Water van Farys

There are 30 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Het water van verdeler Farys situeert zich vanuit Gent, als een inktvlek die al over Aalter, zich ook nog uitstrekt aan onze kust.

Het valt op dat ze toch hun best aan het doen zijn om stelselmatig de oorspronkelijk hoge hardheid naar beneden te krijgen.

Zo kwamen we in 9080 Lochristi van gemiddeld 32 naar 18 Franse graden over een periode van de laatste 10 jaar, in stappen van +/-2 eenheden minder per jaar.
    Blijkt nu ook in 9040 Gent zo te zijn! idem voor 9041 en 9042.
    Hier zit ik nu in gemeente 9040 aan gemiddeld 20 Franse ° , waar het vorige lente nog 22 was, positieve evolutie dus!
    Dit cijfer hadden we 2 jaar terug in m'n vorige woonplaats, geen groot verschil meer met m'n vorige brouwervaringen!
    Ben er dus content van!

@ Herman: Hoe zit het nu met de watercijfers in jouw Farys-contreien? nog steeds dat cailloduro sop dat niet te zuipen is?

• Hier in 9032 ook gemiddeld 18°. Allez, in mijne veranda begint 't toch stilaan wat frisser te worden. Volgende keer vestje extra aan bij het brouwen ;)
    Enig idee hoe ze dat precies aanpakken, dat "verzachten" Ronnie? Ze kappen er volgens mij Montille bij :))

@ Herman: Hoe zit het nu met de watercijfers in jouw Farys-contreien? nog steeds dat cailloduro sop dat niet te zuipen is?

'k Weet het niet Ronnie, zou eens moeten kijken, heb nu efkes geen tijd, binnen 4 minuten vertrekken naar de 'B'aas... Maar ik heb daar tegenwoordig weinig last van, ik brouw nu met regen-, eeuuuhhh, Osmosewater... ;D

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

Enig idee hoe ze dat precies aanpakken, dat "verzachten" Ronnie?

Ze mengen stelselmatig steeds meer met water dat van regio rond Berlare komt, is me es gezegd. Er is nu ook rond Gent meer scheiding van afval en hemelwater, dat laatste wordt gebruikt in de zuiveringsstations.
    Alle nieuwe verkavelingen is al gescheiden water, en in wijken als war ik vroeger woonde is de agenda al gemaakt om de straat open te gooien en iedereen moet z'n regenwater of overloop van regenput apart naar straat brengen en aanbieden.
    De straat zal 4 maand open liggen :(

gemiddeld 39°f

Welcome to the club. Hier bij de laatste analyse : 42°F oftewel pleisterkalk :)) Van puur miserie overgestapt op demi-water met mineralen toegevoegd. Bij mijn laatste bier heb ik als experiment eens gewoon mijn kraantjeswater gekookt, een nacht laten afkoelen en dan afgeheveld. In de kookpot bleef er een laag van een halve cm witte brij achter. Ik ben benieuwd hoe het bier zal smaken.

• Ik heb mijn laatste zes bieren dus ook gebrouwen met een mengsel van demi-water, Montille (voor spoor elementen, maar misschien is wat gistvoeding toevoegen ook een mogelijkheid?) en toegevoegde mineralen, en die zijn allemaal goed geworden.
    Ik heb hierbij nog een ander effect vastgesteld (en ik heb het verscheidene keren gemeten): de pH van het water zakt vanzelf tot ongeveer 5,5. Misschien kunnen de scheikundigen op dit forum hier een verklaring voor geven. De toegevoegde mineralen zijn hoofdzakelijk CaCl2, CaSO4 en NaCl.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

Hier in Diest hebben we heel zacht water, tussen 5.3 - 14.9 °F

Zijn dit geen °D
    De wetgeving in belgie zegt
    In de Vlaamse Drinkwaterwetgeving (BVR 13 dec 2002) is voor hardheid een wettelijk maximum opgenomen van 67°F.
    Indien het drinkwaterbedrijf zelf een ontharding doorvoert, moet een minimale resthardheid van 15°F (of 8°D) behouden blijven.
    Bij ons in Lendelede zijn de waarden tussen de 24 en 33 °F
    Alhoewel als je de kaart met de verschillende hardheden per streek bekijkt komen ze soms niet aan hun 15°F

Welcome to the club. Hier bij de laatste analyse : 42°F oftewel pleisterkalk

Farys haalt veel van haar water in Vlaams Brabant, dus hoogstwaarschijnlijk zelfde wingebied.

• Ik ben een woning aan het verbouwen in Borsbeke (9552), daar is nog geen leidingwater maar putwater.
    Ik heb ook door Farys al een teller/leiding laten plaatsen, de kalk zal dan ook zo hoog liggen bij mij veronderstel ik?
    Wat doen jullie dan om met dit water toch te kunnen brouwen?
    Bij mijn pils neem ik flessenwater maar ik ga binnenkort eens wat trappisten proberen maken.

Zowieso ga ik beide leggen in het huis en de stallen.

Edit: na wat gebruik van Google: Omgekeerde Osmose (Reverse Osmosis)

Goed gegoogled.

Kan ik die RO dan eigenlijk ook op mijn putwater laten werken?

Tuurlijk, zal zeer goed gezuiverd zijn dan en ge moet dan geen schrik hebben van nitraten en nitrieten.

• Aan de andere kant valt die hardheid wel best me, leert mijn praktijk.
    Ik heb in Ronse hetzelfde keiharde water als Herman, en toch brouw ik er alles mee. Het enige dat ik aanpas, is de pH-waarde van de maisch en het spoelwater (met fosfor- en melkzuur), maar voor de rest niets.
    En mijn bier klaagt daar precies niet van... Ikzelf en mijn klanten blijkbaar ook niet.

Wat doet het melk/fosforzuur nu eigenlijk met die CaCO3?

Eigenlijk moet je de vraag stellen wat doet het met mijn beslag of mijn wort of mijn spoelwater.
    Om te beginnen pH komt uit het grieks en betekend het gewicht van waterstof.
    De pH is een chemische benaming voor de zuurgraad van een oplossing.
    Een eenvoudige voorstelling van wat er gebeurt is, als in een oplossing evenveel H+ als OH- aanwezig zijn is er een evenwicht en is de waarde 7 wat neutraal is.
    Door zuur toe te voegen komt waterstof in de meerderheid en wordt de oplossing zuurder.
    Eén pH eenheid betekent een 10-voudig concentratieverschil van het zuur. In een oplossing met pH 5 zit dus 10 keer zoveel zuur (= H+) als in een oplossing met pH 6.

Dus samengevat, er gebeurt niets met die CaCO3, het aantal Waterstof protonen neemt toe, uw oplossing wordt zuurder en de pH waarde daalt .

• Er zijn een heleboel processen. Uit het blote hoofd: melkzuur valt uiteen in een waterstofion en lactaat (dat een smaak heeft, dus teveel is niet goed). Het carbonaat in het water bindt zich met de waterstofionen tot bicarbonaat (H2CO3), dat dan weer kan uiteenvallen tot CO2 en water. Zolang er carbonaat is om de waterstofionen op te nemen daalt de pH niet. Vandaar zijn werking als buffer.