White Labs PurePitch vloeibare gisten

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• De gevraagde WLP510 Bastogne Belgium Ale is aangekomen.
    Kan ik deze gist gebruiken voor de Rochehuit 8 van forumlid Ronny ??
    Bedankt
    gr.
    Peter

Planning: Hoppeberg 2013?
    Hoofdgisting: Ijsberg Blond
    Lagering: -----
    Hergisting op fles: -----
    Voorraad: Bergse Porter 2012, Triberg 2012, Hoppeberg 2012, Speculaberg, Bomberg, Rochemont
    Rijping op houten vat: Lamberg 2010, Lamberg 2012

• Ik ben tevreden over het witbier dat ik gebrouwen heb met de WLP400 Belgian Wit Ale gist. Deze kwam traag op gang (48 uur) maar dit komt mss omdat ik de gist verdeeld heb over 3 vergistingsemmers. Volgens de handleiding was er nogtans geen probleem met de hoeveel.

De gist was veel langer actief dan de andere gisten die ik al gebruikt heb (7-10 dagen). De krausen was ook niet zo heel dik (4cm). Het resultaat is lekker!

• Citeer

Hoe zijn de ervaringen met de White labsgisten ? beter dan Wyeast ??

Niet beter maar ook niet slechter. voor mij identiek product enkel andere verpakking.
    Enkel kan je de vitaliteit van je gekochte gist niet meer vaststellen (het zwellen van het smash pack) Dus als je whitlabs pakje tegen zijn EXP datum is of er net over is tast je een beetje in het duister.
    Als je moet opkweken maakt het geen verschil, Goede gezonde gistcellen die kweek je zelf ;)

• Official Post

Ik heb er een starter van een liter mee gemaakt en 21l wash ermee vergist (wash = wort voor wieskie). Het opkweken ging makkelijk en vlot, de vergisting is hier op een week verlopen zonder problemen. Zelfs ietsje lager als de voorspelde 1,010 gekomen (+/-1,009).

Voor mij is het zeker een waardig alternatief op Wyeast, het kost evenveel en werkt evengoed. Minpuntje is misschien dat je bij wyeast door het smacken wel een bevestiging krijgt dat je gist goed op gang is (het zwellen van het pakje) en dit heb je niet bij de White Labs. Maar er zijn heel interessante gisten bij White Labs die Wyeast niet heeft (bourbon, kentucky whiskey, ...)

Wat de vergelijking met korrelgist betreft... voor die prijs koop ik twee of drie zakjes en hydrateer ik die op een half uurtje. Als ik dat bij 20l wort doe heb ik zeker een goede vergisting. Korrelgist blijft makkelijker in gebruik mààr het aanbod bij White Labs en Wyeast is uitgebreider.

• Twee weken terug ook voor de eerste maal echt gebrouwen met white labs ( ook al eens de brett gebuikt bij tweede vergisting), de gist was de wlp540 ( rochefort ), had een starter gemaakt van twee liter voor 20 liter wort, na 6 uren was hij al vertrokken, maar toen ik de week erna de gist afliet en na een staal genomen te hebben zat hij blijkbaar nog op 8 Plato, dus we zaten met een probleem en een dubbel probleem want ik geraakte niet meer op het forum, dus eerst en vooral hebben we de temperatuur verhoogt en na wat gechat met collega brouwers hadden ze me aangeraden om eventueel gistvoeding toe te voegen of ...., maar wegens gebrek aan gistvoeding en geen zin om pakje gist te koken, heb ik er vrijdag dan maar een pakje t-58 bovenop gestrooid, en na een paar uurtjes was hij weer vertrokken dus ben benieuwd naar het komend weekend om terug te meten.

Conclusie met een white labs had ik met een starter een verstokte vergisting en met de wyeast had ik drie weken voordien een mooie vergsiting zonder starter?, het heeft wel een dag geduurd vooraleer deze vertrokken was.

• Heb de WLP 530 gebruikt.
    1 zakje op 15 liter. Op temperatuur laten komen en geënt. Alles verlopen zoals het hoort. Eind sg1011 .
    Zaterdag was de hergisting gereed (suiker 4gr/ltr) en nu een poosje koud zetten voor verdeling van het koolzuur.

• Maandag de koninginnetripel gebrouwen met WLP 530, zaterdag reeds een starter van 2 liter gemaakt je zag de co2 belletjes omhoog stijgen maar er was totaal geen schuim te zien bij de starter, op hoop van zegen hem maandagmorgen op de kelder vloer geplaatst om hem s'avonds af te gieten en bij het wort toe te voegen, en dinsdagmorgen was hij al vollebak vertrokken op 20 graden sinds gisteren is de hevigste vergistibg voorbij en hebben we de temperatuur een graadje verhoogt nu zit het vat tot de nok vol met schuim terwijl de gisting rustig verder gaat, bij de hoofdgisting op 20 graden was dit maar tot een 6 cm schuim ,ik zie straks het schuim nog over te lopen in mijn blow-off, nog iemand dit meegemaakt?

• Vandaag mijn Weizen gebotteld (met als gist de WLP300).

Zo te zien is de gist goed actief geweest ... zag in mijn gistvat dat het schuim tot tegen het deksel gekomen is (met een korrelgist nog nooit voor gehad).
    Wel de indruk dat er minder slurry achterblijft, of heeft dat te maken met het type gist? En of minder slurry nu een voor- of nadeel is, daar heb ik ook geen idee van ...

Mss ooit wel nog eens met een WL gist brouwen. Een van de eerder gebrouwde bieren bv, om het verschil te weten te komen ...