Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Gisteren 20 liter tripel gebrouwen. Bij 78° C was de jodiumtest negatief en toen zag ik pas wat er misgelopen was. Ik heb bij het schroten de motor niet snel genoeg gezet zodat de mout amper geschroot was. Ik heb nog zoveel mogelijk proberen kapot te duwen maar pas na 45 minuten was de jodiumtest goed.

Het filterbed trok uiteraard ook op niks ...

Ik kwam nog uit op 1052 dus wie weet wordt het het beste bier dat ik ooit gemaakt heb ... maar toch wat een gekloot omdat de eerste stap niet goed was. Weeral bijgeleerd, ik ga deze fout alleszins nooit meer maken!

• 'k begrijp niet goed hoe de snelheid van je motor je schrootsel kan verknoeien.
    Het is de afstand tussen je rollen of schijven die bepalend is hoe grof of fijn je schroot, niet de snelheid.

Planning: Hoppeberg 2013?
    Hoofdgisting: Ijsberg Blond
    Lagering: -----
    Hergisting op fles: -----
    Voorraad: Bergse Porter 2012, Triberg 2012, Hoppeberg 2012, Speculaberg, Bomberg, Rochemont
    Rijping op houten vat: Lamberg 2010, Lamberg 2012

• Citaat van lars

Ik heb nog zoveel mogelijk proberen kapot te duwen maar pas na 45 minuten was de jodiumtest goed.

Ik had toch eens willen wien hoe je dit voor elkaar kreeg!
    Sta Peter bij, welke molen gebruik jij?

• Citaat van peter

'k begrijp niet goed hoe de snelheid van je motor je schrootsel kan verknoeien.
    Het is de afstand tussen je rollen of schijven die bepalend is hoe grof of fijn je schroot, niet de snelheid.

Ik ging er van uit dat het daar aan moest liggen want dat is de enige factor die anders was dan bij mijn andere brouwbeurten ... blijkt dat het aan de schrootmolen ligt, andere brouwers hebben hetzelfde probleem gehad.

• Citaat van Jomme

Ik had toch eens willen wien hoe je dit voor elkaar kreeg!
    Sta Peter bij, welke molen gebruik jij?

Met de achterkant van een frietschep (die ronde zeefjes met handvat die men ook in de frituur gebruikt om friet uit de ketel te halen, ken de naam niet van het ding) de mout tegen de rand van de ketel drukken en zo hard mogelijk wrijven ...

• Citaat van lars

Ik ging er van uit dat het daar aan moest liggen want dat is de enige factor die anders was dan bij mijn andere brouwbeurten ... blijkt dat het aan de schrootmolen ligt, andere brouwers hebben hetzelfde probleem gehad.

Hadden die andere brouwers ook snel gemalen toen ze hetzelfde probleem hadden.

Citaat van lars

Met de achterkant van een frietschep (die ronde zeefjes met handvat die men ook in de frituur gebruikt om friet uit de ketel te halen, ken de naam niet van het ding) de mout tegen de rand van de ketel drukken en zo hard mogelijk wrijven ...

'K geloof dat we dit een visspaan noemen hier.

Voorraad: Bergse Porter 2012, Triberg 2012, Hoppeberg 2012, Speculaberg, Bomberg, Rochemont

• Citaat van peter

'K geloof dat we dit een visspaan noemen hier.

euhm om geheel correct te zijn is dit een schuimspaan. De visspaan is dat rechthoekig ding met die gleuven...

I love the smell of malt in the morning

• Citaat van lars

s was dan bij mijn andere brouwbeurten ... blijkt dat het aan de schrootmolen ligt, andere brouwers hebben hetzelfde probleem gehad.

Andere brouwers? Vertel eens iets meer over je probleem Lars, weet nog altijd niet wat de snelheid van de molen aan de kwaliteit van jouw schrootsel kan doen, heb je foto's?
    Wanneer je schroot kijk je toch even hoe het spul er uitziet? Als er teveel niet gebroken granen tussenzitten kan je alles nog eens dunner schroten, andersom is moeilijk
    Met hoeveel brouwers gebruiken jullie die molen?

• ik denk dat hij de molen vd gilden bedoeld een heel groot ding :p dat door veel mensen word gebruikt en niet iedereenmet mss evenveelzorg omgaat??

Der kluge Mensch so glaube mir, der braut und trinkt sein eigenes Bier!

• Citaat van Lino

ik denk dat hij de molen vd gilden bedoeld
    een heel groot ding :p
    dat door veel mensen word gebruikt en niet iedereenmet mss evenveelzorg omgaat??

Het is idd de grote schrootmolen van de club maar veel zorg moet je er niet voor dragen, eh? Je steekt hem in het stopcontact en hij draait...

We zijn met ongeveer 100 brouwers dus het materiaal wordt veel gebruikt maar als er iets niet goed werkt of stuk is, wordt het 's anderendaags gemaakt dus ik neem aan dat het ondertussen al in orde is.

En Jomme, dat ik er niet in gekeken heb, is juist de stommiteit die ik gemaakt heb.

• Citaat van lars

En Jomme, dat ik er niet in gekeken heb, is juist de stommiteit die ik gemaakt heb.

Boff.... stommiteit zou ik nie zeggen, er zijn ergere dingen hoor, je zal dat nog wel merken

• Citaat van lars

Je steekt hem in het stopcontact en hij draait...

Hoe weet je dan dat hij te snel draaide??
    Is het mogelijk dat iemand de afstand tussen de rollen heeft veranderd??

• Citaat van peter

Hoe weet je dan dat hij te snel draaide??
    Is het mogelijk dat iemand de afstand tussen de rollen heeft veranderd??

De afspraak is dat je de schrootmolen insteekt en dan met een grote draaiknop op volle snelheid brengt en als je klaar bent met schroten hem terug op lage snelheid brengt voor de volgende. Waarom?!? Er zijn mannen daar die al 40 jaar brouwen dus zal er wel een reden voor zijn ... zal eens vragen.

• Ik doe het ook meestal 1 dag vooraf en in de zomer brouw ik niet dus ik kan je niet vertellen of dat een invloed heeft. Als ik even nadenk zou ik zeggen dat de verzuring meer zal inwerken dus goed pH meten 10 minuten na de storting. Zou niet onder 5,6 mogen zitten.

• Als je de geschrote mout in een gesloten emmer/vaatje kan stockeren gaat dat wel voor 3 dagen. Voor onze ambachtelijk weekend/open deur moeten we dat ook altijd zo doen omdat er geen tijd is op de brouwdag zelf en de dagen er net voor. Op de dagen ervoor is zoveel vanalles en nog wat te doen... en 't is dan ook al dikwijls hondenweer geweest, dus dat lukt wel...

Je suis Charlie

In de hel is geen Bier,
    Daarom brouw ik het Hier!