Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik heb op 9/2 een bockbier gebrouwen, recept van het nederlandse forum.
    de verandering die ik heb aangebracht zijn 11% van het munichmout vervangen door pilsmout (omdat het op moest)
    de gist was een zelfopgekweekte west malle die ik vervangen heb door zelf opgekweekte la trappe.
    Deze staat nu nog altijd te gisten, krijg zo nog een 8 bubbels per minuut, duurt dit niet te lang?
    Daar juist eens gemeten en is 7,2 brix , smaakt goed en ruikt goed . Recept hier onder

uit een goede kraan stroomt geen water

• Met Latrappe gist wordt het geen bockbier en ik houd ook niet van bockbier, dus ik denk dat jouw bier best heel lekker gaat worden ;) . Maar met WM gist zou het ook geen bock worden volgens mij.
    Zolang de gist er nog steeds Brix punten afhaalt zul je toch moeten wachten tot die zijn ding gedaan heeft. Altijd weer dat geduld ...

• Heb al langer meegemaakt maar bij een paar blub's per minuut durf ik toch overhevelen om te lageren voor een tiental dagen onder waterslot, dan is ie wel uitgegist en dat geduld vind ik helemaal geen schone deugd ;)

bier brouwen is als sex, leuk maar ge kunt het niet den hele dag doen

• Een bock moet een lager zijn, en niet te ver doorgisten, 75% tot 80%. Maakt niet uit wat d'Hollanders zeggen.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.