Te weinig bier!

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo,

Ik heb afgelopen weekend voor het eerst thuis gebrouwen. Hiervoor heb ik een moutpakket gekozen voor een belgian saison. Ik heb het recept exact gevolgd, enkel het maisschema heb ik vervangen door een eenstapsmaisch. En toch heb ik slechts 15L in men gistvat. (Het is een recept voor 20L) ik heb alle volumes gerespecteerd. Is dan het recept niet juist? Of wat kan hier de reden van zijn.

Mijn eerste brouwsel was voor een trippel, met een recept van Niels. Ook daar had ik uiteindelijk slechts 12L bier ipv 20L.

Beide bieren zijn nog aan het gisten, dus de kwaliteit daar kan ik nog niets van zeggen.

Heeft er nog iemand dit voor? of wat kan de reden hiervan zijn?

Alvast bedankt
    Grtz

• Een en ander hangt wat af van uw werkwijze en installatie; maar het is altijd zo dat je tijdens het brouwen voortdurend water verliest (in uw beslag, verdamping, bodemkes enz.).

Je mag aannemen dat om 20 L bier te bekomen je doorgaans aderhalve keer zo veel water moet gebruiken (maish en spoelwater - of eventueel aanvulwater samengeteld).

Als je dus minder dan 30 L hebt gebruikt moet je dus niet verder zoeken.

Heb je 30 L of meer gebruikt, dan ga je moeten checken de volgende keer (volumes meten dus bij elke stap !) waar je eventueel te grote verliezen krijgt en uw werkwijze daarop aanpassen. Met de cijfers in de hand kunnen we daar dan bij helpen.

ps. heb je ook uw sg waardes gemeten ?

Verstuurd vanaf mijn App Runtime for Chrome met Tapatalk

Wheat is for cakes, barley is for beer, and oats are for horses.

Untitled-7.png

• Ik heb dit bij mijn eerste brouwsel ook voorgehad: Het schema gevolgd en toch te weinig eindvolume.
    De smaak was daardoor (té) geconcentreerd jammergenoeg.
    Bij het koken verdampt er bij mijn installatie ongeveer 6 liter. Ik heb dit bij het spoelwater geteld en kom nu op 20 l. uit.
    M.a.w. als ik begin met koken (gedurende b.v. 1 uur) moet ik zeker met 26 l. starten.

• Ik maak per keer 43 liter bier en ik heb een maishketel met een roersysteem dus het deksel blijft heel de periode van het maishen op de ketel dus geen verdamping. Nochtans begin ik met 1,5L water per liter bier.
    Jij hebt waarschijnlijk met open deksel gemaischt dus veel verdamping gehad. Je zal dus volgende keer voor 20 liter bier 36 liter water nodig hebben.

• Ik heb gemiddeld 2.5 l per uur verlies bij 75 min koken, koken doe je met open ketel dus volgens mijn bescheiden mening staat alvast je warmtebron veel te hevig.

bier brouwen is als sex, leuk maar ge kunt het niet den hele dag doen

• Ik weet niet van welk merk je brouwpakket is. Maar als je naar dat van BL kijkt, staat er enkel het beslagwater in. Bv. 18liter. Wat staat er dan nog bij: Spoelen tot je 24 liter bekomt. Heb je dit gedaan of heb je maar met 6L gespoeld? Goed uitgevoerd, dan zijn je verliezen na filteren veel groter dan in de gebruiksaanwijzing en moet je daar bijsturen.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Het brouwpakket is van Arsegan.

Er stond 20L beslagwater, en 4L spoel water. Dit heb ik gedaan. Ik heb gemaischt in een gesloten frigobox, dus daar kan niets verdampt zijn. Eventueel enkel bij het opwarmen van het beslagwater naar 69 gr. Ik weet niet exact hoeveel wort ik had voor het koken, waarschijnlijk geen 24L dan. Men kookplaat gaat denk ik niet te hard, het is een inductiekookplaat. Op vol vermogen heeft het een half uur geduurd om het wort op te warmen van 66gr naar kookpunt. Ik heb het laten staan op 2000w om een rollende kook te behouden. Dit leek mij zeker niet te hevig.

• Citeer

Er stond 20L beslagwater, en 4L spoel water.

Neen, hier ga je al de mist in. In de gebruiksaanwijzing van arsegan staat er ook:
    "Spoelwater: Spoelen tot een totaal van 24 ltr. wort"

• Dus ik schat dat je maximum 19liter wort hebt verkregen, dit nog eens laten koken met als resultaat 15L in gistvat.
    Ook nog een bemerking bij de gebruiksaanwijzing van ARSEGAN
    Begindichtheid: SG 1051 ---> dit moet veel hoger geweest zijn doordat je te weinig hebt gespoeld! Ik veronderstel iets rond de 1066 ofwel meer. Heb je dit gemeten?
    Er staat vergisten met "Belle Saison" en einddichtheid SG: 1010. Volgens mij gaat die veel dieper gaan , dus zeker niet bottelen aan SG 1010. Ik schat 1003 of minder.
    En dan bekom je een "saisonke" van om en bij de 8.5%Vol. ;)

• Citeer

Er stond 20L beslagwater, en 4L spoel water. Dit heb ik gedaan.

Ik wil je niets verwijten, maar je mag veel meer spoelwater gebruiken hoor, maar ik begrijp dat je als beginner de aanwijzingen op de verpakking volgt.
    Ik gebruik standaard 1,5 liter water voor 1 liter bier en het water wordt gelijk verdeeld tussen brouw en spoelwater. Ik haal altijd, maar dan ook altijd mijn vooropgestelde densiteit, en heb ook altijd mijn vooropgestelde hoeveelheid bier om te bottelen.

• Er staat idd links 1051 van begindensiteit, in de uitleg staat er echter tussen 1050 en 1100.

nu zie ik het pas.

Enfin de belangrijkste oorzaak blijkt te weinig spoelwater gebruikt.

Het bier zal dus straffer zijn. Kan ik dit nu nog aanlengen? of kan ik nog iets anders doen om het te corrigeren? Het staat sinds zondag te gisten aan 20gr.

• Persoonlijk zou ik het nu gewoon laten zoals het is. Aanlengen tijdens de gisting lijkt me geen goede zaak.
    Wat je wel kan proberen is voor het bottelen, je bottelsuiker oplossen in meer water dan gewoonlijk. Maar dit zou ik dan ook beperken tot 1 liter.

• Citeer

in de uitleg staat er echter tussen 1050 en 1100.

De gebruiksaanwijzing zal waarschijnlijk geschreven zijn op maat van alle moutpakketten. In het linkerdeel staan dan de gegevens van het desbetreffende pakket.

• Citeer

En dan bekom je een "saisonke" van om en bij de 8.5%Vol. ;)

Een Tank 7 kloon!

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Citeer

post het recept zeker in het onderdeel "Discussie over recepten" bij de juiste rubriek. We kunnen je dan allemaal wel op weg helpen met raad en daad

Kan niet hé Walter. Het is zo'n moutpakket en daar staan geen gewichten bij dacht ik.

• Mijn bier staat nu ongeveer 3 weken op fles, waarvan de laatste week in de kelder. Ik zie er nagenoeg niets van troebelheid in. Ik had eigenlijk wel verwacht iets te zien. Is dat normaal? kheb er nog geen opengedaan (dat ga ik in het weekend eens doen). Maar ik was wel al aan het denken wat ik eventueel nog zou fout kunnen gedaan hebben.

Op het recept spreken ze van hoofdvergisting en van nagisting. De hoofdvergisting spreekt voor zich. Maar de nagisting: bedoelen ze dan de nagisting op fles, of in hetzelfde vat maar dan aan een andere temperatuur, of overhevelen naar een ander vat en dan aan een andere temperatuur?

Ik ben ervan uitgegaan dat ik het moest overhevelen naar een ander vat, en dan wegzetten aan 15 graden. Maar nu begin ik dus te twijfelen. Zit er dan bij het bottelen nog genoeg gist in het bier voor de nagisting op fles?

Na de nagisting heb ik nogmaals geheveld naar het bottelvat, de suiker toegevoegd , en gebotteld.

maak ik mij ongerust voor niets, of heb ik toch nog iets verkeerd gedaan?

• Na de hoofdgisting hevel ik over op een andere fles met zo weinig mogelijk kopruimte en dit laat je rustig verder gisten tot je hydrometer geen verschil meer geeft .
    Kan een week, maar ook twee weken of zelfs langer zijn.
    Om te klaren kan je nog enkele dagen koud zetten, dan hevel je over in je bottelvat met de opgeloste suiker en eventueel een gram of twee gist die mooi gehydrateerd is en alles goed doorroeren, dan kan je bottelen.
    Dan zet je de flesjes op een warme plaats voor de tweede gisting voor een 14 dagen ;) mijn 2 laatste bieren heb ik bij het bottelen geen extra gist bij gedaan , en ik heb een mooie schuimkraag er was nog genoeg gist in het te bottelen bier.

uit een goede kraan stroomt geen water

• In een notedop, te weinig bier heeft meerdere oorzaken.
    Voor elke liter bier gebruik ik steeds 1,5 liter water verdeeld over brouw en spoelwaterketel, maischen doe ik onder deksel.
    Tijdens het maichen zonder deksel verdampen er heel wat liters water, maak een roersysteem en maisch onder deksel = winst.
    Door veel te hevig koken verdampt er meer water = minder maar sterker wort, een gewone rollende kook is voldoende.
    Na het leeghevelen van de kookketel leg ik de ketel plat en haal ik nog 1,5L glashelder wort doorheen de hopbellen = winst.
    Bij elke overheveling laat jij wort of bier achter = verlies.
    Na de hoofdgisting blijft er bier achter in het geledigde gistvat = verlies.
    Na de hoofdgisting hevel ik over via een droesemkapje op de hevelbuis zo haal ik al het bier van boven de laag gist.
    Dan zet ik het gistvat een klein beetje schuin zet de hevelbuis op het laagste punt en hevel het laatste restje bier over en laat het beetje meegekomen gist bezinken = winst.

• Citeer

maak ik mij ongerust voor niets, of heb ik toch nog iets verkeerd gedaan?

Gewoon een flesje koud zetten en proeven. Ik ben zeker dat je aangenaam verrast zal zijn.

Voor de toekomst : ijk eerst je installatie. Meet hoeveel water je nodig hebt en wat je verliezen zijn. Het kookverlies kan je meten door een volume water (vb 10l) gedurende 15 minuten te koken en dan kijken hoeveel verlies je hebt. x4 en je weet je kookverlies per uur in liter. De verliezen bij het maischen en dergelijke moet je in het begin heel goed noteren zodat je je installatie leert kennen. Het is aanvankelijk wat zoeken maar eenmaal je ermee weg bent ...

• Ik heb vandaag de eerste keer geproefd.

Bij het openen ontsnapte het verwachte scheetje. Dat is al een goed teken. Bij het uitschenken vormde zich een mooie kraag. En een glimlach op mijn gezicht. De geur is nogal zoet. De kleur donkerder dan verwacht. Was dit geen blond bier?

En dan de smaak; het is duidelijk geen pils, geen trippel, geen fruitbier, geen.. maar wel duidelijk bier. Hoe moet een saison eigenlijk smaken? Ik had er beter op voorhand eentje geproefd. Ik vergeet de smaak snel en proef dus snel opnieuw. 8,5% is dit bier alleszins nog niet, kan dit nog komen? Ik vind het wel lekker. Voor mij is het alvast geslaagd, dit bier durf ik door anderen laten proeven. Hopelijk zijn ze even positief als ik.

Grtz Tozmonaut