ontsmetten met Starsan

There are 20 replies in this Thread. The last Post () by homoeccentricus.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo iedereen,

Vorige week vrijdag heb ik voor het eerst een biertje gebrouwen. Hierbij heb ik steeds ontsmet met starsan. Niels (hombrewshop) had me gezegd dat ik het te ontsmetten object hiermee mocht inspuiten en laten drogen, dan zou het ontsmet zijn. Als ik de starsan spoot ontstond er ook schuim, is dit normaal? Het drogen duurde toch steeds 15a20 min. Niels zij me dat dit slechts enkele minuten zou duren?
    Eerstdaags zou ik willen bottelen, hoe ontsmet ik dan concreet mijn flesjes met starsan? Sop ik deze onder in een starsan oplossing, en gewoon laten drogen?

alvast bedankt voor de hulp
    grtz Tozmonaut

• De uitleg van Niels is juist. Het hangt er natuurlijk vanaf wat hij onder enkele minuten verstaat. Dat schuim is normaal. Vroeger toen ik nog geen "spoelapparaat-avvinatore "had, spoot ik gewoon de Starsan in de flesjes, lied ik deze enkele minuten staan en keerde ik ze daarna om, om uit te laten druipen. Als je dit sopt in de starsan, ga je wel veel product nodig hebben, denk ik.

• Ik gebruik sulfiet in combinatie met citroenzuur en ik spoel na, altijd, ik begrijp niet waarom je dit met starsan niet zou doen, omdat ze voorschrijven dat het niet hoeft? Komaan, laat me niet lachen.

Ik gebruik sulfiet in combinatie met citroenzuur en ik spoel na, altijd, ik begrijp niet waarom je dit met starsan niet zou doen, omdat ze voorschrijven dat het niet hoeft? Komaan, laat me niet lachen.

Ik gebruik altijd sulfiet met citroenzuur om mijn flesjes te spoelen voor bottelen in de wasbak, en omgekeerd uitlekken. Voor mij is dit mijn laatste spoeling.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

Al die bazaar pfff...
    dorie! , gebruik toch Oxonia Activ aan 0,1% oplossing pscht... pscht ...
    Dat mag je pas laten opdrogen maar dat is niet noodzakelijk.
    Kan echt geen gevaar

Heb het in het verleden nog al een paar keer gezegd, maar Oxonia is voor de meesten onder ons niet verkrijgbaar. Starsan wel.

Wat het wel of niet naspoelen betreft : steek uw vinger eens in een oplossing starsan en lik er eens aan. Dan weet je meteen waarom ik wel naspoel. ;)

• [quote author=w@lter link=topic=4856.msg87753#msg87753 date=1484303178] steek uw vinger eens in een oplossing starsan en lik er eens aan[/quote]

In een fles Oxonia zou je hem zeker en vast niet moeten steken zunne :o :))
    dan is je vinger in een mum van tijd een wit verschrompeld velleke over een opgeblazen vingertop.
  • Ben ook al een tijdje op zoek waar ik Oxonia zou kunnen krijgen, maar nog niet gevonden.

Na het gebruik van Starsan spoel ik mijn flesjes ook wel na, het gedacht alleen al aan dat schuim in m'n bier, en dan gaat het mij niet om het proeven van enig smaakverschil.
    Toch zeker minimum de Starsan laten opdrogen, volgens de richtlijnen van de fabrikant dus.

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.

Winston Churchill

• Ik ben sinds de laatste 4-5 brouwsels ook gestopt met m'n flessen na te spoelen met water, het is zo al werk genoeg :-) Flessen doe ik wel met ChemOxi in niet met starsan.

M'n CCT die spuit ik wel nog even helemaal in met starsan voor het bier er in gaat, wordt ook niet meer nagespoeld. En is ook niet droog tegen dat het bier er in gaat. De flessen hang ik op in zo een rekje en zijn meestal wel droog tegen dat ze gevuld worden. Maar moesten ze toch nog nat zijn zou me dat ook niet tegen houden om te bottelen.