen die we hebben. Het maischen heeft dus wat langer als gepland geduurd en ik denk dat het een redelijk droog bier gaat worden. Kan op zich geen kwaad, ik wil toch dat de focus op de hop ligt. Bij het uitmaischen heb ik eerst wat wort afgetapt (dat ging wel heel makkelijk door de ontbrekende filter) en gerecirculeerd tot het zo helder mogelijk was. Daarna ben ik tergend traag beginnen filteren. Net zoals vorige keer warmde ik telkens 1 tot 1,5l water op in een simpele waterkoker en voegde ik dit toe. Daarna takelde ik de moutkorf ietsje op tot het niveau van het spoelwater in de moutkorf tot ongeveer een cm boven het graanbed stond. En zo verder tot alle spoelwater was toegevoegd. Daarna rustig de moutkorf er verder uitgetakeld zodat er geen wort onderaan uitkletterde. Het gevolg van dit trage spoelproces is dat het rendement heel goed zat : in plaats van 19,3l wort aan SG 1,042 te hebben zat ik op 19,7l wort aan SG 1,050. Als mijn berekeningen goed waren is dat een rendement van 90% ipv eentje van 74% . Lijkt me wat veel qua % dus ik ga die formule in mijn brouwtool nog eens nakijken.

    Koken ging als normaal, hoppellets in de spider, geen gepruts achteraf met al dat gruis. In de laatste 10 minuten heb ik iers mos toegevoegd (4g). Bij het koelen viel me iets op : enorm veel eiwitvlokken. Meer als ik normaal gewend ben. Na het koelen de ketel schuin gezet met het laagste punt aan de overkant van de kraan, even geroerd zodat er een lichte draaiing in het wort was (ik weet niet of je dat whirlpoolen mag noemen) en dan deksel erop en laten staan. Ondertussen alles opgekuist en afgewassen, CCT gereinigd (was al wel proper maar toch) en ontsmet met StarSan (ttz PuroSan) en daarna terug naar de ketel. De eiwitten waren mooi uitgezakt naar de bodem, de ketel terug voorzichtig recht gezet en beginnen aftappen voor in de CCT. De allereerste 100 ml zat nog wat prut erin door de eiwitresten die in de kraan zelf zaten. Dit heb ik weggegoten. Daarna blijven aftappen zolang ik mooi helder wort had. Helemaal aan het einde bleek dat er nog 3 liter wort met eiwitvlokken achterbleven in de ketel. Hier heb ik geen moeite gedaan om die nog te recupereren. Beter een litertje wort minder maar goede kwaliteit dan een liter mee aan slechtere kwaliteit... Volgende keer gewoon het kookverlies wat hoger instellen.

    Eind goed, al goed, 14 liter in de CCT, twee zakjes BRY97 erbij (ik weet dat het veel is maar de vervaldatum van de gist was 04/2020) en om +/- 19:00 stond het niveau in het waterslot al omhoog. Om 23:00 kwamen de eerste blubjes en vandaag staat het goed te brubbelen.

    Ik heb het een aantal brouwsels geleden ook voorgehad, met mijn Beëlzebub tripel. Heb er toen niet bij stil gestaan maar nu ik het hier zo lees, gaat er bij mij toch een belletje rinkelen.

    Oxidatie bij het bottelen is voor mij ook een aandachtspunt, die standaard bottelpijpjes zorgen imo telkens voor veel zuurstofinslag. Ik heb niet echt last van de oxidatie (mijn bier is eerder op omdat ik slechts brouw als mijn vorige batch bijna op is) maar als ik eens een flesje langer als een half jaar bewaar merk ik de oxidatie wel op.

    Soit, het medicinale zou ik gaan zoeken in de methode van desinfecteren. Mogelijks is er ergens wat product achtergebleven en zorgt dat voor die smaak & kleur? Of zou er toch in een aantal flesjes een infectie zijn gekropen?

    Ik kan u een heel kort en duidelijk advies geven : als je zoveel smoked & whiskeymout gaat gebruiken zal het resultaat een bier zijn met een heel speciale "verbrande rubber"-achtige smaak.


    Ooit (oude leden weten dit nog) eens een hommage aan de grote Michael Jackson (de bierdrinker, niet de zanger) willen maken en aangezien die ook veel rond whiskey gedaan had dacht ik, laat ik eens een bier maken met voornamelijk whiskeymout erin. De precieze hoeveelheden kan ik je niet meer vertellen (is al meer als 10 jaar geleden), maar wat ik je wel kan zeggen is hoe het rook/smaakte. Iets dat ik nooit of te nimmer zal vergeten...

    Het rook naar gerookte salami (wat op zich nog niet verkeerd is) maar de smaak was vergelijkbaar met wat je ervaart als je een burn-out doet van rubberen banden. Echt jakkes. En dat vonden de meeste mensen die ik het liet proeven ook.


    Dus moraal : gebruik maximaal iets van een 10 - 15% van ofwel whiskey- ofwel rookmout en ga daarmee aan de slag. Mocht het bier niet rokerig genoeg smaken kan je bij een volgende versie altijd wat meer toevoegen.


    Voor de rest lijkt de hop mij ok, zou ik een neutralere gist nemen om die rooksmaak beter te kunnen krijgen en lijkt 6% me een mooi alcoholpercentage(veel van mijn bieren zitten daarrond)

    Welkom op het forum Pierke :thumbup:


    Voor het maken van wijn is er op het forum ook een ruimte voorzien. Er zijn hier ook verschillende ervaren leden & geïnteresseerde beginners dus je mag daar zeker ook je ervaringen op dat gebied delen. Ik heb hier ook nog 1 wijnstok staan uit een ver verleden dat ik probeerde wijn te maken. Ik zou die eens moeten verzetten naar een betere, zonnigere plaats maar het komt er nooit van. Misschien ooit toch nog eens proberen om wijn te maken :)

    Ronny70 , welkom op het forum :thumbup:, ik heb je titel iets aangepast zodat het onderwerp later beter terug te vinden is.


    Ik zie dat Springerke al geantwoord heeft, maar de havervlokken mogen inderdaad gewoon bij de maisch.

    Zet het inderdaad eens een paar °C warmer. Naast de radiator in de keuken is ideaal daarvoor (of living als je daar meer plaats hebt). Maar ik heb dat ook al voor gehad, gebotteld met genoeg suiker, voldoende gist aanwezig en dan weken wachten vooraleer er koolzuur op kwam. Maar uiteindelijk komt er altijd wel koolzuur op. Bij zwaardere bieren kan het wel eens wat langer duren :)

    Probleem met die plastic emmers is dat ze op een gegeven moment een geurtje beginnen krijgen, PET heeft dit niet maar HDPE wel. Ik ben overgestapt op RVS en zou eerlijk gezegd niet meer terug willen.

    Maar ik heb zo'n RVS CCT ook pas gekocht nadat ik al meer als 10 jaar aan het brouwen was, het is en blijft een dure aanschaf die je in het begin graag uitstelt.

    Het allereerste waar ik aan dacht is het brouwwater. Volgens mij ligt het probleem daar. Smaakt dat water lekker om te drinken of heeft het een chloorachtige achtersmaak? Dan heb je eigenlijk je probleem al gevonden. Chloor gaat zich tijdens het brouwproces met het wort binden om nadien die medicinale smaken te produceren.

    Misschien is het eens een goed moment om zelf brouwwater te beginnen samenstellen. Kost eigenlijk 2x niks maar kan je probleem waarschijnlijk wel van de baan helpen. Hiervoor heb je de bekende brouwzouten nodig (er staat vanalles over in de FAQ), een nauwkeurig weegschaaltje dat tot op 0,1g kan meten en gedemineraliseerd water uit de supermarkt (wel geen geparfumeerd kopen natuurlijk). Dat laatste kost je iets van een 80ct per 5 liter. Hiernaast heb je ook nog een brouwsoftware nodig die je waterprofiel kan samenstellen (staan ook in hetzelfde artikel in de FAQ) en dan kan je beginnen spelen. (als je trouwens op de in het vet gekleurde woorden klikt kom je vanzelf op de FAQ uit)


    Welkom op het forum trouwens :-h

    Het allergrootste probleem/gevaar is de Sus&Klus opstellingen die je soms ziet die met oude, eigen gebouwde of niet gekeurde branders werken. Gas is best veilig (niet minder dan een elektrisch vuur) maar je moet er wel verantwoord mee omspringen.


    Trouwens : een dampkap gaat je niet redden met een gaslek. Propaan/butaan/aardgas is zwaarder als lucht en gaat naar de grond zinken. Door je dampkap gaat het zich makkelijker met de bovenlucht mengen waardoor er eigenlijk meer ontploffingsgevaar is. Maar nogmaals : deftig materiaal op een verantwoorde manier gebruikt levert geen gevaar op. Waar ik wel voor zou oppassen is dat je voldoende ventilatie hebt om CO vergiftiging tegen te gaan. Maar een raam op een kier zetten is hiervoor al voldoende.

    Je kan ook met wat plaatstaal (hoeft niet dik te zijn) een soort scherm maken dat rond je ketel en gasvuur past. Neem iets met een diameter dat pakweg 15cm breder is. Dit scherm gaat dan het effect van de omgeving minimaliseren omdat je hittebron zijn warmte beter zal kunnen focussen op je kookketel. Je kan dan gewoon met je biervaten blijven werken.