In wat bottel jij hoofdzakelijk en waarom?

There are 26 replies in this Thread. The last Post () by janmetdepet.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Waarom deze Poll?
    Omdat ik niks gelijkaardig vindt :-)
    Op dit moment bottel ik in beugelflessen qua gemak maar soms begin ik hieraan te twijfelen.
    Telkens de beugel af de fles halen, alles reinigen, ...
    Daarom met wat sluit jij de flesjes en waarom?
    Als je bottelt in beugelflessen om de hoeveel tijd vervang jij het rubbertje?
    En algemeen hoeveel keer hergebruik je de fles voor je ze inruilt/vernieuwd?
    Benieuwd wat hier de pro's en cons zijn.
  • Ik bottel hoofdzakelijk in duvelflesjes. Een 33cl is voldoende voor mij alleen. Die bierflessen gebruik ik al meer dan 20 jaar.
    Daarnaast gebruik ook enkele beugelflessen van 0,5L als mijn vrouw meedrinkt. Die hebben heel speciale rubbers die ik nog nooit heb moeten vervangen.
    Het is niet echt rubber, eerder iets tussen silicone en plastiek. Sommige rubbers zijn wit/transparant. De flessen bevatten oorspronkelijk een zuur gegiste drank.
  • Ik bottel ook in 33cl bierflesjes met kroonkurk. Meestal het steinie model omdat ik die het meeste voor handen heb. Ik vul ook altijd een aantal "ruil- en meegeefflesjes" in euro-modellen. Vroeger heb ik ook met beugelflessen en zelfs met 5l kegs gewerkt maar geen van beide vond ik eigenlijk makkelijk in gebruik.
  • Heb periode (in 't begin, jaren '80 tot eind vorige eeuw) in 75 cl beugelflessen gedaan van een gestopte Gentse brouwerij. Daarna Grolsch beugelflessen.
    Ik deed na verloop van tijd een testje: de rubbersluiting even aan trekken of er geen scheurtjes ingekomen waren.
    Altijd bij bewaring intalken, net voor gebruik wassen met alkalische reiniger en spoelen.
    Gaan toch zeker 2 tot 3 jaar mee.
    Vandaag is de kwaliteit nog beter dan 30 jaar terug!
    Maar nu alleen nog kroonkurken.
  • Ik bottel in 50cl flesjes met kroonkurk, net voldoende voor 1 persoon om de dorst te lessen maar spijtig genoeg ook voor soms voor 2. :P
    75Cl flessen ben ik vanaf gestapt, te grote inhoud en dat weerhoud je snel eentje te drinken als je vb voor TV zit of in de tuin aan het werken bent.
    25 of 33cl dat zijn telkens weer zoveel flesjes te reinigen en af te vullen PFFFF

• Ik gebruik hoofdzakelijk kroonkurken op 33cl met lange nek. Ik laat mijn eigen kroonkurken bedrukken voor de flesjes die ik weggeef (ik hou van een afgewerkt product)

Om testbatches te maken gebruik ik mini beugelflesjes. Hoofdzakelijk om verschillende gisten of verschillende hoppen op een zelfde beslag uit te proberen. Dan moet ik niet steeds 4 of 5 33ers achterover gieten :whistle:
    https://www.flessenland.nl/Flessen/100ml-beugelsluiting-fles-Kubica.html
  • Ik neem altijd 33cl flessen steinie of apa , maar neem ook enkele beugelflessen van 33cl voor eerste gebruik ,waarom ? weet ik niet , om ze ook eens te gebruiken, daarom.
    Verleden week eentje rap gekoeld in diepvries, en was vergeten terug uit te halen en heefd meer dan 24 uur in diepvries gestaan.
    Het flesje was niet gebroken, maar er was wel bier uit gekropen , sluit dit dan genoeg af ?

• Ik bottel van alles: 33, 50, 75 cl, beugels, kroonkurk. Zelfs nog lambic in cavaflessen gedaan met een gewone kurk.

Beetje volgens het doel: 33'ers voor mezelf, cavaflessen om te delen of cadeau, longnecks om te ruilen...
    Ik zorg toch steeds voor een 4-5 bakken leeggoed bottelklaar te hebben. En ik krijg er genoeg als ik wil: de ratebeer administrator van Belgie woont op een kwartier. Die is steevast blij dat ik zijn marginaal imago wat opkrik voor wat flessen mee te nemen de week voor de glasophaling...

Ik laat mijn eigen kroonkurken bedrukken voor de flesjes die ik weggeef (ik hou van een afgewerkt product)

Waar laat je dit doen? Prijs?

Ik gebruik natuurlijk steinie met kroonkurk.
    Maar ook beugelfles 0.5L en flessen 0.75L met kurk, als ik weinig zin heb om te bottelen.

• Hoofdzakelijk met beugelflessen. Dat was handig om te starten (kleiner budget), en het blijft handig omdat ik brouw voor hoogstens 24 flesjes, en gemiddeld meer rond 16 flesjes. Daarnaast gebruikt ik ook champagne flessen, ofwel met plastiek kurken, ofwel met losse beugels (niet zo mooi of proper, maar het werkt wel), en ook 37,5 cl flesjes. Daar kunnen namelijk ook van die plastiek champagnestoppen in. En als ik op de rommelmarkt beugelflessen tegenkom dan koop ik ze op.

Wat betreft de ringen op de beugelflessen. Dat is inderdaad een soort silicone, dus het gaat niet uitdrogen of bros worden zoals rubber. Wat betreft de stevigheid: een materiaal dat statisch wordt belast staat gaat minder snel kapot dan een materiaal dat dynamisch wordt belast. De belasting hier is de druk van de CO2 op de sluitring. Dit gaat niet voldoende snel wijzigen om materiaalmoeheid te veroorzaken, dus blijven die echt wel lang goed.

Reinigen: op de avond dat het flesje gebruikt is, water inzetten om te laten weken. De volgende dag hebben we toch meestal wat vaat af te wassen, dus dan wordt het proper gemaakt, twee tot drie keer gespoeld met kraantjeswater om de zeep er uit te halen en afsluiten.

De avond voor het bottelen week ik de flesjes en de doppen afzonderlijk in water met 1g sulfiet/l, en laat ze uitdruppen in een EasyRack. De doppen besproei ik dan nog een beetje met star san en leg ik in de afdruip bak van de EasyRack.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Het goedkoopst lijkt me gewoon kroonkurken. Je poetst Duvel- of Jupilerflesjes (33!, 25 zijn niet drukbestendig voor hoge gisting), beugelflessen zijn ten eerste zeer duur in aankoop, de rubber kan verduren en de beugels kunnen stukgaan. Champagne of schuimwijnflessen zijn ook ideaal, daar past een grote kroonkurk op. Grote flessen bier zijn daar niet geschikt voor. Met kroonkurken heb je telkens een kleine kost maar dat spaar je ruimschoots uit.
  • Hoofzakelijk steinie met kroonkurk, soms eens 75 cl met kroonkurk, maar steeds minder, en voor de spontage vergisters 37,5 met kroonkurk. Het is gewoon makkelijk, en voor mij ook overzichtelijk omdat ik per batch eens van kleurtje wissel
  • Een 75'er krijg ik wel uit op een avondje. Ik heb dan zo'n flessendop met hefboompje dat een rubber aantrekt waardoor het stevig in de hals blijft, steviger dan bvb een portokurk. Hoe heet zo'n ding eigenlijk en waar kan je dit kopen? Al vaak gezocht en niet gevonden. Lijkt me iets typisch Belgisch jaren 80. En ik heb er maar eentje.
    Zoiets: http://toonwords.nl/flessendop…teilles-tapon-de-botella/

Een 75'er krijg ik wel uit op een avondje. Ik heb dan zo'n flessendop met hefboompje dat een rubber aantrekt waardoor het stevig in de hals blijft, steviger dan bvb een portokurk. Hoe heet zo'n ding eigenlijk en waar kan je dit kopen? Al vaak gezocht en niet gevonden. Lijkt me iets typisch Belgisch jaren 80. En ik heb er maar eentje.
    Zoiets: http://toonwords.nl/flessendop…teilles-tapon-de-botella/

Ik heb er vorig jaar mooie gekocht bij een cider producent in Bretagne. Ik heb ook nog van die ouwe liggen, ik weet zeker dat ik ze gekocht heb in een supermarkt.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Toen ik begon te brouwen was één van mijn eerste bekommernissen zo veel flesjes verzamelen als mogelijk. Dit waren meestal 33cl flesjes van het type vichy. Heb ook enkele beugelflessen ±10% schat ik. Bij elk brouwsel gebruik ik er daar ook enkele van die ik dan als eerste open om te testen.

“You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.”

• Ik ga om,

Ik schakel bijna volledig om naar 33cl. steinie/duvel flesjes. Ten eerste omdat ze met een bottelpijpje heel fijn bottelen, tot aan het randje is precies genoeg ik hoef niks na te vullen. Ten tweede zetten de barbaren aan wie ik mijn bier weg geef ze automatisch rechtop, dat komt de helderheid ten goede en omdat ik regelmatig cbc-1 bottlegist gebruik plakt die dan fijn aan de bodem. Ten derde kan ik er veel rechtop van kwijt in mijn koelkasten . Ik ben bezig zelf een aantal stapelbare bakken te maken voor de steinies.

Vroeger gebruikte ik Duitse 33cl langnekken en af en toe de gewone wegwerp langnekken. Duitse halve liters gebruik ik nog wel voor Weizen, pils en Märzen. En 75 cl voor heel zware bewaar bieren, R.I.S. en Quadruppels. Af en toe gebruik ik 5 liter vaatjes voor Märzen of Kölsch b.v.

Wat ik nooit gebruikt heb zijn die ontzettend lelijke BNR flesjes, ook al omdat ze 30cl. zijn, zo Hollands net een slok uitsparen.:P

“I feel sorry for people who don't drink. When they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day."

• Ik heb een bonte verzameling van flesjes waar ik met veel moeite soms de etiketten van afweek ( zeker die brewdog etiketten)..verder wat beugeltjes grolsch om te gebruiken als testers bij elke batch en ook elke cava fles gaat mee in re- productie

heb ook een mooie collectie van die 37,5 cl groene van dupont .. die zijn voor mijn saisons natuurlijk en halve liters voor weissen edm..alles met kroonkurk groot of klein soms met onderdop.. heb maar een paar bakken met steinies omdat die anders stapelen

Gebruik geen champagneflessen die enkel met kurk lukken, want zou niet weten hoe je zo'n kurk met netje erin krijgt.. die dingen zwellen toch altijd onnoemelijk op.. als zou ik dit voor sommige zwaardere bieren wel chiquer vinden..

Dus .. van alles wat afhankelijk van wat we brouwen.. alles gerecupereerd van commerciële fleskes..

Bakken van westmalle, dupont en melk ( !) omdat al mijn flesjes erin kunnen en geen enkele hals erboven uit steekt ( zoals bij steinies in een duvel bak ) en je dus zeer goed kan stapelen..

Nog dit: hetzelfde bier in 75 cl tov 33-ers smaakt mij erg dikwijls anders, en altijd zijn de 75 -ers lekkerder.. ervaren jullie dat ook of is dat maar een gedacht.. ????