Vergisting bij Fastferment

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik merk sinds ik met de Fastferment vergist mijn bieren precies niet zo diep uitgisten, zou het kunnen dat de oorzaak is doordat de gist allemaal zakt naar het bolletje en de vergisting van daaruit moet gebeuren via een opening van 2,5 cm, terwijl bij een DJ of een andere cct veel meer contact is met het wort.

• Wel, ik heb nu twee keer gebrouwen in een Fastferment en ik moet zeggen dat ik ook de indruk heb dat de vergisting iets vroeger naar zijn einde loopt, maar door de temperatuur iets te verhogen (1 a 2 graden) is het me wel steeds gelukt om in de buurt van de voorziene eindvergisting te komen. Had er eigenlijk niet bij stilgestaan dat het misschien aan de Fastferment zelf zou liggen.

• Ik merk hetzelfde en pas dezelfde techniek toe als Gert.H.
    In de FF is mijn bier bijna altijd op 3 dagen uitgegist. Daarna verhoog ik de temperatuur van 20°C naar 22°C.
    Meestal brouw ik op zondag en bottel ik dan de zaterdag er op (of klaring). Dat werkschema komt me goed uit :)

Ik zou toch oppassen met de techniek om de bol pas later open te draaien: 1. De zuurstofinslag is enorm zoals je wsl al gemerkt hebt en 2. Zeker goed ontsmetten, inclusief het bolkraanmechanisme (dus onderaan de FF, ondersteboven)

• [quote author=ChrisBaeyens link=msg=90282 date=1493209077]Meestal brouw ik op zondag en bottel ik dan de zaterdag er op[/quote]
    bij mij zit daar meestal een week of 4 tussen, gij zijt van de rappe zeg :))

Wheat is for cakes, barley is for beer, and oats are for horses.

Untitled-7.png

• De bol ga ik er wel reeds op voorhand op draaien, anders krijg je dat inderdaad niet goed ontsmet. De zuurstofinslag is inderdaad enorm maar daar heb ik voorlopig nog geen nadelige smaken van ondervonden, en zoals Walter in een ander topic aanhaalt is dit zeer kortstondig, ik zou de bol op de moment zelf even kunnen afnemen en eerst opvullen.
    Een andere mogelijkheid zou ook kunnen zijn dat ik het bottelstuk monteer ipv de bol en het darmpje in oxoniaoplossing gang en darmpje eraf gist aflaten, ontsmetten en darmpje er terug op. Maar op deze manier zou het inderdaad kunnen dat de gist alles blokkeert, dit zou wel kunnen opgelost worden door in het koppelstuk waar het bollletje in past een verval te draaien naar 1/2 " en op die manier hetzelfde toe te passen zoals ze bij de rvs cct's doen.

3 dagen uitgegist dat zal toch niet bij iedere gist zijn🤔

• Sinds ik met mijn cct's met de kegel naar beneden vergist is het ook al veel beter... ;D Ja, 'k weet het stomme 'mop'... :-[;D

Nee, kan idd zijn dat de gist indien je hem droog over de wort gaat strooien hij naar de bodem zakt en dus in die bol gevangen zit. Misschien hydrateren of de bol gesloten houden de eerste 48 uur en dan gewoon open zetten, of de inhoud er na en dag (of 2) terug bij gieten...? Dat beetje lucht gaat uw ganse wort niet naar de vaantjes helpen zodat je later ieder flesje moet leeg gieten ivm oxidatie hoor. In het begin kan een beetje zuurstof toch geen kwaad, en dan nog, is niet gelijk een bruissteentje die 1000'en kleine belletjes vormt, een paar grove luchtbellen zal niet direct kwaad doen denk ik.

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• [quote author=Brucero link=msg=90302 date=1493272232]
    Droge gist Herman?😄 Nog maar enkel vloeibare gebruikt bij de fastferment🤔 tenzij om een verstokte vergisting terug op gang te krijgen.[/quote]
    Aha zo, heb nog zitten denken, moest je de wort in de FF doen, met kraan open onderaan zodat de wort in de bol kan, dan kraan dicht en gist erbij, 2 dagen laten gisten en dan pas de bol open, geen lucht naar boven en de later in de bol gezakte gist doet daar ook zijn werk, als deze vol gist zit na x-tijd is die wort ook naar uw fermenter geduwd.....

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Vrijdagavond de kraan opengedraaid onder de fastferment, het heeft enige tijd geduurd maar de gistslurry is er uiteindelijk door geraakt, na veel geduld en getik met de kneukels, zaterdag was het vrij mooi bezonken in de bol en hebben we hem er vanonder gehaald en gemeten 2,8 Pt°. De bol terug geplaatst en de temperatuur verhoogd naar 24 graden voor nog een week.
    Voorlopige conclusie de vergsiting verloopt dus precies veel beter met een gesloten kraan, msch op mijn tweede fastferment ook een kraan monteren zodat we de bol eerst kunnen opvullen vooraleer we de kraan openzetten.
    @ Ronnie, roeren is dus niet echt een optie daar ik niet iets direkt kan bedenken zonder met gans mijn arm in het vat te zitten om onderaan in het conische gedeelte te kunnen roeren.

• Citeer

Ronnie, roeren is dus niet echt een optie daar ik niet iets direkt kan bedenken zonder met gans mijn arm in het vat te zitten om onderaan in het conische gedeelte te kunnen roeren.
    Opm. van mij: "Bazaar die hieronder te voorschijn kwam bij het quoten, weggenomen. Is niet zo handig."

In de Supro Bazar hebben ze van die inox schuimspanen met een heel lange steel.

Je suis Charlie

In de hel is geen Bier,
    Daarom brouw ik het Hier!

• Als je een paar dagen voor het bottelen nog eens een vortex doet met die roerder zal er ook meer gist in het center onderaan de FF liggen denk ik en minder op de wanden...? :denk

• Paar dagen bestaat niet in de Ardennen, daar spreken we steeds met een week😬
    Als het lukt zonder roeren wil ik het eerst zo verder proberen, het is de bedoeling om zo weinig mogelijk werk te hebben met fastferment, en zoveel mogelijk van het bier genieten en dat lukt tot hier toe zeer goed.
    En moet wel zeggen dat er weinig gist aan de wanden achterblijft

• Ik heb ook nog nooit geroerd in mijn cct's, alleen na een dag of 3 - 4 als ik de extra suiker toevoeg, dan wel, maar voor de rest niet. Ik zie wel na het bottelen dat de ene gist minder afzet heeft dan de andere, daar zou ik niet wakker van liggen dan, misschien is de wand van die FF iets minder glad dan inox en blijft het daardoor wat meer plakken...?

• Citeer

Maar als het volgende maal weer lukt zonder te roeren is het voor mij geen probleem om daar 10 min te zitten kloppen, maar dan schaf ik mij wel een klein rubber hamertje aan ipv mijn kneukels

Al eens gedacht aan een luidspreker waar je 50Hz brom opsteekt?
    Dus gewoon 6 volt van een (bel)transfo of beter een waarvan je kan kiezen tussen 4, 6 en 8 Volt gewoon de wisselspanning, lekker flink zoemende luidspreker, vastbinden met fietsrekkers, met de conus tegen die schuine kant.
    Na 5' op de andere zijde, zo de 4 zijden elk een 5tal minuutjes laten aanstuwen met trilling.

Dat is geen lolleke hoor! dat werkt echt zeer goed.

Je suis Charlie

In de hel is geen Bier,
    Daarom brouw ik het Hier!