Hopzakje en houtsnippers ontsmetten

There are 8 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Als ik klaar ben met lageren, wil ik een deel van het bier op houtsnippers laten rijpen. Vorige keer heb ik de snippers 2 maal overgoten met kokend water (tip van Ronny) en dan aan het bier toegevoegd. Maar nu wil ik de snippers in een hopzakje stoppen dat verzwaard is met knikkers zodat het op de bodem van de Cristalinefles blijft liggen.

Wat zou de beste manier zijn om zowel het zakje als de snippers te ontsmetten?
    De snippers in het zakje en dan tweemaal overgieten met kokend water?
  • Ik steek de snipper droog in de oven voor 1 uur bij 160°C,
    Een andere methode is ze in de snelkookpan steken (in een bokaal op een rooster met een bodempje water in de snelkookpan) en dan minimum 15 stomen.
    Dit zijn de tijden die aangegeven worden om medisch materiaal te steriliseren, dat is zeker meer dan voldoende. (zie toegevoegde tabel)
    Het zakje is bij mij gewoon een nylon zakje van 100 micron dat ik gewoon ontsmet in starsan of perazijnzuur.

Ik denk niet dat het nodig is om het medisch te steriliseren. De optie om ze een uurtje in een oven van 160°C te laten liggen is ook een goede maar ga je dan niet de chips extra roosteren?

Als je vertrekt van niet getoaste wel, je zal bij 160°C een zoeter karakter verkrijgen. Als je al medium toast chips hebt gaat er niet veel veranderen aan de smaak (die zijn al geroosterd bij 180°C a 190°C)
    Medisch steriliseren is zeker niet nodig maar het scheelt niet veel, zeker als je spreekt over chips van gebruikte vaten zijn, deze bevatten meestal brett sporen en die gaan niet dood bij een temperatuur van 100°C daar moet je net dat stapje verder voor gaan.
    https://www.morebeer.com/brewi…sues/issue1.2/raines.html

De hopzakjes en knikkers ontsmet ik 5 minuten in chemipro oxi. Dat laatste doe ik ook bij drooghoppen (met hopbellen). Nooit infectie gehad.

Ik zou die persoonlijk liever 10 à 15' koken, heb je geen hartzeer om te denken dat er eventueel kuis/ontsmettingsproduct in je bier terecht komt.... Maar goed, dood ga je er niet van gaan, denk dat alcohol groter vergif is (als je er te veel van binnen krijgt) dan sommige van die producten... Idem met Starsan, ik spoel dat altijd na met wat afgekoeld gekookt water uit een waterkoker, ook al mag je bvb Starsan zo uit de fles drinken (volgens de producent is het geen vergif), 'k zie soms Amerikanen hevelen in DJ's die nog bol staan van het Starsanschuim, ik liever niet hoor.... ;D

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Idem hier, ik spoel na, het gedacht alleen al aan dat product in mijn bier...
    Ik dacht trouwens dat volgens de producent je Starsan moet laten opdrogen.

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.

Winston Churchill