Tripel (Nen Temsteneir)

There are 25 replies in this Thread. The last Post () by Gie.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Graag jullie mening omtrent mijn recept.

Naam van het bier : Nen Temsteneir
    Type van het bier : Tripel
    Brouwvolume : 20 liter
    Extractie-efficiëntie : 70%
    Voorspelling begindensiteit : 1074,2 SG /18,0 °P /18,5 Brix
    Waarvan suikers : 1011,8 SG /3,0 °P /3,0 Brix
    Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1012,4 SG /3,3 °P
    Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 8,2%
    Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 30 IBU / 11 EBC

STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS
    Grondstof EBC kg % Gewicht
    Pilsmout 3 3 5,400 80,6 %
    Tarwemout 3 0,300 04,5 %
    CaraPils 5 5 0,300 04,5 %
    Rietsuiker (bijv. Candico) 6 0,700 10,4 %

MAISCHEN EN SPOELEN
    Gekozen Profiel: (M) Medium

54,0°C gedurende 10 min (1e fase, Eiwitrust)
    63,0°C gedurende 40 min (ß amylase (maltose))
    72,0°C gedurende 20 min (a amylase (body) )

HOPPEN
    Totale kooktijd : 75 minuten

Hop Vorm alfa% gram Toev.na..' IBU
    Cascade BLM (A) BLM 6,9% 15 0' 12,0
    Styrian Golding (A) BLM 2,5% 35 0' 10,2
    Cascade BLM (A) BLM 6,9% 8 55' 3,2
    Styrian Golding (A) BLM 2,5% 22 55' 3,2
    Cascade BLM (A) BLM 6,9% 5 65' 1,1
    Styrian Golding (A) BLM 2,5% 5 65' 0,4

KRUIDEN / ZOUTEN /KOOKADDITIEVEN
    Additief Aantal Eenheid Toev. na..'
    Karwijzaad, gemalen 1,0 g 65'
    Komijnzaad, gemalen 1,0 g 65'
    Koriander 6,0 g 65'

VERGISTING
    Gistnaam : Fermentis S-04

• Deze gist wil ik gebruiken in mijn laatste brouwsel van mijn brouwseizoen, 't zijn mijn laatste pakjes ;) (normaal gebruik ik een WLP530 of een Nottingham). De eiwitrust kan inderdaad weggelaten worden, maar ik heb er ook geen slechte ervaring mee (wat betreft de schuimkwaliteit). Je zou het ook een sterk blond of een ale kunnen noemen hé (de smaak blijft toch hetzelfde).
  • Karwij en komijn, dat zijn zo van die dingen die uiterst moeilijk te doseren zijn, één grammetje op 20 l, ben benieuwd of je 't gaat proeven maar als het gaat overheersen is 't nog erger natuurlijk.

[quote author=homoeccentricus link=msg=89447 date=1489683613]
    Noem het dan iets anders, dan slaap ik gerust vannacht ;D
    [/quote]
    Er zijn nog andere dingen om gerust te slapen, je hebt toch een vriendin? Awel... zet ze buiten deze nacht hè :))

bier brouwen is als sex, leuk maar ge kunt het niet den hele dag doen

• Ik zou met karwij en komijn ook wel voorzichtig zijn, heb over een paar maand eens een ganse kardemonpit toegevoegd ipv een halve, awel, 't was er ook over, doe gelijk of thuis, stillekes aan beginnen... ;D :))

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• [quote author=BrewBrother date=1489682969 link=msg=89446]Je zou het ook een sterk blond of een ale kunnen noemen hé (de smaak blijft toch hetzelfde).[/quote]
    Ik heb een trauma opgelopen bij mijn opleiding tot beer judge: ik heb moeten leren hoe een Tripel, een blond en een sterke blonde te leren onderscheiden bij blind proeven. Zullen we afspreken dat we allemaal ons best doen om dit trauma te helpen verwerken?

Het recept ziet er goed uit. Ik zou eventueel de rietsuiker vervangen door honing voor een speciaal toetstke.

Het karwij en komijnzaad gaat de subtiele smaak van de honing overheersen, zonde van de honing!! Ik zou ofwel voor de honing of wel voor de kruiden gaan :106

Het karwij en komijnzaad gaat de subtiele smaak van de honing overheersen

Juist, niet alleen de karwij en de komijn, maar ook die 6 gram koriander!
    Normaal zo een 6 gram koriander op 80L bier.

Ik heb die karwij en dat konijn vaak gebruikt in Brett bieren, a rato van 1 g van elk/30liter, maar nooit in tripels waar je een mooie hopstort doet. Koriander werd in den beginne veel gebruikt bij gilde Geel (Geelse stoere) en in gilde Lokeren voor hun Straffe Miel.
    Denk dat ze het nog altijd doen.

Je suis Charlie

In de hel is geen Bier,
    Daarom brouw ik het Hier!

• 'Konijn' Ronnie dat is nieuw waarnaar smaakt dat? :whistle: ;) :P

• De karwij en de komijn kan ik misschien wel elimineren, met de 6gr. koriander heb ik wel ervaring in tripels is totaal niet overheersend. Bedankt voor de tip, Ronnie.

• Bij nader inzien denk ik de kruiden weg te laten, ook de koriander, zo komen de mouten en de hop beter tot hun recht. De rest van het recept ga ik zeker behouden. Bedankt, diegene die nuttige commentaar gaven ;)

Bij nader inzien denk ik de kruiden weg te laten, ook de koriander, zo komen de mouten en de hop beter tot hun recht

Ha voila sie!
    dat was waar 'k naartoe wou gaan, maar ben tegenwoordig wat voorzichtiger met m'n comment ;)

Je suis Charlie

In de hel is geen Bier,
    Daarom brouw ik het Hier!

Het karwij en komijnzaad gaat de subtiele smaak van de honing overheersen, zonde van de honing!! Ik zou ofwel voor de honing of wel voor de kruiden gaan

Ge hebt gelijk. Ik had de kruiden in het recept niet opgemerkt. Kruiden er uit, honing ipv suikergift en voor de rest niks veranderen.

Hou er wel rekening mee dat je meer honing nodig hebt dan suiker!