Gebruikt of koopt iemand nog moutextract poeder?

There are 14 replies in this Thread. The last Post () by ciesvandekwis.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Vraagje om es bij stil te staan: "Gebruikt of koopt iemand nog moutextract poeder?"

Als je de prijzen daarvan ziet begrijp ik niet waarom dat product zo verschrikkelijk duur moet zijn.
    Het wordt immers ook massaal gebruikt in de snoep- en voedingsindustrie.

Misschien gebruik je het nog voor giststarters?

Wel, dan is er iets veel beters, namelijk gerstemoutsiroop

Kost slechts 3,19 € als je er wat meer koopt is de verzending gratis. Ze hebben het ook in heel wat natuurvoedingswinkels.
    Het is een sterk geconcentreerde stroop: één potje stroop van 600g netto bevat evenveel gerstemout als 465g moutextract, en het is oplosbaar in heet water, wat je niet zo vlot kan doen met dat poeder, want dat moet je eerst nog effe koken.

• Ook interessant, van dezelfde firma is rijstsiroop.
    Als je tegenwoordig rijstvlokken koopt ben je voor 1 kg algauw 4,95 zeg maar 5€ kwijt (brouwmarkt.nl) of 5,95 bij Brouwland!
    Rijstsiroop van Horizon kost hier in de natuurwinkel 3,00 €! of minder vanaf 6 stuks bij natuur aan huis

En je haalt met die siroop een heel goed rendement!

één potje van 600 g stroop bevat evenveel "rijstvlok" als 0,695 kg verwerkte rijstvlokken (moet je meemaischen met de rest)
    Experimenten in verleden hebben me geleerd dat ik de stroop niet hoef mee te maischen, dat heeft dus een groter rendement dan die theoretische berekening.

En wat is de suiker samenstelling? Maltose of simpele suikers? Zit er nog eiwit in Ronnie?

Gelukkig quasi geen of weinig eiwitten zo te zien.

Welke suikers= ? het smaakt flink zoet, zal wel als moutextract poeder zijn, gist uit als starter met goed moutextract, "goed" = toch wat beter dan die goedkopere, ongeveer als brouwland, maar da's zeer moeilijk te zeggen opdat de diepte vanuit gisten van de gistsoort afhangt.