Brouwwater - Hoe aanpassen??

There are 27 replies in this Thread. The last Post () by HermanH.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Aangeleverde leidingwater volgens website van leverancier:

De hardheid bedraagt: 30.9 - 36.8 °F
    Al <20 Ug/l
    NH4 <0.3 mg/l
    Ca 113 mg/l
    Cl 39 mg/l
    F <0.4 mg/l
    Geleidbaarheid 702 uS/cm
    Fe <20 ug/l
    K 3 mg/l
    Pb <5 mg/l
    Mg 15 mg/l
    Mn <5 ug/l
    Na 16.8 mg/l
    NO3 17 mg/l
    NO2 < 0.015 mg/l
    SO4 63 mg/l
    O2 8.70

Nu is de vraag: voor welk type bier moet/kan dit op welke manier en waarmee aangepast worden?
    Is er een soort van standaard voor goed brouwwater?
    Kan ik bv dit leidingwater telkens voor elk type bier op dezelfde manier aanpassen?

Er staat een waterverzachter/ontkalker in huis maar ik heb steeds gehoord om geen behandeld water te gebruiken. Tot nu werd dus steeds water genomen voor de ontkalker.

Is er een soort van standaard voor goed brouwwater?

Neen, maar bepaalde bierstijlen vragen wel om een bepaald watertype. Pilsner heeft bijvoorbeeld baat bij een zo zacht mogelijk water, voor donkere bierstijlen kan je harder water gebruiken.

Er staat een waterverzachter/ontkalker in huis maar ik heb steeds gehoord om geen behandeld water te gebruiken. Tot nu werd dus steeds water genomen voor de ontkalker.

Als het water behandeld is met een waterfilter met ionenwisselaar (die zoutkristallen), dan is het niet zo geschikt meer. Ik dacht dat vooral de hoeveelheid Natrium te hoog was.

Als je iets aan je water wil gaan doen om te brouwen, dan kan je bijvoorbeeld met flessenwater werken, gedemineraliseerd water gebruiken (wel brouwzouten toevoegen) of simpelweg je kraantjeswater koken de dag voor het brouwen en dan de dag zelf voorzichtig van het sediment afhevelen.

• pH word opgevolgd.
    Het koken van het water is niet de oplossing waar ik naar zoek aangezien daar weer geen controle is over hoeveel van welke bestanddeel weg is.
    Bedoeling is om een goede controle te houden over het gehele brouwproces om achteraf een (nagenoeg) identiek brouwsel te kunnen maken.

Als je iets aan je water wil gaan doen om te brouwen, dan kan je bijvoorbeeld met flessenwater werken, gedemineraliseerd water gebruiken (wel brouwzouten toevoegen)

Hoe kan ik hier dan een goede controle over houden? Hoeveel flessenwater toevoegen? Welke brouwzouten moeten/kunnen dan gebruikt worden?

Hoe kan ik hier dan een goede controle over houden? Hoeveel flessenwater toevoegen? Welke brouwzouten moeten/kunnen dan gebruikt worden?

Dat kan je het beste in een goede brouwsoftware berekenen. Je hebt twee bekende tools voor waterberekening : Br'unwater en EZ water calculator. Er staan ook wat waterprofielen in. OpenOffice of Excel zijn wel een vereiste. Brouwhulp heeft ook een watermodule dacht ik maar daar ben ik niet zo goed in thuis.
    Zelf heb ik in BierGoeroe de mogelijkheid om mijn water te berekenen. (je kan BierGoeroe gratis en voor niks downloaden hier op het forum). BierGoeroe werkt echter alleen op excel 2007 en later.

Wat het waterprofiel zelf betreft? Ik zou je aanraden om een goed boek hierover te lezen. Dit boek kan ik je alvast aanbevelen.

• Bedankt!! :thumbup:
    Biergoeroe ben ik op dit ogenblik aan het "proef"draaien ;)
    Enkel die Alkaliniteit (CaCO3) weet ik niet zo goed waar ik die kan terugvinden. Voorlopig laat ik dat staan zoals het stond. Ik heb de indruk dat het waterprofiel tussen Duisburg en Nossegem niet zo gek veel verschilt.
    Zal dat boek eens opsnorren ;)

• Akaliteit kan je berekenen op basis van hardheid: 1 Franse graad = 10 mg/l CaCO3. Je zit dus een heel stuk boven de 300 ppm CaCO3.

Er zit al heel veel van alles in je water. Het heeft geen zin nog zouten toe te voegen. Indien je dit water wil gebruiken, zuur dan aan met melkzuur of fosforzuur, en test of het goed bier oplevert.

Ik woon in Antwerpen, waar de waarden ongeveer de helft zijn van jouw water, en ik gebruik gedemineraliseerd water om te brouwen. Indien je er echt meer van wil weten zul je moeten studeren...

pH word opgevolgd.
    Het koken van het water is niet de oplossing waar ik naar zoek aangezien daar weer geen controle is over hoeveel van welke bestanddeel weg is.
    Bedoeling is om een goede controle te houden over het gehele brouwproces om achteraf een (nagenoeg) identiek brouwsel te kunnen maken.

In water zitten calcium- en magnesiumzouten. Het zijn vooral waterstofcarbonaten, sulfaten en in mindere mate chloriden van calcium of magnesium.
    Tijdens het koken worden de bicarbonaten minder oplosbaar en slaan neer als vaste stof, waardoor de pH waarde veranderd.
    Als je vandaag kraanwater hebt gekookt en je meet na afkoelen daarvan de pH waarde zal dat morgen of volgende week of volgende maand nagenoeg hetzelfde zijn.
    Dus heb je wel een vorm van controle, indien je met een betrouwbare pH meter werkt.
    Om een volgende keer een identiek brouwsel te kunnen maken is alles heel correct meten en noteren een must

• Rooie Mier,
    om het simpel te houden:
    versnijden met bussen Montille van Delhaize of eventueel met gedemineraliseerd water.
    Als je de hobby blijft doen, schaf na wat ervaring een omgekeerd Osmose filter aan. is zeker de moeite.

Voorlopig zou ik zeggen:

Lagerbieren 2/3 Montille 1/3 leidingwater.
    Andere bleke bieren en Tripels 50/50, voor sommige, waar minder bitter is gewenst, doe ook 2/3 Montille 1/3 leidingwater.
    Donkere bieren (dubbels als bijv. Westmalle donker) 2/3 leidingwater en 1/3 Montille, indien minder bitter gewenst 50/50.

pH maar aanpassen na mengen en opwarmen.

Brouwzouten gebruik ik zelden, ik versnijd gewoon met leidingwater.

Als je de hobby blijft doen, schaf na wat ervaring een omgekeerd Osmose filter aan. is zeker de moeite.

Durf ik niet te stellen, hangt een beetje af van hoeveel bier je brouwt!
    Een RO filter het goedkoopste model kost ongeveer 40€ en dan heb je ongeveer 1/4 RO water en 3/4 afvalwater.
    Wil je en hoger rendement heb je eentje met een boosterpomp nodig om de benodigde druk op te bouwen (>100€)
    Je moet regelmatig je voor filters (en soms RO membraan) vervangen de frequentie hangt af van hoe vervuild je toevoer water is (minerale belasting) Is dat je jaarlijks? of na x liter? dat kan je niet echt bepalen of je moet een geleidbaarheidsmeter extra hebben om te weten dat je membraan nog naar behoren werkt en die optie kost ook weer geld (TDS meter >30€)

Als je dan weet dat RO water in bussen maar 0.16€/l kost.
    Je kan dus al veel water aanschaffen alvorens het goedkoopste RO filter toestel rendabel is. Waar ligt de grens?

• Kan je eigenlijk, op basis van een ph-meting, bepalen hoeveel melkzuur je (+/-) moet toevoegen om je eind ph-waarde te kennen?

Bedoeling is om met een digitale ph-meter te werken, dus begin ph is (zo goed als) gekend...

Ik dacht dat ik hier al eens iets van had zien langskomen ... maar kan het niet zo direct vinden...

Brouwzouten gebruik ik zelden, ik versnijd gewoon met leidingwater.

+1
    Vorig jaar heb me een RO-filter aangeschaft en versnijd ik mijn RO-water met mijn zeer hard kraantjeswater.
    De eerste keren is het wel zoeken welk de beste verhouding is met welk soort bier maar dit leer je snel! Daar waar ik vroeger scherpe harde bitterheid in mijn bieren kreeg vanaf 30IBU krijg je nu bieren van 40IBU die nog poedelzacht smaken, geen harde bitterheid meer.
    Ik heb me nog niet verdiept in al die soorten brouwzouten/kalk en dergelijke en daarom blijf ik er voorlopig van af. Enkel ph water pas ik aan

RO-filter vs flessenwater ==> tja met je flessen heb je ook veel plastiek afval en meer gesleur (ik brouw in de kelder) Het is waar je uzelf het beste bij voelt hé ;)

• Neen. Je moet de samenstelling van het water en van de mout kennen. Dit is niet lineair. Er kunnen buffers in het water zitten (carbonaat) die een verlaging van de pH tegenhouden door waterstofionen op te nemen. Best software gebruiken.

• Iedereen bedankt voor de uitleg!
    Het was al een zeer leerrijke dag. :thumbup:
    Ik denk dat ik voorlopig de stelregel van Ronnie ongeveer zal volgen.

Lagerbieren 2/3 Montille 1/3 leidingwater.
    Andere bleke bieren en Tripels 50/50, voor sommige, waar minder bitter is gewenst, doe ook 2/3 Montille 1/3 leidingwater.
    Donkere bieren (dubbels als bijv. Westmalle donker) 2/3 leidingwater en 1/3 Montille, indien minder bitter gewenst 50/50.

Biergoeroe van W@lter is een mooie hulp om wat berekeningen hieromtrent te doen. :thumbup:

• Bedankt voor het compliment :)

De stelregel van Ronnie is zeker niet verkeerd. Het aanlengen kan je gewoon met Demi water doen. In biergoeroe heb je drie kolommen :

Bronwater : het leidingwater
    Aanlengwater : het water waarmee je verdunt
    Brouwwater : het water waar je uiteindelijk mee zal brouwen en een mix is van de twee voorgaande.

De verhoudingen kan je simpel invullen.

Bij bronwater wel altijd op "laden" klikken anders zoekt het programma de waarden niet op.

• Ik ben nog niet meteen van plan om mijn brouwwater aan te passen maar mezelf kennende komt dit er vroeg of laat wel van eens ik mijn huidige brouwsetup 100% ken (ik ben een paar keer gaan upgraden dus hem leren kennen is heel moeilijk als ik steeds dingen verander) :p

brouwwater etc op de juiste pH brengen doe ik nu al sinds een brouwsel of 3

De bieren die ik tot nu toe gebrouwen heb zijn altijd al goed geweest van smaak dus er is geen "rush" om ook te beginnen met brouwwater aan te passen. Ik gebruik dus gewoon kraanwater, PIDPA in de gemeente Sint-Katelijne-Waver. Op de site van PIDPA kon ik de exacte samenstelling vast krijgen voor mijn straat voor dit jaar (zie bijlage).

Zien de kenners onder jullie hier grote problemen in? En zo ja dewelke met welke mogelijke gevolgen naar smaak, stabiliteit?

• Ziet er redelijk evenwichtig uit. Wat veel bicarbonaat bij blonde bieren, maar je zuurt aan.

Wat ik persoonlijk zou doen als ik dat water zou gebruiken is de chloor uit het water verwijderen (chloor kan zich verbinden tot chloorfenolen, wat een medicinale smaak geeft. Ik of mijn geobsedeerde alter ego nemen dat regelmatig waar in hobbybrouwsels). Ofwel door het water een nachtje te laten staan, ofwel door metabisulfiet toe te voegen.

• Even verduidelijken en om de juiste nomenclatuur te gebruiken

Chlorides zijn Chloride ionen welke niet schadelijk zijn in je brouw water, dit zijn eigenlijk de negatieve geladen Cl- ionen die vrijgesteld wordt als je een eenvoudig chloorzout oplost in water vb CaCL2 (kalciumchloride) in water opgelost splits zich in Ca+ en 2 keer Cl- of keukenzout NaCl (Natriumchloride) opgelost splitst zich in Na+ en Cl-

Dan heb je nog de slechte chloor verbindingen die voor bijsmaaken zorgen;
    Dat zijn Chloor verbindingen waar aan een zuurstof gekoppeld is (of dit vormen in water)
    - Hypochlorieten (ClO-)
    - Chlorieten (ClO2-)
    - Chloraat (ClO3-)
    - Perchloraat (CLO4-)
    Daar deze stoffen chemisch niet heel erg stabiel zijn, zijn dit zeer sterke oxidatoren welke zich makkelijk binden met organische stoffen welke dus die slechte smaak geven.
    Dan heb je ook nog Chloorgas Cl2 opgelost in water vormt dit HCL "Zoutzuur" en HClO3 "Waterstofchloraat" (zie Chloraat)

Al deze chloor verbindingen vind je in meer of mindere maten terug in leidingwater.

Chloramines komen in Belgie normaalgezien niet voor in leidingwater, maar dit is ook een chloorverbinding die gebuikt wordt om zaken te ontsmetten (chloraminetabletten) en deze stoffen zorgen ook voor bijsmaken in je bier

Een RO filter het goedkoopste model kost ongeveer 40€ en dan heb je ongeveer 1/4 RO water en 3/4 afvalwater.

Ik heb met zo'n filter 5 liter RO-water en 14 liter 'afval'-water...

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

Ik heb met zo'n filter 5 liter RO-water en 14 liter 'afval'-water...

Had jij geen RO filter met boosterpomp om de druk te verhogen? en hoeveel heeft die gekost? 1/4 RO water en 3/4 afvalwater niet een echt goed rendement dat je uit je RO filter haalt.
    Niet dat het afval water verloren is, dit kan je nog gebruiken voor af te wassen en de planten te gieten. Om te gebruiken om Starsan HB oplossing te maken om de desinfecteren is het afval water ook niet meer geschikt daar dit daarvoor veel te hard is.

Had jij geen RO filter met boosterpomp om de druk te verhogen?

Heb (nog) zo geen pomp Serge, maar heb het wel al overwogen. Ik vang het afvalwater wel op in van die groene 50 liter tonnen, doch bij brouwsels waarbij het totaalwater ong. 60 liter is ben ik dus 168 liter extra water kwijt. Vandaar dat ik het wel overweeg om ooit toch zo'n pomp te kopen. Maar wegens geen goed brouwwater rechtstreeks uit de kraan hier neem ik die "extra verspilling" er maar bij... Alhoewel het eigenlijk niet 100% verspilling is, wordt voor andere dingen hergebruikt, vooral voor spoelwater v/h toilet dan...

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."