Beugelflessen reinigen

There are 14 replies in this Thread. The last Post () by Steppenwolf.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Beste allen,

een beetje nieuw in de wereld van het brouwen (ik zal wanneer de tijd rijp is wel wat meer vertellen over mezelf), en ik heb een ongelooflijk domme vraag.
    Ik dacht dat het wel leuk was om te bottelen op beugelflessen, dus heb ik als de bliksemse weerga, een stel Hopus en Floreffe's leeggemaakt (*hips*).
    Nu wil ik deze reinigen, maar normaal gezien gebruik ik daarvoor heet water met soda. Nu begin ik mezelf af te vragen tot welke temperatuur de rubbers van de beugels bestand zijn. Ik heb even gedacht om ze er voor de veiligheid af te halen, maar ze zijn nogal stroef, dus is het eenvoudiger om ze te laten zitten.

Alvast bedankt.
    Gr. Serojt
  • Trouwens de rubbers van hopus gaan er niet af. Die zijn volgens mij gelijmd.
    En eigenlijk twijfel ik er aan of dit wel rubber is. Ik denk eerder siliconen. Dus koken kan. De soda, weet ik niet.
  • Heb je er nog niet aan gedacht om Cava en Champagneflessen te gebruiken ipv beugelflessen?
    En de kroonkurken ervoor kan je bij Brouwland aanschaffen.
    Het nadeel is natuurlijk het vrij groot volume (750ml) maar het grote voordeel is dat ze een enorme druk kunnen weerstaan.
    (Terloops: Ik was er zelfs eens twee - een hele week - in mijn diepvries op -18°C vergeten.... en.... ze zijn niet ontploft!).

Er bestaan zelfs champagneflesjes van 200ml met draaistop, maar ik weet niet of je daar nieuwe stoppen voor kan kopen.

Het leuke is ook dat je die flessen bij familie, vrienden en kennissen en bij bepaalde zaken (restaurants, feestzalen...) regelmatig kan bekomen. Daardoor verzamelde ik op +-3 maanden +-300 flessen.

Ik zoek nog wel naar een gelijkwaardige fles van kleiner formaat (ergens tussen 200 tot 400ml).

groeten,
    Rudy

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• In Holland Grolsch flesjes (pils) kopen
    heb ik ook nog gedaan
    Ooit begonnen met de 75 cl flessen, was in jaren '80.
    daarna Grolsch en ook engelse 50cl's die ik kreeg
    nu alleen nog steini's 33cl
    en straks worden het 25 cl's... Max 1/ dag ... oud worden he...
  • Een tijdje geleden heb ik ook gebruik gemaakt van cava flessen.
    De flessen zijn ok hoor, maar om ze af te dichten heb ik toen gebruik gemaakt van plastieken champagnekurken.
    Het viel me op dat het bier uit deze flessen veel minder koolzuurgas had dan het bier dat gebotteld was in gewone flesjes.
    Ik heb een vermoeden dat de plastieken stoppen niet goed afdichten, en ben er dan maar mee gestopt.

Grts

Ik heb een vermoeden dat de plastieken stoppen niet goed afdichten, en ben er dan maar mee gestopt.

Ik heb over een jaar of 6 eens een test gedaan van 75 cl flessen, gewoon water, gistvoeding en suiker erin. 4 gr suiker/liter geeft 1 Bar druk op de fles. Ben van 6 tot 7,5 Bar gegaan, telkens 2 flessen met dezelfde suikergift. De flessen waren afgesloten met die plastieken champagnekurken en na uitgisten (2 weken) op hun kop in een Champagne-pupiter gezet en geduldig afgewacht. Na 2 jaar op fles waren de niveauverschillen van 5 van de 6 flessen al behoorlijk anders. In 1 fles die op 7,5 Bar berekend was zat nog slechts 2/3 vloeistof in, slechts 1 fles was niet gezakt in volume, dus die stoppen kunnen niet tegen dergelijke druk als het voor een langere periode is. Op bier zit ongeveer 2,2 Bar, dus is betrekkelijk minder dan mijn test, maar toch, ik zou ze voor kortere tijd gebruiken en niet voor biertjes die lang moeten rijpen op fles zoals zeer zware donkere bieren bvb. Misschien wel een eigen 'uitvinding' om in dure klasse restaurants een bruisend watertje te serveren "à la méthode champenoise"..... ;D

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Bij Cava en schuimwijnflessen alleen het model gebruiken met een kop waar een kroonkurk op kan.
    Dat blijft OK, niks drukverlies en hoe groter de inhoud, hoe beter het bewaart heb ik altijd ondervonden, komt waarschijnlijk omdat grotere volumes temperatuur stabieler zijn.

Ja, ik heb ook die indruk ... Nu eens geprobeerd met 'gewone' 29mm kroonkurken, hopelijk een beter resultaat.

• @Jochen: Ik ben van dat systeem met kroonkurken van 29mm alvast heel tevreden. Het gaat ook veel sneller en hygiënischer dan met kurken.
    Kleine flesjes: Met de gegeven tips dacht ik ook aan 33cl Orvalflesjes en aan de originele Coca Cola flesjes. In

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.