Berichten van w@lter

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

    Ziet er niet slecht uit. Met de gemberwortel heb ik geen ervaring maar ik ben niet zo'n fan van gember in het algemeen. De hopgift is redelijk braaf dus echt veel hoppigheid ga je niet hebben (maar ik zit in een IPA fase dus mijn beeld is wat vertekend) maar met een combinatie Magnum/EKG kan je niet misgaan.

    Zou ik ook kunnen doen, maar dan wordt het beslag echt wel te dun (>4l/kg). Nee, ik heb hier nog wat koper liggen links en rechts en ga daarmee aan de slag. Ik ga ook nog eens nadenken om een temperatuurssonde te kunnen hebben in het beslag want nu staat die op de bodem vlak naast de verwarming. Dat zorgt ervoor dat die veel aan- en uitspringt.

    Qua volmout heb ik zowat alle methodes gebruikt buiten BIAB en een HERMS. Ik heb 5l batches gebrouwen, 10l batches, met een Igloo Cooler en ook eentje van Coca Cola, met een weckketel en het klassieke 3 pansysteem (mijn kast staat vol met oude brouwspullen) en ik ben uiteindelijk bij een alles-in-een systeem terecht gekomen. Ook qua vergisting heb ik ze allemaal wel gehad : de klassieke emmer met (en zonder) kraan, PET gistingsflessen, dame jeannes, een fastfermenter en nu een RVS CCT.


    In één opzicht ga ik je dan gelijk geven : als ik dat allemaal bij elkaar tel kan ik een paar van die Minibrews kopen maar ik spreek van 13 jaar brouwen. En met al die systemen heb ik wel veel bijgeleerd over het brouwen, waarom je iets doet en wanneer. En wat werkt en wat niet werkt (in mijn geval). Dat leerproces maakt je tot een betere brouwer en naar mijn gevoel heb je dat niet als je een systeem koopt waar je een paar vakjes vult en na enkele weken aan de andere kant een bier tapt.


    Maar ik wil niemand afraden om het te kopen, vind je het iets voor jou en kan je het betalen, waarom niet? Ik kan er enkel mijn eigen (zonder enige ervaring met het apparaat) mening over geven en voor mij is dat een stap teveel geautomatiseerd.

    Niet iedereen heeft plaats en/of voldoende tijd om een brouwdag van 6 uur op een uitgebreide hobbybrouwinstallatie in te lassen!

    Nee, dat klopt. Maar ik blijf bij mijn mening : veel geld voor weinig waar. En het brouwen van bier kost nu eenmaal tijd en moeite, ook dit systeem rekent daar 4 uur voor uit. En voor het plaatsgebrek, er zijn menig brouwer die op kleine oppervlakte een volledig systeem kunnen laten draaien, er zijn mensen die het met een beetje inventiviteit op een vierkante meter kunnen.


    Maar ieder mag er zijn mening over hebben, en misschien ben ik er onnodig hard voor, maar als ik de kostprijs van dat systeem bekijk, en met dat geld eens ga winkelen, dan kan ik u een goedkoper systeem met meer vrijheid geven dat niet meer plaats inneemt.

    Neen, enkel bij het storten van de mout. Daarna niet meer. Ik heb nog wel eens gedacht van het ook te doen bij het aanzuren maar eerlijk gezegd werkt het prima zo.


    Volgens mij levert dat extra roeren trouwens geen voordeel op, enkel meer risico op oxidatie. Een volgende bouw voor mij zal iets worden om de bovenste zeef van de moutkorf (bij mij is dat een soort plaat) te vervangen door een soort broes die ik in het wort bovenop het beslag kan hangen zodat het "kletteren" van het wort bij het terugpompen volledig teniet wordt gedaan. Nu ligt bij mij de slang bovenop die plaat en klettert het niet maar toch wordt die straal wort blootgesteld aan de lucht. Dat moet beter kunnen.

    Inderdaad, maar dat begint toch bij het maischen?

    Ja en nee, de omzetting gebeurt tijdens het maischen maar het extraheren van de suikers doe je tijdens het maischen én het spoelen. Daarom zegt het maischrendement op zich niet zoveel maar moet je naar het volledige proces kijken. Door traag te spoelen geef je de suikers de tijd om op te lossen en mee te komen met het spoelwater. Geeft ook een vuile molen ook al doe je op het laatste niet bevochtigde mout erdoor.


    Geeft ook een vuile molen ook al doe je op het laatste niet bevochtigde mout erdoor.

    Dan is je mout te nat. Je hebt echt maar een paar cl per kg mout nodig. Ik meng dat eronder en wacht dan een paar minuten. Daarna nog een keer goed mengen en dan kan ik gaan schroten.



    Schrootmolen staat volgens mij ook goed ingesteld. Alle korrels zijn gebroken/geplet.

    Dat is simpel te testen trouwens : pak een oude DVD of CD erbij. Die moet net tussen de rollen passen en dan zit je op 1,2mm. Dat is de goede opening voor een schrootmolen.


    Toevallig is dat de enige keer dat ik een driestaps maischschema heb gebruikt. 62°-66.5°-72°. Toeval?

    Nee, absoluut niet. Ik ben nu al een paar brouwsels aan het werken met een schema met veel tussenstappen. Wat ik heb gemerkt is dat na een tiental minuten er geen omzetting meer gebeurt, dus die schema's met 40' op 62° zijn eigenlijk een verspilling van tijd en energie. Gebruik die tijd om 4 stappen van 10' te doen op 62 - 65 - 67 - 69 en je gaat véél meer omzetting bekomen. Daarna nog een stap op 71° om de laatste omzetting te bekomen (die doe ik ook tot de densiteit niet meer stijgt) . Uitmaischen op 78°.


    Je zal zien dat je rendement een stuk beter gaat zijn.

    Het is eigenlijk het extractie-efficiëntie tijdens het maischen dat ik naar boven wil halen.

    Waarom zou je dat willen doen? Het is toch het uiteindelijke rendement dat telt?


    Maar als je het maischrendement wil verbeteren moet je volgens mij eerst kijken naar je maischschema en het afstellen van je pH (bepaalde enzymen werken het beste bij een bepaald pH). De moutkeuze speelt ook mee : bepaalde mouten bevatten nu eenmaal meer of minder enzymen. Ook de instelling van je schrootmolen is van belang. Hoe fijner = hoe beter het rendement maar hoe lastiger het filteren gaat én je volgens mij meer kafsmaak gaat krijgen omdat het kleinere kaf meer raakoppervlak heeft met het water.

    Door je mout fijner te schroten ga je ook meer kanaalvorming krijgen in je beslag tijdens het maischen wat ook nefast zal zijn voor het rendement.


    Ik heb het ook even opgezocht voor je en mijn maischrendement is 82% bij mijn laatste brouwsel. Volgens mij is dit het gevolg van een paar dingen :

    1. Klam schroten = minder beschadigd kaf waardoor er vlotter wordt gemaischt en er minder kanaalvorming is
    2. pH aanpassen naar 5.4 = voor een optimale werking van de enzymen
    3. een optimaal maischschema = ik blijf maximaal 15 minuten op een bepaalde temperatuur. Langer heeft echt geen nut, er is nauwelijks nog omzetting. Hierdoor heb ik meer stappen tijdens het maischen maar met een systeem als de BrewMonk mag dat geen probleem zijn.

    Wat ik niet doe is sneller rondpompen, ik zoek wel waar de juiste limiet ligt. Dus net genoeg flow om het wort rond te pompen door het beslag zonder dat het overstroomd of de filter dicht slaat. In het begin is dit heel traag, na kwartier gaat dat al sneller.

    Ik wil eens proberen of ik dan het kraantje van de pomp volledig open kan zetten en zo een beter rendement behaal.

    Als het om rendement gaat moet je je spoelmethode verbeteren. Bij mijn vorig brouwsel heb ik een heel goed rendement behaald (een extractie-efficiëntie van 85%) door mijn spoelmethode aan te passen. Mijn rendement voordien lag ergens tussen de 70 en 75%.


    Zo ben ik te werk gegaan :


    1. Einde maisch ben ik met een waterkokertje telkens 1 liter aan de kook gaan brengen (kan natuurlijk ook anders maar mijn weckketel lekte).
    2. Ik til de moutkorf op met een ratelband en deed dit telkens met een tweetal cm (zeker niet meer) en dan goot ik er weer een liter kokend spoelwater op. Geen schrik van hebben, het beslag is niet warmer als 80°C geworden.
    3. Telkens het volume in mijn moutkorf gelijk stond met het volume aan de buitenkant van de korf, deed ik er een liter kokend water op en tilde ik de korf 2cm omhoog. Dit heb ik gedaan tot alle spoelwater op was (wel goed berekenen dus).
    4. Daarna tilde ik de moutkorf gewoon steeds een paar cm omhoog en wachtte ik 5 minuten tot het niveau weer gestegen was buiten de moutkorf.

    Het hele proces heeft wel bijna een uur geduurd, maar het rendement was er ook naar. Het grappige is dat ik het niet eens voor het rendement deed maar om oxidatie bij het filteren/spoelen te beperken.

    Verdorie, net deze besteld.(maar wel de 5ml versie) Weer te snel geweest.

    Nee hoor, die heb ik ook. Je zal daar veel plezier aan beleven. Ik heb zelfs maar een 2,5ml versie maar ik spuit gewoon 2x suiker in het flesje.

    Sam, ik heb ook even je mail adres weggehaald. Gewoon om te voorkomen dat je hierdoor spam zou binnen krijgen (google bot leest hier immers mee om zichtbaar te kunnen zijn in de Google zoekmachine). Leden kunnen je bereiken via privébericht of door via je profiel je een e-mail te sturen (hier is je adres wel verborgen ter bescherming van je privé gegevens).


    Wat je originele vraag betreft : wat ik vroeger wel eens deed was de gist wassen na de vergisting. Ik ving dan de slurry op in een grote bokaal van de mayonnaise (wel gedesinfecteerd natuurlijk). Ik deed daar ongeveer de helft slurrie in en de helft proper water (kort koken) dat ik wat aanzuurde (ik deed er gewoon een paar druppels melkzuur in). Daarna schudde ik met die bokaal en zette dat een kwartier in de koelkast. Dan deed ik de bokaal open en goot voorzichtig de vloeistof weg en behield de slurrie op de bodem. Opnieuw aanvullen met water en schudden. Weer een kwartiertje de koelkast in. En dit herhaalde ik nog een keer.


    Daarna had ik dus een mooie bodem (van een paar cm) gist in die bokaal die ik kon gebruiken.

    Zullen er bij deze methode waarneembare smaakveranderingen ontstaan aan mijn bier? kan het zijn dat de starter te sterk wordt en zo ook de smaak veranderd in een negatieve weg...

    Ik zie een paar aandachtspunten :


    • Als je gist gaat hergebruiken moet je absoluut 100% zeker zijn dat de slurry enkel en alleen de gist bevat. Als er een spoortje van infectie aanwezig is, dan gaat dat net meer naar de voorgrond komen bij een volgend bier. Een mogelijke oplossing hier is het uitplaten van de gist en telkens vertrekken van een enkele kolonie.
    • Als je telkens hetzelfde resultaat wil, dan moet je ook telkens met eenzelfde starter (qua sterkte en aantal gistcellen) vertrekken anders gaat de vergisting anders verlopen. In dat opzicht zou ik aanraden om telkens met een nieuwe smackpack te beginnen, dan ben je zeker over het aantal gistcellen.

    Ik zou sowieso voor de chouffe gist gaan, die is gewoon heel lekker. En als je de suiker naar het einde van de hoofdgisting toevoegt, dan heb je meer als genoeg gist in de smackpack zelf.


    Bijkomend vraagje/opmerking : kan je enkel eenstapsmaischen met je installatie? Of lukt meerstaps je ook? Als je meerstaps kan maischen, dan zou ik dat zeker doen. Je gaat een betere omzetting bekomen. Gewoon beginnen op 62°C en eenmaal je daar geen omzetting meer hebt, doorgaan naar 67°C, weer tot einde omzetting en dan naar 71°C, zelfde verhaal en dan uitmaischen op 80°C

    Steinie, je moet je eens zo'n enolmatic spuit aanschaffen. Sinds ik die heb gaat het doseren van bottelsuiker gelijk niets. En in combinatie met het rekentooltje van Herman weet je zo exact hoeveel van je suikerstroop je moet toevoegen. Je kan in die mengeling ook wat bottelgist doen en dan zit alles erin.

    9530 in voorraad volgens website maar toch krijg ik een mail niet voorradig

    Ik heb ooit bij allekabels.be (is in werkelijkheid .nl) een ftp kabel gekocht. Ging de dag erna worden geleverd, je kent dat wel voor 23:00 besteld de dag erna in huis. Speciaal voor hun gekozen omdat het dringend was. Besteld op woensdag geleverd op dinsdag de week erna. Toen een niet zo positieve review geschreven (allez gewoon opgesomd wat er was beloofd en wat er effectief werd gedaan) en daar waren ze niet content mee :P


    Maar nu serieus, zo'n dingen kan je ook kopen bij een kampeerwinkel volgens mij. Dus moest je er eentje in de buurt hebben, dan kan het geen kwaad het daar eens te gaan vragen.

    Nu ik de CCT een jaar heb wil ik toch mijn eigen ervaringen ermee delen in dit onderwerp. Ik heb het al in andere topics aangegeven maar ik ben heel erg tevreden over mijn aanschaf. Wat mij tot nu toe heel erg bevalt is :


    • Hoe gemakkelijk zo'n cct te reinigen is. Gisteren nog na het bottelen heb ik de CCT gereinigd eerst met vaatwasmiddel en daarna met azijn. Gewoon met een microvezel doek. Daarna de kranen even uit elkaar gehaald, goed gereinigd en afgedroogd en weer geassembleerd. Alles mooi proper en net voor een volgend gebruik.
    • Dat bottelen ging ook als niks, eerst het restant aan gist afgelaten langs de onderste kraan en daarna gewoon via de bovenste kraan bottelen mits een (goedkope) tuit die je op de kraan schroeft. Suiker doseer ik heel nauwkeurig per flesje met eigengemaakte suikerstroop (het berekenen hiervan gaat als niks dankzij de rekentool van HermanH ) en een bottelspuit zoals deze.
    • Hevelen is voor mij verleden tijd, na de hoofdvergisting gaat bij mij de gistslurry eruit via de onderste kraan, dit herhaal ik een paar keer gedurende het hele gistingsproces. Door telkens een suikerklontje toe te voegen aan de CCT erna, wordt de koolzuurdeken boven het bier weer aangevuld.
    • Dankzij de temperatuurssonde die in de CCT is ingebouwd (ook demonteerbaar trouwens) kan je de vergistingstemperatuur goed volgen in het gistende wort. Toch niet onbelangrijk, zeker bij gecontroleerd vergisten, omdat je zo de temperatuur beter kan regelen.

    Nadelen kan ik je niet zo meteen geven, misschien enkel dat de aanschafprijs best wel pittig is. 400 euro (en intussen is hij nog duurder geworden) is veel geld voor een gistvat, maar het gemak wil ook wel wat én gemakkelijk is het wel degelijk. :)

    je moet tegenwoordig eens kijken naar de kwaliteit van bvb hopbellen, allemaal losse blaadjes in uw wort, dus afval, en als klap op de vuurpijl nog eens herverpakt van de oogst van 1 à 2 jaar geleden met een nieuw oogstjaar erop

    Ik ben het met je eens, de kwaliteit van de hopbellen die voor ons hobbybrouwers beschikbaar zijn laat wel eens te wensen over. Veel blaadjes en zelfs hier en daar een takje erbij, het zou niet mogen zijn. Over het herverpakken kan ik niks zeggen, dat is me eerlijk gezegd nog niet opgevallen. Maar de laatste tijd werk ik niet meer met bellen. Ik brouw enkel nog met pellets en ik hoop dat die op een andere manier worden gemaakt.

    De meeste kloonrecepten online spreken ook van EK Goldings als hop. Ik weet niet welke hoppen Dupont zoal gebruikt maar het lijkt me dat het dezelfde gaan zijn als bij hun Saison.

    Welkom Dirk :thumbup:


    Het is een Dupont bier, dus voor de gist moet je niet veel verder zoeken. Afhankelijk van je ervaring in het brouwen kan je ofwel de Dupont gist opkweken uit een flesje, de Wyeast variant ervan gebruiken of makkelijker gewoon Belle Saison korrelgist gebruiken (deze laatste is niet de Dupont gist maar gaat wel de juiste SVG halen denk ik).


    De hop zou, voor zover ik er iets over kan vinden, East Kent Goldings kunnen zijn. De mout gaat niet zoveel uitmaken volgens mij, ik zou er niet teveel caramouten insteken maar eerder met een combinatie van palemout - biscuitmout proberen op de juiste kleur te komen.


    Hopelijk helpt je dat al wat verder?

    we zijn dik verwende vlegels aan het worden denk ik....

    Zegt dat wel, en de vraag is dan of ons bier evenredig veel beter is geworden als het geld dat we aan verbeteringen hebben uitgegeven /:)

    Voila, het bier zit in de fles. 15 liter gebotteld, is wel wat minder als normaal maar ik denk dat het komt door de vrij grote hoeveelheid gistprut die ik heb afgelaten doorheen de vergisting.


    Uiteindelijk resultaat van de gist was 1.011 oftewel een SVG van 83.5%. Het citrusaroma van de lemondrop zat er goed in volgens mij al wordt het natuurlijk afwachten tot het proeven ervan :)

    Sinds ik vorig jaar een van zijn rendieren heb aangereden, komt de kerstman hier niet meer ^^


    Nee serieus, ergens moet je eens een lijn trekken tot wat je wil uitgeven aan je hobby en dat is me er voorlopig eentje te ver.

    Ik bedoel het niet op u hé Walter.

    Weet ik wel. Maar ik heb beide videos eens goed bekeken en de Fermzilla heeft zeker zijn verdiensten. Wat ik wel graag zou kunnen in mijn RVS CCT is het vergisten onder druk (kan ik niet) en die bol die je er onderaan kan onder monteren waar je bijvoorbeeld ook CO2 kan doorsturen, dat vind ik heel interessant. Het gist aftappen kan ook een voordeel zijn, maar dat lukt me even makkelijk met mijn kraan op de cct.

    Maar het zou leuk zijn als ik nadat ik de gist heb afgetapt, ik er een boost met CO2 zou kunnen doorsturen om de headspace optimaal te houden.

    Wat die tweede video betreft (bedankt voor de links, Serge) moeten sommigen eens goed luisteren tussen de 35ste en 44ste seconde. Iets wat maar al te waar is (en ik me ook al eens durf aan te bezondigen)

    Ok, dan heb je inderdaad gelijk :) Zo zie je eigenlijk hoe snel een bepaalde informatie op een verkeerde manier kan worden geïnterpreteerd :blush: Het is ook de reden waarom ik de moeilijkere documenten rond het brouwen van bier meestal links laat liggen en afga op de uitleg en advies van meer geschoolde mensen :thumbup: (ken uw limieten zeg ik dan tegen mezelf ^^ )

    Maar je vergeet de factor tijd, je bier zit meerdere maanden in een flesje en slechts enkele weken in een CCT.

    Dus kunnen we zeggen dat die diffusie wel bestaat maar eigenlijk een vrij traag proces is?


    En de factor volume t.o.v mm2 pakkingsoppervlak. In je CCT is die factor vele malen kleiner dan in een bierflesje. Met ander woorden het aantal mm2 waardoor er zuurstof kan binnen dringen is per liter veel kleiner in je CCT dan in een bierflesje.

    Dat klopt in mijn geval niet. Zo even snel gerekend heb ik 1,77 cm2 oppervlak voor 33cl bier in een flesje. Dat is een factor van 0,054 (oppervlak/volume). Voor mijn cct zit ik aan 707 cm2 voor een volume van 1900cl (is wat ik brouw) en dat is dan een factor van 0,372. Dat is 7x zoveel.


    Aan de andere kant wordt er in je CCT gedurende heel die tijd (en die inderdaad veel korter is als de bewaartijd op fles) wel nog koolzuur aangemaakt en dat zal die zuurstofopname natuurlijk wel tegenwerken?


    Als ik de tabel bekijk die je hebt bijgevoegd, dan denk ik dat voor ons hobbybrouwers de voornaamste focus moet liggen op gistingsproces omdat daar exponentieel veel meer zuurstof wordt toegevoegd aan het wort. Het vergisten/bottelen voegt veel minder zuurstof toe. De focus bij het voorkomen van oxidatie kan dan ook veel beter liggen bij het brouwproces.


    Maar gezien de vrij lage kostprijs van die speciale kroonkurken ga ik bij mijn volgende aanschaf bij Brouwland gewoon eens mee bestellen. En dan gedurende mijn volgende bieren gewoon steeds de helft met gewone kroonkurken bottelen en de helft met de speciale (de gewone moeten immers ook op).