whiskey hout infusie

There are 8 replies in this Thread. The last Post () by Mucha.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Dag Heren,

voor mijn verjaardag had ik van mijn brouwcollega zo'n 45 liter bier cadeau gekregen. Gezien de (voor mij) toch al serieuze hoeveelheid, ben ik van plan om 10 liter te laten rijpen met whisky chips. het is een vrij mondvolle amber dus dat zou denk ik wel iets mooi moeten geven.
    heeft hier al ervaring mee over het doseren van chips en hoe lang ik dit verhaal best laat trekken.

I love the smell of malt in the morning

• Daar kan je zo moeilijk een antwoordt op geven het ene hout is het ander niet (Franse eik, Amerikaanse eik, kersenhout, medium toast, al dan niet reeds infused, van oude vaten, .......)
    Ik kan alleen zeggen wat ik meestal doe.
    Eerst en vooral de chips 60 min de oven bij 160°C ( inwendige temperatuur van het hoopje chips) zodat alle beestjes dood zijn, zeker als het chips zijn gemaakt van oude (wijn)vaten of ruw hout. (Als de verpakking duidelijk aangeeft dat deze reeds voorbehandeld zijn mag je dit natuurlijk achterwegen laten)

Ik ken toevallig een pas begonnen brouwer die zijn chips niet eerst gesteriliseerd had en in plaats van een brouwsel oak aged bier er nu een brouwsel lambiekachtig bier heeft. Er kunnen brett sporen zitten!!

Het infusen van de Chips of Cubes (als ze dat al niet zijn), dat is simpel gewoon in een bokaal en voor minimum een week de drank er op. (langer mag zeker ook)
    Nu hoeveel moet je daar achteraf van gebruiken?
    Dat hangt natuurlijk weer sterk af van wat je wil en hoe fel de smaken zijn opgenomen in de chips (richtlijnen gaan van 1 a 30 gr/10l)

Wat ik altijd doe is in een gespoelde en ontsmette PET fles(je) (vb Cola fles) meer dan voldoende chips in doen en dit opvullen met jong bier.
    Minimum 14 dagen laten trekken.
    Vervolgend dit blenden tot je het gewenste smaakprofiel hebt met onbehandeld bier.
    Tevens als je zelf je chips hebt geïnfused kan je nog een deel van de infusie vloeistof (in uw geval de whisky waar ook veel eik smaak in zit) extra toevoegen.
    Dit alles onder het motto "First time right"

• Tot nu toe enkel gebruikt bij het maken van wiski (weet dat het fout is geschreven ;) ). Ik heb echter steeds wat van die chips opzij gehouden met als doel ze eens in een bier te gebruiken. Het bier dat ik dan op het oog heb zal richting barley wine gaan.
    Wel opletten met de dosering. Je haalt er onvermijdelijk ook tannines uit en die smaken eerder wat wrang.

Ik denk dat Serge grotendeels de do's en dont's heeft aangehaald voor het gebruik in bier, misschien kan je ze ook wat water laten opzuigen en daarna een paar minuten de microgolfoven ingooien. Zou ook moeten werken :denk

• ten andere zou ik proberen de chips van Jack Daniëls te gebruiken. Ik kan een glaasje jack wel appreciëren en ze zijn blijkbaar nog een pak goedkoper dan die van bouwland. de overschot is altijd goed voor de rookprojecten.
    Iemand hier bepaalde ervaringen mee?

I love the smell of malt in the morning

Iemand hier bepaalde ervaringen mee?

Ja. De chips van JD zijn bedoeld voor de BBQ en dat zie je er aan. Voor mijn laatste wiski heb ik 4 soorten hout gebruikt : Franse en Amerikaanse eik, medium toast van Brouwland, Cherry Oloroso chips ook van Brouwland en tot slot JD chips die ik kocht in de AVEVE. De eerste drie zijn zonder meer van heel goede kwaliteit en het verschil met de 4e is echt opmerkelijk. Mooie gelijke stukken die heel aromatisch zijn versus grovere splinters, stukken hout en fijn grut van JD waarbij je goed moet uitkijken wat je gaat gebruiken.
    Qua smaak waren de eerste 3 absoluut superieur aan de JD chips. Volgende keer ga ik ook gewoon voor de eerste drie houtsoorten, de JD-chips gaan voortaan gewoon mee op de smoker :)

Gouden tip : goedkoop is niet altijd beterkoop en vaak ook duurkoop

• Je moet het "charren". Dus eigenlijk verkolen aan de buitenkant. De mate hiervan bepaalt mee de smaak.

Waar ik op loop te broeden is om een eiken stok te maken die net door de teut van de gistfles past en die ik dan in het gistvat kan steken met een deel nog uit de fles. Imo moet je zo een eiken vat kunnen nabootsen. Staat nog op het lijstje "to be tested" :)

• Als je op zoek bent naar goede kwaliteitsvolle Chips, cubes of stiks die al infused of werkelijk van oude vaten komen moet je bij Wilhelm Eder zijn.
    Ze zijn trouwens niet duurder dan de Chips die je bij brouwland koopt. (eigenlijk goedkoper voor de gewone standaard chips maar het nadeel is dat je min 1 kg moet afnemen )
    Daar kan je ook trouwens een mooi test setje met verschillende soorten kopen.

• Heb al wel eens met JD zitten spelen, eerst de chips een kwartiertje in de "babycook" dan worden de beestjes ook wel dood gestoomd en je haalt al een groot deel van de tannine er uit, dan een week of drie op whiskey en het met whiskey en al in de lagering.

wel oppassen het is snel te overweldigend.