Chimay Bleu

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Beste forumleden, graag had ik uw mening over dit kloonrecept voor Chimay Bleu. Het recept heeft op een proeverij de eerste prijs gewonnen. Toch had ik geweten dat de hoeveelheid van 12 gr East Kent Golding hop (4,6 %), wel klopt, het lijkt zo weinig voor 50 liter? Bijkomende opmerkingen zijn natuurlijk welkom. Dit is een recept zonder spoelwater te gebruiken.(wel met herms systeem) Basis------------------------------------------------------------------ Naam recept : Chimay Bleu 2 Kenmerk : Brouwdatum : 16/06/2012 Biertype : Quadrupel Aantal liters : 50 Gewenst begin SG : 1090 (9,4 Vol% alc.) Brouwzaalrendement : 75.0% Algemeen--------------------------------------------------------------- Totaal brouwwater : 73,42 liter Maischdikte : 3,83 l/kg Maischwater : 68,08 liter Spoelwater : 0,00 liter Kooktijd : 90 minuten Berekende kleur : 87 EBC(Brouwvisie) Berekende bitterheid : 6 EBU(Glenn Tinseth) Mout storting---------------------------------------------------------- Pilsmout 3 EBC 73,7 % 14136 gr 3 EBC Cara-aroma 1 4,7 % 905 gr 300 EBC Munchenermout 15 EBC 13,3 % 2545 gr 16 EBC Chocolademout 0,9 % 181 gr 900 EBC Kandijsuiker (bruin) 7,4 % 1414 gr 10 EBC Massa hop-------------------------------------------------------------- Hallertauer Perle 5,2 % 100 gr FWH 5 EBU East Kent Golding 4,6 % 12 gr 90 Min. 1 EBU Gist------------------------------------------------------------------- Gistsoort : Gist toegevoegd als : Giststarter Volume : 2500 ml Beluchtingstijd : 1 uur Temperatuur : 22°C Gistvoeding : wyaest gistcomplex Hoeveelheid : Maisschema------------------------------------------------------------- Maisschema naam: Algemeen Maischschema Stap 1: 50°C 10 Min. 3,8 l/kg Stap 2: 63°C 30 Min. 3,8 l/kg Stap 3: 74°C 25 Min. 3,8 l/kg

Binnenkort ga ik een sterke blonde brouwen met sinas, een sterke quadrupel met gedroogde vijgen, dobbel palm, en ook een 3 granen bier maken... Maar eerst zéér zorgvuldig de recepten bewerken.

• Blijkbaar is er toch iets fout met de bitterheidsberekening 9 ebu abnormaal laag.Er word first wort hopping vermeld (geen ervaring mee) .De East-kent is inderdaad aromhopping. Ik zou wel op een hogere temperatuur inmaischen bv 63°c of de eiwitrust gewoon achterwege laten ,dit zal de schuimhoudbaarheid zeker ten goede komen .

• 6 EBU voor een Chimay Bleu???

Kan niet!!!!!!!!!!!

Dit moet minstens 25 EBU zijn. First Wort Hopping is de hop al toevoegen aan het eerste wort tijdens het filteren. Dit geeft niet meer bitterheid als deze begin koken toevoegen.

Planning: Hoppeberg 2013?
    Hoofdgisting: Ijsberg Blond
    Lagering: -----
    Hergisting op fles: -----
    Voorraad: Bergse Porter 2012, Triberg 2012, Hoppeberg 2012, Speculaberg, Bomberg, Rochemont
    Rijping op houten vat: Lamberg 2010, Lamberg 2012

• Citaat van peter

Kan niet!!!!!!!!!!! Dit moet minstens 25 EBU zijn.

Rustig aan

Citaat van JanV

Hallertauer Perle 5,2 % 100 gr FWH 5 EBU East Kent Golding 4,6 % 12 gr 90 Min. 1 EBU

De fout ligt niet bij Jan maar bij de software die is gebruikt (weet niet dewelke) Als ik het effe nareken (waarbij de EKG ook 90' werd gekookt) kom ik op 20 IBU. Nog ietske te laag om goed te zijn misschien (

) maar zeker niet de 9 IBU die als resultaat werd gegeven. By the way, ik heb het snel effe nagerekend met de tool van ronnie (en die is wel juist zoals we weten

)

• Omdat ik reeds ingrediënten had aangekocht, maar ondertussen een beproeft recept zag staan op het forum, heb ik zelf wat in elkaar geknutseld. De bitterheid heb ik aangepast, kleur en de hoeveelheid mout omdat ik een gedeelte maisvlokken ga gebruiken. Ook werd er in het originele recept kandijkleurstof gebruikt om te kleuren, terwijl ik kandijsiroop ga gebruiken. Graag jullie ongezouten mening over dit recept, vooraleer ik kemels ga slaan.

Aangepaste versie: 16/09/2012 Naam recept : Chimay Kerstbier Kenmerk : Brouwdatum : 3/09/2012 Biertype : Quadrupel Aantal liters : 100 Gewenst begin SG : 1076 (8,2 Vol% alc.) Brouwzaalrendement : 79.0% Algemeen--------------------------------------------------------------- Totaal brouwwater : 134,67 liter Maischdikte : 3,82 l/kg Maischwater : 102,77 liter Spoelwater : 55,00 liter Kooktijd : 80 minuten Berekende kleur : 90 EBC(Brouwvisie) Berekende bitterheid : 39 EBU(Ray Daniels) Mout storting---------------------------------------------------------- Munchener 9,9 % 3000 gr 15 EBC Tarwemout 8,2 % 2500 gr 4 EBC Caramel-cristal 120 6,6 % 2000 gr 121 EBC Chocolade (ontbitterd) 3,0 % 900 gr 802 EBC Pilsmout 3 EBC 52,6 % 16000 gr 3 EBC Maïsvlokken 8,2 % 2500 gr 1 EBC Kandijsiroop 11,5 % 3500 gr 10 EBC Massa hop-------------------------------------------------------------- Hallertau hers 5,1 % 110 gr 15 Min. 6 EBU Hallertauer Perle 8,9 % 130 gr FWH 29 EBU Hallertau Hersbrück5,1 %er 110 gr 30 Min. 10 EBU Kruiden---------------------------------------------------------------- Koriander 17 gr 72 Min. Opmerkingen : +Kaneel stok 2,5 stuk (van middelmatige grootte) na 72 min kooktijd +Vanille lint 7.5 cm na 72 min kooktijd Gist------------------------------------------------------------------- Gistsoort : Belgian Ale Gist toegevoegd als : Giststarter Volume : 6000 ml Beluchtingstijd : 24 uur Temperatuur : 24°C Gistvoeding : wyeast Hoeveelheid : 30 gr Zink : Hoeveelheid : Opmerkingen : Opkweek Chimay gist op suikerwater 1:10 met gistvoeding. Op het einde wordt er verse wort bijgevoegd, om de gist te laten wennen aan de moutsuikers. Maisschema------------------------------------------------------------- Maisschema naam: Meerstapsmaisch Stap 1: 62°C 45 Min. 3,8 l/kg Stap 2: 66°C 15 Min. 3,8 l/kg Stap 3: 72°C 20 Min. 3,8 l/kg Opmerkingen : spoelen tot 1013 sg of 3.6 Brix -kandijsiroop toevoegen tijdens het koken.

Binnenkort ga ik een sterke blonde brouwen met sinas, een sterke quadrupel met gedroogde vijgen, dobbel palm, en ook een 3 granen bier maken... Maar eerst zéér zorgvuldig de recepten bewerken.

• 'k zou nog een hopstort doen op 15'.

Is een giststarter van 600ml groot genoeg voor 100L wort met een densiteit van 1070?? Volgens mij niet??

Voorraad: Bergse Porter 2012, Triberg 2012, Hoppeberg 2012, Speculaberg, Bomberg, Rochemont

• Citaat van peter

'k zou nog een hopstort doen op 15'.

Is een giststarter van 600ml groot genoeg voor 100L wort met een densiteit van 1070?? Volgens mij niet??

Het moest cl zijn dus 6 liter.... Het idee van die extra hopstort ga ik doen.

• 6 Liter kan kloppen.

• Citaat van Gerry

spoelen tot 1013sg?

Ik weet ook niet goed wat daar mee bedoeld wordt, het stond in het originele recept. Misschien is dat het sg dat je meet tijdens het spoelen, en je moet ophouden met spoelen, als het beslag 1013 sg heeft?

• Citaat van PALLIETER

Jan waarom geen opkweek van Chimay uit het flesje

Trippel Westmalle heeft een grotere afname, dus zou die gist verser moeten zijn. Of is dat verschil tussen gist van Westmalle en Chimay zooo groot?

• Citaat van JanV

Misschien is dat het sg dat je meet tijdens het spoelen, en je moet ophouden met spoelen, als het beslag 1013 sg heeft?

Klopt, maar je moet je er niet teveel van aantrekken hoor. Gewoon filteren tot je het berekende volume hebt bekomen in je kookketel.

• Citaat van peter

Klopt, maar je moet je er niet teveel van aantrekken hoor. Gewoon filteren tot je het berekende volume hebt bekomen in je kookketel.

Dat had ik ook al gedacht, maar toch ga ik het even nameten, al was het maar voor de lol of de extra ervaring.

• Jan, Chimay is zeer eenvoudig op te kweken vanuit de fles ,je neemt best deze met de rode capsule (laagste alcoholgehalte) en neem van mij aan dat er een serieus smaakverschil is tegenover de Westmalle (meer fruit),je gaat tenslotte voor een Chimay cloon. Vergistingtemperatuur +/- 24°c (Walen hebben het graag warm) ,Niet twijfelen gaat echt een schot in de roos zijn !!!! 30 minuten beluchten,beetje gistvoeding meegeven.Geeft een zalig aroma tijdens de vergisting,je waant je in een fruitschuur. Naamgenoot dit wordt een topbier,neem dit van mij aan . ps: uit mijn reactie kan je misschien opmaken dat Chimay eiegenlijk een van mijn favorieten is ,Ik gebruik hem dan ook al 15 jaar als mijn huisgist.

• Citaat van PALLIETER

Jan, Chimay is zeer eenvoudig op te kweken vanuit de fles ,je neemt best deze met de rode capsule (laagste alcoholgehalte) en neem van mij aan dat er een serieus smaakverschil is tegenover de Westmalle (meer fruit),je gaat tenslotte voor een Chimay cloon. Vergistingtemperatuur +/- 24°c (Walen hebben het graag warm) ,Niet twijfelen gaat echt een schot in de roos zijn !!!! 30 minuten beluchten,beetje gistvoeding meegeven.Geeft een zalig aroma tijdens de vergisting,je waant je in een fruitschuur. Naamgenoot dit wordt een topbier,neem dit van mij aan . ps: uit mijn reactie kan je misschien opmaken dat Chimay eigenlijk een van mijn favorieten is ,Ik gebruik hem dan ook al 15 jaar als mijn huisgist.

Pallieter, ga ik doen. Bedankt voor de waardevolle tip. De Chimay blauw is naast de Trippel Westmalle, ook mijn favoriete bier. Ik ga inderdaad 'de Waal' wat warmer zetten.

• Citaat van PALLIETER

Vergistingtemperatuur +/- 24°c (Walen hebben het graag warm) ,Niet twijfelen gaat echt een schot in de roos zijn !!!!

Je kan de gist ook uit de chimay bleu opkweken hoor , heb dit al gedaan. Tijdens het vergisten heb 'k een temperatuur aangehouden van 29°C(!!), doen ze bij Chimay ook.

• Citaat van peter

Je kan de gist ook uit de chimay bleu opkweken hoor , heb dit al gedaan. Tijdens het vergisten heb 'k een temperatuur aangehouden van 29°C(!!), doen ze bij Chimay ook.

29 C° ??????!!!!

, dat wordt een gistbom.

Ik ga in ieder geval het wort enten 25 à 26 graden, en zien waar ik uit kom. Dan moet de hoofdgisting toch bijna afgelopen zijn op 3 dagen, en kan je na een week al lageren?

• Jan, De eerste dagen van de gisting gaat de temperatuur zoiezo naar 29°c gaan .het is belangrijk om de erop volgende dagen ,als hij aan de complexere suikertjes begint de temperatuur op peil te houden zodat hij ver genoeg uitgist. Mijn Chimay tripel (80% pilsmout,13% ruwe gemalen tarwe en 7% blonde kandijsiroop) begin sg:1.073 eindsg 1.012 heeft er zes dagen overgedaan bij een temperatuur van 25°c (temperatuursonde wordt op het gistvat geplakt) .(labogisting was 1.011) Ik heb 78 l wort vergist en 6.2 l geroerde en beluchte starter toegevoegd. Dit jaar heb ik mijn tripel gebotteld en hergist met T58 korrelgist en ben er niet tevreden over >slecht opgelost koolzuur en slecht schuim. De volgende wordt terug hergist met de hoofdgist. Het jongbier heeft 3 weken koud gelagerd (5°c )

• Citaat van PALLIETER

Jan, De eerste dagen van de gisting gaat de temperatuur zoiezo naar 29°c gaan .het is belangrijk om de erop volgende dagen ,als hij aan de complexere suikertjes begint de temperatuur op peil te houden zodat hij ver genoeg uitgist. Mijn Chimay tripel (80% pilsmout,13% ruwe gemalen tarwe en 7% blonde kandijsiroop) begin sg:1.073 eindsg 1.012 heeft er zes dagen overgedaan bij een temperatuur van 25°c (temperatuursonde wordt op het gistvat geplakt) .(labogisting was 1.011) Ik heb 78 l wort vergist en 6.2 l geroerde en beluchte starter toegevoegd. Dit jaar heb ik mijn tripel gebotteld en hergist met T58 korrelgist en ben er niet tevreden over >slecht opgelost koolzuur en slecht schuim. De volgende wordt terug hergist met de hoofdgist. Het jongbier heeft 3 weken koud gelagerd (5°c )

Jan,... als je 3 weken lagert, zit er dan niet genoeg natuurlijke gist meer in?

• Ik laat zoals ja aangeeft de temperatuur nog even oplopen,om de eindvergisting te behalen . Ik hergist mijn bieren altijd met toevoeging van wat verse giststarter er zullen nog wel wat gistcellen aanwezig zijn.Met een jonge actieve giststarter heb je minder risico op een slechte hergisting,het zou jammer zijn dat in dit stadium alles de mist laten in te gaan. Volgens mij wordt deze methode ook toegepast bij de paterkes.

• Citaat van PALLIETER

Ik laat zoals ja aangeeft de temperatuur nog even oplopen,om de eindvergisting te behalen . Ik hergist mijn bieren altijd met toevoeging van wat verse giststarter er zullen nog wel wat gistcellen aanwezig zijn.Met een jonge actieve giststarter heb je minder risico op een slechte hergisting,het zou jammer zijn dat in dit stadium alles de mist laten in te gaan. Volgens mij wordt deze methode ook toegepast bij de paterkes.

Hoe voeg je die verse gist toe? Met een lepeltje en een trechtertje? En hoe doe je dat dan met de bottelsuiker?

• Jan, Voor te bottelen gebruik ik voor mijn tripel 9gr/liter suiker.Eerst los ik mijn suiker op in wat water en breng dit even aan de kook tot alle suiker is opgelost ,je verkrijgt een heldere siroop. Enkele dagen voor de botteldag wordt terug een klein startertje aangemaakt voor de hergisting. Voor het bottelen gebruik ik een bottelvat (100 l) Het gelagerde jongbier (bij mij is dat 75 l) wordt overgeheveld naar het bottelvat na +/- 20 l geheveld voeg ik de warme siroop toe en op het einde van de heveling de giststarter.Het bottelvat wordt nu goed afgesloten en op zijn kant gelegd ,dan wordt er goed heen en weer gerold ,zodat de siroop en de starter zich goed mengen met het jongbier,vervolgens word het bottelvat op een verhoog geplaatsd en kan het afvullen in flessen beginnen.Kroonkurk erop en daarna in de warme kast bij 25°c om te hergisten. Lichter alcoholische bieren krijgen wat minder bottelsuiker.

• Jan, dat is een fijn systeem, maar het mengen zal bij mij met een roerstok moeten gebeuren, omdat ik voorlopig geen bottelvat heb. Ik geloof dat jouw bier een fijne smaak moet hebben met die vers toegevoegde bottelgist.

• Citaat van JanV

29 C° ??????!!!!

, dat wordt een gistbom.

Nee hoor, elke gistsoort heeft zijn ideale vergistingstemperatuur. Bij Chimay ligt deze op een 29°C. Vele saisongisten werken ook op hogere temperaturen.

• Ik leer iedere dag bij...Nu weet ik ook ineens dat ik het bier verder tot 29 graden kan laten opwarmen, om zeker te zijn dat alle suikers vergist zijn.

• Citaat van peter

Nee hoor, elke gistsoort heeft zijn ideale vergistingstemperatuur. Bij Chimay ligt deze op een 29°C. Vele saisongisten werken ook op hogere temperaturen.

Klopt, het steevast vergisten aan lagere temperaturen (18°) is iets dat is komen overwaaien vanuit Nederland. Veel Belgische gisten hebben echter warmere temperaturen nodig om een goede vergisting te bekomen. Ik heb echter ook al met de chimay gewerkt aan 20 - 25° en dat ging ook goed

• 'K vraag mij af of de gisten in de Chimay rouge of blue niet verschillend zijn??

Van de triple ben 'k zeker, dit is een andere.

• Citaat van peter

'K vraag mij af of de gisten in de Chimay rouge of blue niet verschillend zijn??

Van de triple ben 'k zeker, dit is een andere.

Dat is nieuw voor mij ,ben je hier zeker van? Heb met opkweken van de rouge en de triple gewerkt en nochtans geen verschil in eigenschappen of smaak ervaard .

• Heb het gelezen in het boek "belgische bieren" van Michael Jackson, de brit hé. De gist van de triple is speciaal geselecteerd.

• Citaat van peter

Heb het gelezen in het boek "belgische bieren" van Michael Jackson, de brit hé. De gist van de triple is speciaal geselecteerd.

Zal misschien in kleine details zitten . Heb je voor elke gist die je gebruikt geen aparte propagator nodig en dat lijkt me een kostelijke zaak (zeker nadat ik dat bisjouke in Westmalle heb gezien)

• Voor elke gistsoort heb je idd een aparte propagator nodig maar voor een grote brouwerij is dit nog te doen hoor. Een propagator is eigenlijk gewoon een druktank met een roerwerk, koeling en beluchting.

• Update...De chimay-gist heb ik opgekweekt met 6 liter suikerwater + druppeltje olijfolie, verhouding 1:10, met 15 gr gistvoeding. De gist heb ik maar 1 x moeten opschalen van 1 liter naar 6 liter. Wel heb ik gemerkt dat het opkweken vanuit het flesje makkelijker gaat als beiden (flesje en suikerwater) de zelfde temperatuur hebben. Ik heb gewerkt met 6 petflessen van cola van 2 liter en een fles van 1,5 liter. na ze grondig te hebben ontsmet met oxipro, heb ik ze gevuld met suikerwater. Het eerste flesje van 1,5 L heb ik gevuld met 800 ml suikerwater en samen met 2 flesjes chimay laten opwarmen tot 30 graden, waarna ik 3 cm van het chimay-bier toegevoegd had aan het 800 ml suikerwater. Dan, om het half uur schudden, en na enkele uren was er activiteit te zien, of te merken als je de stop op de petfles vastdraait, en je na het schudden, en de stop los te draait, het sissen hoort. Na een zichtbaar gistlaagje heb ik de eerste gistfles goed geschud en verdeeld over de overige 6 petflessen, met elk 900 ml suikerwater. Dit alles heeft 5 dagen gegist op 30 graden. Na het maischen heb ik 1 liter beslag afgenomen, even opgekookt, en afgekoeld tot 30 graden, en bij het suikerwater gegoten, om zo de gistcellen te laten wennen aan de moutsuiker. Nu staat de chimay-kloon 2 dagen te gisten op 30 graden, en is hij al voor 80 % uitgegist, ...een echte gistbom dus.

Wel heb ik iets teveel hop gebruikt, waardoor het brouwsel iets te bitter is 41 EBU, volgens Brouw Visie. (beginnersfout) Nu had ik gedacht om 2 gram per liter lactose toe te voegen om de balans bitterheid/zoet te herstellen. Tijdens het brouwen heb ik wel een beetje teveel spoelwater gebruikt waardoor het bier iets lichter is geworden dan gepland.(beginnersfout) 1067 sg wat normaal 1079 moest zijn. maar het bier ruikt op dit moment goed, maar de CO die vrijkomt uit het gistvat heeft een lichte PVC lijmgeur. Maar dat laatste zal wel normaal zijn zeker? Vanavond of morgenvroeg hoop ik op een volledige vergisting, waarna ik het jongbier, over 5 dagen gespreid, ga koelen tot 2 C°. En na 2 à 3 dagen koude lagering bottelen met 7 gr suiker + 2 gr lactose-suiker. Dat snelle lageren en bottelen heb ik op de site van de paters-trappisten gezien, die de Chimay het liefst zo jong mogelijk bottelen,... en drinken. Dit in tegenstelling met ander paterbier, dat soms maanden moet rijpen. Dit zou zeer smaakvol bier opleveren, met een gevarieerd smaakpatroon. Een chimay die lang in het flesje zit zou dat smaakpatroon minder hebben. Op dit moment wil ik de la chouffe-gist opkweken op 25 graden, idem aan de chimay-gist.

• Dag Jan, Die Lactosesuiker zou ik er zeker uitlaten.IK ben vrij zeker dat je bier niet te bitter gaat zijn (Chimay is mijn huisgist) .Door de hevige gisting gaan er wat Ebu'kes verloren gaan. Als het voor mezelf zou zijn ,zou ik wel iets langer lageren wat het bier ten goede gaat komen (minstens 14 dagen ) en dan hergisten met een klein starterke verse Chimay en 9 gr/liter kristalsuiker. Groeten uit Lier, Pallieter

• Citaat van PALLIETER

Dag Jan, Die Lactosesuiker zou ik er zeker uitlaten.IK ben vrij zeker dat je bier niet te bitter gaat zijn (Chimay is mijn huisgist) .Door de hevige gisting gaan er wat Ebu'kes verloren gaan. Als het voor mezelf zou zijn ,zou ik wel iets langer lageren wat het bier ten goede gaat komen (minstens 14 dagen ) en dan hergisten met een klein starterke verse Chimay en 9 gr/liter kristalsuiker. Groeten uit Lier, Pallieter

Pallieter, heb jij dan nog nooit bijgezoet met lactose? Ik heb een beetje schrik dat het smaakpalet niet echt naar boven komt als het bier te schraal is. Er zit nl. vanillestok + kaneelstok in. De blauwe chimay is een beetje zoeter, dan bijvoorbeeld een Westmalle tripel. Het verhogen van de bottelsuiker naar 9 gr/ liter, ga ik zeker wel doen,... en het werken met een vers starterke lijkt me ook een goed idee. Groeten uit Neeroeteren, Jan

• Citaat van PALLIETER

Ik heb nog nooit Lactose gebruikt.Maar ik vermoed dat de einddensiteit van je bier door het gebruik van de cara en de Munchener toch boven de 1.010 zitten en je dus restsuikers gaat hebben die het bier body geven.

Goed om weten . Bedankt.