Mede met sinaasappel?

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo,

net terug van het land van de oranje appeltjes, en een paar kilo van die appeltjes meegenomen. Smaken toch veel beter dan die bij ons ...

Nu las ik ergens over mede met sinaasappel... heeft iemand daar een goed recept voor?
    Heb nog een kilo spaanse honing staan (die al aan het versuikeren is), dacht van rozemarijn ...
    En veel tijd heb je ook nodig, dat heb ik ook al ergens gelezen ;)

Dus alle recepten of tips meer dan welkom!

• Jochen,

beide zijn goed voor mede op 10l water 3kg geeft een droge mede.
    Dus meer -> zoeter.

Geduld is hier een mooie deugd behalve als je er een bak chemie brol in dumpt ;)
    6 maanden tot 1 jaar rijpen is normaal voor een gezonde mede wijn.

Mvg,

Danny

<< Een gezonde ziel kan niet in een droog lichaam wonen >>

• Citeer

Zoek naar het JOAM recept op het internet. Oudste en simpelste mede recept. Zelf nog nooit gemaakt.

In dit recept spreken ze dat je broodgist kan gebruiken ...
    Er lijken mij wel beter geschikte gisten toch? Altijd gehoord da broodgist niet kan overleven boven de 6-8% alcohol ...
    Welke gist gebruik jij bv homoeccentricus?

• Citeer

Welke gist gebruik jij bv homoeccentricus?

Ik heb bijna 2 jaar geen mede meer gemaakt omdat ik de kwaliteit onvoldoende vond. Nu pas weer begonnen met een session mead van 1.050 met Lalvin 71B en een "bak chemie brol". Alles wijst er op dat deze mede zeer lekker zal zijn. Klaar op anderhalve maand.

• Citeer

Ik heb bijna 2 jaar geen mede meer gemaakt omdat ik de kwaliteit onvoldoende vond. Nu pas weer begonnen met een session mead van 1.050 met Lalvin 71B en een "bak chemie brol". Alles wijst er op dat deze mede zeer lekker zal zijn. Klaar op anderhalve maand.

En te proeven op 27 april bij de Antwerpse Brouwgilde wanneer we het verondiepen vermijden ... u komt toch ook? ;D

PS Er zal ook een alcoholisch kosher gember-dinges te proeven zijn!

• Geen sinaasappel-mede, maar het is al sinds 2007 geleden dat ik het nog eens gemaakt heb, wil dat binnenkort nog eens doen, maar met een betere kennis van vergisting, zuren meten en pH aanpassing (voor 'witte' wijnen moet die 3,5 zijn) wil ik het nog eens herhalen, doch enkel met honing van een imker. Heb er 2 gevonden, dus binnen afzienbare tijd terug eens mede maken. Weet wel nog niet welke gist en of er toevoegingen gaan gebruikt worden zoals idd sinaasappels of iets dergelijks... Denk dat ik deze keer de honing niet meer ga koken, maar opwarmen tot 80°C. gedurende 15' denk ik.

Hieronder mijn poging, heeft 3 jaar gestaan met ondertussen de nodige hevelingen om uit te zakken en natuurlijk te klaren, na een paar jaar rijpen was deze best wel te pruimen:

http://www.chateau-ifach.be/mede/

Zonder verwachting geen teleurstelling, maar ben al dikwijls teleurgesteld, dus ik verwachtte te veel blijkbaar.... :thinking_face:

• Citeer

De "bak chemie brol" is trouwens volledig organisch: basically vermalen gistcellen.

Dan is je vermelding niet correct want gistvoeding kan inderdaad zoals je zelf zegt organisch zijn zoals eerst persing olijf olie of dode gistcellen ;)

Mvg,

Danny

• Citeer

De werkwijze van HermanH negeert trouwens alle vooruitgang die de laatste 20 jaar op het vlak van mede is gemaakt.

Klopt, is idd ook al 10 jaar geleden en ik zou het nu ook niet meer zo doen, wou alleen laten zien hoe ik het "destijds" gedaan heb. Was gewoon een oud berichtje die ik op mijn server heb staan. Maar ik heb hem ondanks de "oude werkwijze" toch lekker bevonden, ook doordat ik wel tijd heb/had om mede te laten rijpen, anderen willen die al een paar maand na de opzet leeg drinken... ;) Ik heb niet geschreven dat iemand het nu klakkeloos moet overnemen hé, dus mocht je er nog aan twijfelen, ik ben wel mee geëvolueerd met mijn tijd hoor, ik ben mezelf daar wel degelijk van bewust, wat iemand anders ervan denkt laat me volledig koud, mij moet je niet op de feiten drukken hoor.... :P Leer jij eerst maar zuurstofarm bier brouwen zonder "bak chemie brol"... :)) Daarom schreef ik ook: "maar met een betere kennis van vergisting, zuren meten en pH aanpassing (voor 'witte' wijnen moet die 3,5 zijn) wil ik het nog eens herhalen"...

Zonder verwachting geen teleurstelling, maar ben al dikwijls teleurgesteld, dus ik verwachtte te veel blijkbaar.... :thinking_face:

• Citeer

Het is nog erger: de mede wordt vanavond al op een Heksenavond geproefd voor hij klaar is! De Heksen kunnen niet wachten!!

Gelukkig ben ik uw "highbrow" vorm van humor beginnen appreciëren... ;)

• Snelste manier om fake mede te maken.
    U neemt een goedkope witte wijn u knalt daar 500g honing in. Mixed de zaak en laat 1 week in de frigo staan en klaar is kees ...

U gaat versteld staan van hoeveel commerciele mede op deze wijze word gemaakt! Opgelet de nodige sulfiet niet vergeten (aka hoofdpijn) om het hergisten te stoppen ...

Chante of better gezegd weg met dit goedje :)

Mvg,

Danny

• Ik ben benieuwd. Bij mede gaat het er om om de juiste nutrienten op het juiste moment toe te voegen, om CO2 te verwijderen, om correct te beluchten, enz. Tenminste, dat denk ik toch. Ik schuim gedurende weken het internet af naar goede protocols, ik stel vragen op forums, laat gist en gistvoeding overkomen uit Zweden, enz. enz. Maar blijkbaar gaat het ook door een handvol rozijnen toe te voegen en voor de rest fluitend af te wachten wat komt :(

• Rozijnen (of ook bananen) worden meestal gebruikt om body aan (witte) hobby-/fruitwijnen te geven. Denk eerder niet als gistvoeding daar de meeste rozijnen flink gesulfiteerd zijn en dus eerder 'anti' zullen werken t.o.v. de gist bij grote hoeveelheden.... Een nachtje laten overnachten en de sulfiet zal al veel minder aanwezig zijn, daarna pas de gist toevoegen is misschien een betere 'methode' om ermee te starten. Je kan er natuurlijk in bio-winkels kopen die weinig of geen sulfiet bevatten, doch om houdbare wijn te bekomen kan je niet anders dan (licht) sulfiteren, zeker na de gisting. Vòòr de gisting gebruikt men sulfiet om de most te 'ontsmetten' en moet men 24 à 48 uur wachten om de giststarter toe te voegen, dan is de meeste sulfiet reeds gebonden met de zuurstof in het sap of is verdampt. Menig persoon heeft het (meestal tussen de 2 oren) moeilijk met dit additief, zelfs bio-wijnen bevatten sulfiet, maar pakken minder dan gewone wijnen, dus daar zou ik persoonlijk niet van wakker liggen, zolang je maar onder de norm blijft en zeker uit uw giststarter in den beginne...

• Citeer

Maar blijkbaar gaat het ook door een handvol rozijnen toe te voegen en voor de rest fluitend af te wachten wat komt :(

Homoeccentricus,

ik begrijp je 'teleurstelling', maar ik heb gewoon uitgeprobeerd wat ik online kon lezen ... Hier bv ...

Eigenlijk ging het mij gewoon om het eens te proberen. Had nog wat honing die al redelijk aan het versuikeren was, en had ook verse sinaasappelen ...
    De gistvoeding die ik makkelijk kon aankopen was per 1/2 kg, en om dat dan één keer te gebruiken ...

Met andere woorden, mocht het niet lukken, dan is het niet zo'n ramp. En mocht ik op een dag beslissen om echt verder te gaan met mede, dan zal ik zeker en vast me er meer in verdiepen, en WEL alle ingredienten aanschaffen die nodig zijn ...