klimaatkast / gistingkas

There are 11 replies in this Thread. The last Post () by Rudy M.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

  • Dag Iedereen,

    Ik heb enkele vragen ivm het maken van een klimaatkast.
    Ik heb met een terrarium lamp van 200 watt, waar moet deze geplaatst worden ? onderaan de koelkast (1.60m zonder vriesvak) of bovenaan ?
    Ook zou ik er een ventilatortje inzetten om de warmte/koud te laten circuleren, waar zou deze het best geplaatst worden ? Ik dacht om dit bovenaan te doen om de warme lucht die stijgt weer nar benden te stuwen , of maakt dit niet zozeer uit ?
    Of gebruik ik zo een klein badkamer verwarmingstoestel van 600/1300 watt die ik aan de deur kan bevestigen en die voorzien is van een klein ventilator die alleen maar werk als het toestel aan het verwarmen is ?
    Dan wou ik ook een beveiliging voorzien in de vorm van een maximaal thermostaat die op 30a60°c zou afslaan indien verwarmings relais zou 'plakken' . Waar plaats ik deze ?
    En als laatste waar zet ik mijn sensor die de regeling gaat aansturen het best ? ik las dat deze tegen de 'ketel' word bevestigd omringd van wat isolatie? Is dit juist ?

    Ik kijk uit naar jullie suggesties.

    Alvast bedankt

    Vincent
  • Warmtebron onderin. Warmte gaat vanzelf naar boven. Met de ventilator weer naar benden laten stromen. (eventueel door een pijp).

    Sensor onder een sponsje aan je halfweg je vat/vloeistof niveau bevestigen met een bandje of tape.

    In een 140 literkast is 50 watt voldoende. Zeker geen 600/1300watt. Wordt plaatselijk véél te heet.
  • Vince,

    ik heb zelf de warmtebron onderaan hangen. normaal gezien 25W, maar ik kan (bv bij het op temperatuur brengen in de winter) 25W bij schakelen.
    Maar eens op temperatuur is 25W meer dan voldoende.

    De ventilator staat ook onderaan, in de buurt van de verwarmingselementen. Maar deze draait altijd, zodat er steeds een luchtverplaatsing is in de gistkast.

    Helemaal bovenin hangt er een temperatuurzekering, die ALLES stopt in geval van te hoge temperatuur.
    Alles gewoon geregeld met een STC1000.

    Ben er tot nu toe heel tevreden over ...

  • Bedankt Neetje en Jochen,

    Bedankt voor de info, zal terrarium lamp onderaan plaatsen en max thermostaat ergens bovenaan.
    Ventilator heeft dus niet veel belang zolang het aan staat dus en de lucht circuleert. Gemakelijkshalve zal ik ze onderaan zetten dicht bij de verwarming.
    Ook sensor zal ik dan halverwege plaatsen van het vat/vloeistof . Met een sponsje (keukensponje dan ofzo)? Of isolatie (pir/pur of isomo)?

    hoe krijg ik het gemakkelijkst al deze kabels naar binnen ?
    Ik heb al gelezen dat er in de zijwanden van de frigo soms koel elementen zou steken....
    Ik ga een oude Bosch koelkast gebruiken waar je bovenaan zo een afgeschermd ventilatortje zij draaien... Zou ik hier langs de wand kunnen gaan ?
  • Ik heb in mijn gistkast onderaan een keramische "lamp" zitten. Deze worden ook gebruikt in terraria. Ze geven wel warmte maar geen licht en dat is ook belangrijk in een gistkast denk ik. Verder staat er onderaan ook een kleine ventilator die de warme lucht een handje helpt om rond te gaan.

    Ongeveer in de helft staat ook bij mij de temperatuursensor.

    Beneden in de frigo vind je achteraan meestal een klein gaatje dat achteraan buitenkomt en dat gebruikt wordt om water te laten weglopen uit de frigo. Daar lopen mijn kabels door. Het is maar een klein gaatje, dus dikke kabels kunnen hier niet gebruikt worden.

    Verder maak ik gebruik van een BrewPi die de temperatuur in de frigo controleert en met een bijkomende sensor in mijn gistingsvat kan ik ook de temperatuur van het bier controleren en de temperatuur van de frigo zo regelen dat de temperatuur van het bier tijdens de gisting constant blijft.
  • Quote


    hoe krijg ik het gemakkelijkst al deze kabels naar binnen ?
    Ik heb al gelezen dat er in de zijwanden van de frigo soms koel elementen zou steken....
    Ik ga een oude Bosch koelkast gebruiken waar je bovenaan zo een afgeschermd ventilatortje zij draaien... Zou ik hier langs de wand kunnen gaan ?



    Ik heb ook een oudere koelkast, en heb enkele gaatjes gemaakt naast het afwateringsgat dat er al was (in mijn geval, net boven de groentenlade, in het midden ...).
    Aan de achterkant kon ik mooi de condensor zien, dus kon ook mooi alle leidingen zien. Ik had eerst een gaatje gemaakt in het plastic, en dan met een lang naald proberen te duwen. Ben niks tegen gekomen, en dan uiteindelijk het gat op gewenste diameter gemaakt.

  • Waar de koel elementen zitten heb je snel gevonden, zet een pot heet water in de ijskast en zet de ijskast op vol vermogen, daar waar er condensatie optreed zitten de koelelementen, (meestal achteraan)
    Voor de rest kan ik enkel wat hier boven al een beetje is aangehaald zeggen, Vermogen verwarmingsvermogen 50W a100W is meer dan voldoende.
    Zorg voor een goede circulatie, dus de lucht wordt ideaal over het verwarmingselement en over het koeloppervalk geforceerd rond geblazen.
    Een goede richtlijn is dat je de volledige in houd van je gistkast elke minuut kan rondblazen, dus een koelkast met een inhoud van 200l dan heb je een of 2 ventilator(s) nodig zodat je 200l/min kan circuleren. Dit is voor een optimale warmte/koude overdracht te garanderen.
    Je meetsonde best via een thermowell in je gist vat plaatsen.
    Optioneel:
    Plaats nog een extra thermostaat tussen je warmte element zodat de (maximale) omgevings temperatuur van je gistkast kan instellen.
    De minimale omgevingstemperatuur van je gistkast wordt bewaakt door de thermostaat van de ijskast zelf , bij het vergisten zet deze best op de warmste stand en niet op de koudste. (bij mij is dat 9°C)
  • Quote


    ...
    Met een sponsje keukensponsje
    ...


    Goedkoop en eventueel snel te reinigen - werkt perfect.

    [quote author]
    ...
    Aan de achterkant kon ik mooi de condensor zien, dus kon ook mooi alle leidingen zien. Ik had eerst een gaatje gemaakt in het plastic, en dan met een lang naald proberen te duwen. Ben niks tegen gekomen, en dan uiteindelijk het gat op gewenste diameter gemaakt.
    [/quote]
    Verstandige tip.

    Quote


    ...
    Beneden in de frigo vind je achteraan meestal een klein gaatje dat achteraan buitenkomt en dat gebruikt wordt om water te laten weglopen uit de frigo. Daar lopen mijn kabels door. Het is maar een klein gaatje, dus dikke kabels kunnen hier niet gebruikt worden.
    ...


    Kan je makkelijk wat groter boren voor een dikkere kabel.

    Heb ook gistkasten gezien waarbij ze een klein stukje uit de deurstrip hebben gesneden om de kabel door te geleiden..
    Gaat ook prima. Kabeldikte uitgesneden geeft geen verliezen.

  • Ik heb in mijn tafelmodel onderaan een infrarood terrarium lamp van 150Watt hangen en een kleine ventilator op 230V, nog nooit problemen mee gehad.
    Temperatuurverschil is er bijna niet en mijn temp sensor zit in het midden van mijn gisttank met een thermowell dus de temperatuur wordt beter gemeten dan een sensor los tegen je vat geplakt...
  • Ik heb in de hoek van mijn hobbyruimte een vierkante bak gemaakt met 10cm dikke resolplaten (isoleren +- het dubbel van piepschuim).
    Waarom resol: Omdat dat super isoleert en tevens brandveilig is, vooral vergeleken met de brandgevaarlijke polystyreen platen en aanverwanten.
    In die ruimte kan ik twee grote buikflessen van 50-60L inzetten of +-80-90 cavaflessen (ik doe mijn bier in cavaflessen).
    Die ruimte gebruik ik dus zowel voor de hoofdgisting (constante temperatuur...) maar ook voor de nagisting op fles.
    Als ik gehaast ben dan gebruik ik voor de nagisting glucose (Brouwland) en dan is mijn bier op 10 dagen klaar om te drinken.
    (Terloops: Met gewone kristalsuiker wacht ik altijd 6 weken).
    Op Ebay of Alibaba kocht ik voor enkel Euro's een thermostaat (met uitgang: 240V - 10 Ampère). Er staat zelfs een display op die de T aangeeft.
    Als verwarmingselement gebruik ik een klein elektrisch "blazertje", maar je zou ook gewoon een haardroger kunnen gebruiken.
    Let er dan op dat die minder stroom nodig heeft dan de thermostaat aan kan!

    Ik werk daar nu reeds een jaar mee, en ik heb sindsdien geen stilgevallen gistingen (vooral met wijn en Combucha) meer gehad. Biergisten schijnen een breder temperatuurspectrum aan te kunnen (en te overleven).

    Verder: Ik ga nu een extra beveiliging inbouwen met een tweede thermostaat om in geval van falen van de eerste thermostaat geen oververhitting te kunnen bekomen. (Een tweede thermostaat 2 graden hoger op 'koelen' zetten, of een bimetaal thermostaat, type zoals die ook in wasmachines of vaatwasmachines gebruikt worden voor dat doel.)

    Disclaimer: Wie dit wil nabouwen doet dit 100% op eigen verantwoordelijkheid. Volg daarbij elektriciteitsnormen en de brandveiligheidsnormen. Ken je zelf niks van elektriciteit of elektronica laat de installatie dan door een erkend vakman uitvoeren.

    Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.