Het 100e Bottelgist Topic

There are 17 replies in this Thread. The last Post () by JohannesF.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hoi,
    Mijn excuses voor alweer een bottelgist topic maar ik vindt niet 100% mijn antwoorden...
    Ik heb een tijdje geleden iets Duvelachtig trachten te maken deze zit nu in de lagering.

Ik heb deze overgeheveld met een FG van 1.009 (oftewel 2.31Plato)
    Nu mijn vraag, ik wil deze zo helder mogelijk maken en deze moet genoeg koolzuur hebben;
    1. Kan ik deze na een 3-tal weken nog steeds gewoon bottelen met 9gr/liter suiker
    2. Stel dat ik een bottelgist gebruik, de T58 of CBC1, klopt de 1gr/10liter?
    En deze moet ik hydrateren? En dan ook nog gewoon de 9gr/l suiker?
    3. Stel dat ik mijn orginele gist gebruik waar ik de slurrie van gehouden heb hoe moet je dan werken?
    Bedankt bij voorbaat!

• Na 3 weken zit er nog meer dan genoeg gist in suspensie. Ik zou geen bottelgist of slurry gebruiken. 9 gr is genoeg en kan de originele gist wel weg mee. We hebben soms als hobbyist teveel dadendrang en brouwshops spelen daar handig op in...
  • Probeer eens de Safbrew F2 bottelgist, heb er goede resultaten mee. 1 gr per 10 liter lijkt me wat veel, eerder gr per 100 liter. En ook 9 gr suiker is meer dan genoeg, zou zelf voor iets minder gaan.

Na 3 weken zit er nog meer dan genoeg gist in suspensie. Ik zou geen bottelgist of slurry gebruiken. 9 gr is genoeg en kan de originele gist wel weg mee. We hebben soms als hobbyist teveel dadendrang en brouwshops spelen daar handig op in...

Haha... Zit waarheid in :-) Ik zal het dan ook zoals ik altijd doe met gewone suiker bottelen.
    Het gemakkelijkste.
    Toch zou ik graag eens een deftige uitleg krijgen van het slurry gebeuren...

• 1. Na 3 weken lageren overhevelen en bottelen zelfs met 7g/L suiker.[/font][/size][/color]
    2. 1g/L gist is veeeeeeeel te veel. Normaal maak ik een mini startertje van 10ml de dag vooraf en daarvan gebruik ik 2ml op 8L bier.
    3. Met uw originele gist slurry is zelfs 1 druppel voldoende per 10L te bottelen bier. Tijdens het overhevelen van lagervat naar bottelemmer en nadien van bottelemmer naar de fles komt er luchtzuurstof in het bier. Hoe klein ook de hoeveelheid zal die zuurstof vinden waardoor die nogmaals vermeerderd, dus heel karig zijn met bottelgist je hebt echt niet veel nodig.

De eigen thermostaat van de frigo overbruggen

Lukt niet steeds meer bij alle de modernere ijskasten zo zit er in mijn gistkast ( Miele ijskast en die is zelfs al meer dan 5 jaar oud) vb geen analoge thermostaat meer in maar maar een DS18B20 temperatuursensor gekoppeld aan wat elektronica die de temperatuur en het op en afslaan van de compressor regelt.
    Dus eerst even nazien of het wel degelijk kan, zo ja geen probleem

• Ik vind een koude lagering overbodig en heb betere resultaten met keldertemperatuur. Mijn kelder is +/- 10°C en na twee weken voeg ik 5g/l suiker toe, een beetje gist meenemen, prima bieren met TA 58 en S04.
  • Als het een ijskast is met een analoge thermostaat kan je die ook gewoon vervangen door eentje die een groter bereik heeft.
    Dan kan je de ijskast binnen temperatuur van de ook lager of hoger instellen dan nu, dit heeft ook zijn voordelen bij het vergisten zo kan je zorgen dat de ijskast niet steeds te fel tegen koelt
    Je kan de inwendige temp van je ijskast dan ook vb op 17°C zetten of vb op -1°C wat je met de bestaande thermostaat niet kan
    Eentje zoals vb deze

Maar we zijn aan het afwijken.
    Om terug op topic te raken:
    1. Kan ik deze na een 3-tal weken nog steeds gewoon bottelen met 9gr/liter suiker => Ja dat kan zeker zonder problemen, Maar verse gist toevoegen is beter voor de afbraak van de eventueel aanwezige diacetyl, Voor het afbreken van diacetyl heb je jonge actieve gistcellen nodig.
    2. Stel dat ik een bottelgist gebruik, de T58 of CBC1, klopt de 1gr/10liter? =>
    De Lallemand CBC1 die bevat 10 x 109 gistcellen per gram en daarvoor schrijft men 1 gr/10l voor
    De Fermentis F2 die bevat 19 x 109 gistcellen per gram en daarvoor schrijft men 0.2 tot 0.7 gr/10l voor. De T58 is niet een echte bottelgist maar voldoet zeker ook die bevat 6 x 109 gistcellen per gram dus met wat logica kan je stellend dat je daar van net iets meer dan 1gr/10 l zou van moeten gebruiken als je die gebuikt als bottelgist.
    Mijn ervaringen met bottelgist is dat je in de meeste gevallen 1 a 2gr/100l bottelgist volstaan.
    En deze moet ik hydrateren? En dan ook nog gewoon de 9gr/l suiker? => Ja en Ja
    3. Stel dat ik mijn orginele gist gebruik waar ik de slurrie van gehouden heb hoe moet je dan werken? => een mespuntje van die slurrie een uur of 12 voor het bottelen in 100ml appelsap even oppeppen (ministarter) en dit toevoegen.

Los van het feit dat ik het lastig heb met een mespuntje, bedankt voor de info en Ontopic komen van het gevraagde Serge !
    Alles wordt afgewogen en gemeten en dan smijten ze er een "Mespuntje" in :)) :denk

Heb jij een microscoop? Heb je een telkamer? Kun je kleuren met methyleenblauw om levende en dode cellen te onderscheiden? Ken je de techniek om gistcellen te tellen?
    Zo ja, dan mag je het lastig hebben met het mespuntje van Serge.
    Zo neen, neem dan de raad van Serge maar aan. 't Zal wel goed komen.

Los van het feit dat ik het lastig heb met een mespuntje, bedankt voor de info en Ontopic komen van Serge
    Alles wordt afgewogen en gemeten en dan smijten ze er een "Mespuntje" in :))

Ik weet het een mespuntje, hoeveel is dat? Dat is niet de meest accurate benadering, maar ik zat met het probleem als ik schrijf 1ml dan is dat ook niet echt accuraat want hoe dik is je slurrie? Hoe meet je slurrie af? De boodschap is dus "een minimale hoeveelheid"

• Ik gebruikte voor mijn fastferment altijd 2gr safbrew f2 op 15 cl appelsap, dit een uurtje laten gisten op de telenet decoder, en dan bij het bier. Nu bij mijn fastferment doe ik niets meer, zelfs geen vloeibaar bottelsuiker, overal twee klontjes espresso suiker erin.
    En ik denk niet dat er al iemand bij mijn bieren teveel bottelgist gesmaakt heeft.

Ik weet het een mespuntje, hoeveel is dat? Dat is niet de meest accurate benadering, maar ik zat met het probleem als ik schrijf 1ml dan is dat ook niet echt accuraat want hoe dik is je slurrie? Hoe meet je slurrie af? De boodschap is dus "een minimale hoeveelheid"

Wederom bedankt Serge
    Met dit antwoord ben ik iets.
    Jij begrijpt de beginnende brouwer ;-)
    Mss had ik mijn zin iets anders moeten formuleren...
    Ik ga dit zeker eens testen in de toekomst!

Die espresso klontjes heb ik ook al gebruikt.
    Werkt idd gemakkelijk.
    Nu nog uitvinden waarom mijn schuim zo snel inzakt of verdwijnt...
    Moet zeggen bij mijn IPA is het de eerste maal dat mijn schuim mooi blijft staan! Wrs door de massa's hop en dryhopping

• Hallo allen,

Ik wil een gistpreparaat "kleuren", maar blijkbaar is het tegenwoordig heel moeilijk / zo niet verboden om aan de kleurstof methyleenblauw te geraken. Ik zou al tevreden zijn met een paar ml oplossing, kan iemand mij daaraan helpen???

Yvan