Vergisting frambozenbier

There are 4 replies in this Thread. The last Post () by ChrisBaeyens.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo iedereen,

Ik heb op zaterdag 8 april een tarwebier gebrouwen van 1045 SG (na koken/voor vergisting), goed voor 12 liter.

Deze heb ik op het gistvat gedaan met 4kg frambozen en Forbidden Fruit van Wyeast. Ik heb het wort via een platenkoeler laten afkoelen tot 55°C en rechtstreeks op de bevroren vruchten in het gistingsvat. Dat kwam net uit op 22°C. Dan mijn gist erbij gepitcht.

Dit heeft hevig staan gisten in mijn gistingskast aan 22°C maar is sinds (woensdag 12/4) stilgevallen. Ik heb het toen en vandaag opnieuw met een refractometer nagemeten en ik kom op een stabiele 5.8% Brix. Als ik dat door een rekenformule draai kom ik uit op 1008 SG , 82% vergistingsgraad, 4.8% VOL alc.

Bij een normaal bier zou ik denken: "klaar". Maar overal lees ik dat mensen hun frambozenbier 17 dagen laten gisten, terwijl ik nog geen week verder ben. Is dat voor de smaak? Of hebben mijn beestjes extreem flink gewerkt en kan ik verder gaan? De druppels die ik vandaag al geproefd heb waren trouwens al zeer lekker.

Ik ben niet gehaast of zo, ik probeer het gewoon te begrijpen :)

Alvast bedankt!

• Een frambozenbiertje kan inderdaad als een razende tekeer gaan. (zie foto, 15L in eengsitvat van 32L)

Ik zou het toch ook een 10tal dagen laten staan om alle smaak uit de frambozen te krijgen.

• Hey Steinie,

Bedankt voor je antwoord. Ik had het al eerder gelezen maar kon toen niet antwoorden en was het nadien rats vergeten

Een bijkomende vraag: zit er nadien nog genoeg actieve gist voor hergisting op fles? Of moet je een korreltje gist toevoegen?

Bedankt!

• Vroeger gebruikte ik nooit bottelgist, enkel bij "stofgisten" zoals de belle saison. Tegenwoordig, als ik nog eens een kans krijg om te brouwen, gebruik ik het altijd, gewoon voor de zekerheid. ;)