Grainfather brew efficiency

There are 3 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Beste leden,

Vandaag een basis voor een whiskey klaar gemaakt 5kg Peated malt 2Kg pale malt 27l wort 1.054
    Na het berekenen van de efficiëntie kwam ik uit op 65%, dit is echter aan de lage kant had ook verwacht 1.065 te halen.

nu heb ik zelf al wel enkele ideeën waar de verliezen zijn ontstaan, graan grover gemalen dan voordien (afstelling 0.07 ipv 0.04) en de top plaat op men graan zweefde enkele cm heb ik na het spargen gezien.

wat denken jullie zou dit de oorzaak zijn?

Groete!
  • Heb je iets meer informatie over je recept? Maischtijden, kooktijd, ...

Als je je recept hebt uitgerekend dmv brouwsoftware, kan je eventueel het recept posten. Helpt altijd. Welke software gebruik je normaal?

Ik heb snel je cijfers door BierGoeroe gehaald en ik kom uit op een extractie-efficiëntie van 70% en een brouwzaalrendement van 58%. Om aan de beoogde 1.065 te komen had je een extractie-efficiëntie moeten hebben van 84% en een brouwzaalrendement van 70%. Dat is heel hoog voor een hobbybrouw installatie. Zelf haal ik bij zo'n stort ergens tussen de 75 en 78% extractie-efficiëntie. Ik schroot met een opening van 1mm op mijn crankandstein.
  • Dit is een recept van grainfather zelf maar heb wel 1kg peated malt vervangen door pale. normaal 6kg peated 1kg pale.
    Maar de zakjes van brouw land zijn nu eenmaal 5kg :)

Mash 67c - 60min
    Mash out 75c - 10min
    Sparge water 75c
    Boil 15min

ik hed zelf efficiëntie berekend met een tool van brewersfriend.

Normaal gebruik ik beersmith voor men recepten.