Flauwe smaak

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Dag medebrouwers,

Graag jullie hulp/advies.

Ik heb voor de eerste keer bier gebrouwen. Weliswaar met een brouwpakket van Brewferm. Heel leerrijk en smaakt naar meer. Letterlijk en figuurlijk.

Vlak voor het bottelen heb ik van het bier geproefd. De smaak vond ik goed, maar flauw. Ik heb zorgvuldig afgemeten 7 g/l in een flesje gedaan en dit 10 dagen laten nagisten op de fles. Nu staat het bier te rusten in de kelder. Na enkele dagen (ik kon me niet inhouden) heb ik er al één geproefd, maar het had nog steeds een flauwe smaak.

Betert dit nog door het langer te laten rusten in de kelder of heb ik iets fout gedaan?

Bedankt alvast voor jullie tips!

• Citeer

Ik heb zorgvuldig afgemeten 7 g/l in een flesje gedaan en dit 10 dagen laten nagisten op de fles.

Je hebt het hier waarschijnlijk over de bottelsuiker. Ik hoop dat je de suiker vooraf hebt opgelost en gekookt. Als er een laagje suikerkristallen op de bodem van het flesje liggen bestaat de kans dat er geen hergisting plaats heeft gehad.

Mijn raad eens goed met alle flessen walsen om de suikt alsnog op te lossen. Dan nog een weekje warm zetten en geduld hebben.

Volgende keer alle benodigde suiker opkoken in een klein beetje water (30ml water voor 55g suiker)
    Dan giet je het kokend in uw bottelemmer en na goed maar voorzichtig omroeren kan je beginnen met bottelen.

• Welkom op het forum, Dr. Plato!
    Hetgeen Brouwerwaldonk hier schrijft, is ook het eerste dat in me opkwam toen ik je bericht hier las.
    Kan natuurlijk andere oorzaak zijn maar dan iets minder voor de hand liggend.
    Weten we pas wanneer je iets meer vertelt, zeg eerst es: als je het flesje opendeed: deed het een psscht? :/

Je suis Charlie

In de hel is geen Bier,
    Daarom brouw ik het Hier!

• Nog es doorheen gelezen:

"Vlak voor het bottelen heb ik van het bier geproefd. De smaak vond ik goed, maar flauw" : Is normaal, er zit immers geen CO2 druk op.
    "en dit 10 dagen laten nagisten op de fles": Is dat nagisten tussen 19 en 25°C gebeurd? Hoe kouder hoe langer hé.
    "Betert dit nog door het langer te laten rusten in de kelder?" : beter eerst nog wat op kamer T° en als de flesjes duidelijk psscht doen naqar de kelder narijpen.

Je suis Charlie

In de hel is geen Bier,
    Daarom brouw ik het Hier!

• Bedankt voor de tips al.

Het is blijkbaar geen brouwpakket van Brewferm, maar Arsegan Dubbel.

Er zat kandijsuiker in het pakket. Ik heb 2,3-2,4 gram in elk flesje (33cl) gedaan en dan het bier in het flesje gedaan met een afvulpijpje.
    Dus niet in de bottelemmer, maar rechtstreeks in het flesje. Dat werk viel wel mee, aangezien ik slechts 1 bak aan flesjes had te vullen.

Bij het nagisten op de fles hebben de flesjes op een kamer gestaan van ca 20°.

Als ik het eerst in opkook in water, ga ik het dan niet verdunnen? En is het dan goed gemengd?
    Wil ook niet teveel suiker in een flesje doen.

Bij het openen van het flesje maakte het niet het gekende geluid.

• Citeer

Er zat kandijsuiker in het pakket. Ik heb 2,3-2,4 gram in elk flesje (33cl) gedaan en dan het bier in het flesje gedaan met een afvulpijpje.
    Dus niet in de bottelemmer, maar rechtstreeks in het flesje. Dat werk viel wel mee, aangezien ik slechts 1 bak aan flesjes had te vullen.

Ik heb zelf nog niet zo heel veel ervaring in het brouwen, maar ik denk dat je hier in de fout bent gegaan. Die kandijsuiker zat er volgens mij niet bij om in het flesje te doen bij het bottelen, maar dat had je in het begin mee in de vergistingsemmer moeten doen zodat dit mee ging vergisten.

Wat het oplossen van suiker voor het hergisten betreft, dat is heel weinig water in vergelijking met je brouwsel, dus dat zal geen invloed hebben op het hele proces. Wanneer je de suiker opgelost toevoegt voor het bottelen en heel voorzichtig roert, zal de suiker gelijkmatig verdeeld zijn en heb je ongeveer evenveel suiker in elk flesje. Voor het hergisten gebruik je gewoonlijk gewone kristalsuiker.

• Citeer

Als ik het eerst in opkook in water, ga ik het dan niet verdunnen? En is het dan goed gemengd?
    Wil ook niet teveel suiker in een flesje doen.

Als je op 8000 ml bier een suikersiroop toevoegd met 55g suiker en 30ml water moet je niet bang zijn dat je uw bier verdund.
    Je moet mengen zonder zuurstof in te brengen en dat kan je met iets dwars heen en weer en van boven naar onder te bewegen.
    Als je 7g/L suiker opgelost toevoegd zit er zeker niet te veel suiker in de flessen.
    Ik brouw al sinds 1985 en heb het nooit anders gedaan. Elk flesje heeft druk, koolzuur en schuim.

Wel opletten dat je uw suikeroplossing bij het begin koken toevoegd, niet bruin laten worden want dan krijg je caramel en dat stolt direct in het koude bier. De caramel zal onderin je bottelemmer blijven liggen en zit er geen suiker in je bier.