Brewferm kriek

There are 35 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Vandaag voor het eerst een brouwsel gemaakt ,
    het gaat over de kriek van brewferm , als beginner goed te doen meer werk aan het steriliseren dan het maken van

Eerste fout heb ik al begaan :-) het brouwsel in de emmer gemaakt en dan iets later tot de conclusie komen dat het lekte aan de kraan
    Dus hals over kop 2de vat ontsmet en getest en dan alles over gekieperd

Weer iets geleerd :-P
    Om verder te gaan kwam ik uit op 1.048 En nu hopen dat het zijn werk doet
    Volgend blik zal met ander gist worden , iemand een idee welke gist voor fruitbieren ?

Welke gist zat er in het pakket?

Stond er niet op lennert

Alle Brewferm blikken komen met dezelfde crappy gist, de Brewferm Top.

Ik kook graag met bier. Soms doe ik het zelfs in de gerechten.

Beer doesn't solve your problems. Then again, neither does milk.

Gepland : voorlopig niets
    Hoofdgisting : Niets
    Hergisting : Session IPA

• Gisteren nog een blik framboos klaar gemaakt zelfde principe als de kriek , maar nu na 1 dag zie ik al beweging bij de framboos en bij de kriek nog helemaal niets enkel dat het in het waterslot wat hoger gekomen is , is dit normaal of heb ik ergens verlies op de emmer ?

Dacht dat het tussen 21 en 25 moest staan voor de vergisting , maar zal ze dan op een koelere plaats zetten

Uitgisten bij die temperatuur mag. Het helpt de laatste restjes suiker om te zetten. Maar voor het eerste deel van de vergisting is vaak een lagere temperatuur aangewezen.

Dit is wel afhankelijk van de gebruikte gist en het biertype. Bij hogere temperaturen produceert de gist aanzienlijk meer hogere alcoholen en esters. Bij sommige bieren is dit gewenst, bij anderen niet. Een voorbeeld van zo'n ester is het typische aroma van overrijpe banaantjes dat je wel eens in Westmalle terug vindt. Ander voorbeeld is het aroma van groene appeltjes wat typisch is voor een te snelle en warme vergisting.

Dat er niet altijd even snel en duidelijk activiteit in het waterslot is hoeft niet direct te betekenen dat er iets mis is. Die Brewferm emmers zijn niet altijd 100% luchtdicht. Hierdoor ontsnapt er CO2 langs een lek en niet door het waterslot waardoor het lijkt alsof de vergisting niet deftig op gang komt.

• Een goede raad die ik hier ooit heb gekregen als ik die emmers nog gebruikte, plak de rand tussen deksel en emmer dicht, dit heeft goed geholpen die emmers durven nogal eens verlies te hebben

• Die emmers sluiten inderdaad niet altijd goed af. Dichttapen zoals Lino zegt is een goede oplossing.

Een goede investering qua gistvat (en niet te duur) is een fastfermenter. Voor 100 euro heb je een CCT (wel in HDPE) die echt wel makkelijk werkt. Een paar euro erbij voor een silicone slang en je kan er makkelijk mee bottelen ook.

• Had je die 100 euro nu eens in een 2e handsfrigo en een STC-1000 temperatuurscontroller gestopt... Tju toch! Veel beter bier met temperatuurscontrole.
    Eens nadenken over wat je wil als je de stap naar écht brouwen gaat zetten.

Had je die 100 euro nu eens in een 2e handsfrigo en een STC-1000 temperatuurscontroller gestopt... Tju toch! Veel beter bier met temperatuurscontrole.

Waarom? Ik heb geen plaats voor nog een frigo. En die CCT is een goede aanschaf als gistvat voor relatief weinig geld. Gisteren nog mee gebotteld, gewoon darmpje aankoppelen, bottelpijpje er op en bottelen maar. Daarna de CCT gevuld met heet water, een vaatwastablet (ecover) en een paar chloortabletjes (van den aldi) en een dagje laten staan. Ik ben het nu aan het laten leeglopen, nog effe naspoelen en droog opbergen voor een volgend gebruik.

• In de kelder helaas geen plaats om een ijstkast te zetten , controllers zijn besteld bij de Chinees maar dan wel voor mijn kikkerbakken :-)
    YouTube filmpjes gezien van de fastfermenter en het heeft wat en heel netjes , denk eerder een jaartje te experimenteren voor ik me waag aan iets duurder materiaal
    Heeft geen zin om nu al te lopen als ik eerst moet leren stappen
    :/

• Een verwarmingsriem en een frisse ruimte zijn al ruim voldoende om aan temperatuurcontrole te doen.
    De riem kan rond je fastferment gebonden worden en kan deze opwarmen, de koele ruimte kan je bier passief koelen. Geen extra plaats nodig.

• Wacht nog tot het weekend dan overhevelen en nog een dagje of 2 warm laten staan en dan lageren, zou ik doen
  • Wat als je nu dat bier naar een lagerfles overhevelt, er een flesje geuze aan toevoegt (uiteraard geen industriemisbaksel zoals een mort subite of belle vue maar een echte zoals Boon) en dan dit bier nog een maandje of 6 geeft om het te laten verzuren? Dan zou je volgende zomer wel eens een goede kriek kunnen hebben.

Wist zelf eens niet dat zoiets kon/mag

Alles kan, alles mag. Of het goed idee is, is een andere zaak :))

Wist zelf eens niet dat zoiets kon/mag

Kan zeker geen kwaad. Mocht je iets zekerder willen zijn qua gist kan je ook de Roeselaere blend van Wyeast kopen en die toevoegen. Maar zoals Bram ook al zegt : dan is het een bier van lange duur, het zal ongeveer op dronk zijn volgende zomer.

Intussen kan je natuurlijk wel een blond bier brouwen. In blik heb je daar verschillende soorten in. Of je kan natuurlijk ook richting volmout gaan... :)

• Heb de pils van mangrove jack`s opgestart , wat een geur in huis tijdens het maken :-) , nu heb ik 4 brouwsels , dus hopelijk is er toch 1 van drinkbaar

Brewferm kriek 14"10. Sg 1.048. 19"10 lagering sg 1.010. Emmer
    Brewferm framboos 15"10 Sg 1.052. 21"10 lagering Sg 1.012 emmer
    Bulldog aardbeien pale ale 19"10 Sg 1.044. Fastfermenter
    Mangrove jack`s pils 21"10. Sg 1.044. Emmer

De tijd zal het uitmaken hoe we verder gaan , en inderdaad zo lang wachten is mijn sterkste punt niet :-)

Mocht je iets zekerder willen zijn qua gist kan je ook de Roeselaere blend van Wyeast kopen en die toevoegen.

Uiteraard een mogelijkheid maar een vloeibare gist verspillen aan een blikbrouwsel? Lijkt me een beetje zonde.

• Amai, sterk bezig. Feestje op komst? Of grote dorst? ;)

• Klopt walter ik ben een zoetebek al vrees ik er voor dat deze meer naar de zurige kant gaan zijn
    Ik ben een gewone pils drinker en heb het zo niet voor de zwaardere types bier maar wil ze wel eens proberen te maken zoals type van duvel ofzo

• Bier hoeft niet zwaar te zijn. Je kan perfect smaakvolle bieren maken met 5% alcohol of minder.

• wat ik wel ff niet begrijp bij de brewferm kriek en framboos is dat ik normaal +-8 dagen moet doen voor de eerste gisting en dan +-2 weken in het lager vat om zo op sg1.010 uit te komen
    die 2 bieren zaten al op sg1.010 na de eerste gisting allebeide op 20graden vergist

zou ik dan nog 2weken wachten voor het bottelen of toch iets vroeger doen ?
    dan nog 2 weken op fles gisten op 20graden met suiker en dan buiten zetten of koelkast om de gist te doen afsterven

wat raden jullie aan

thx
    mark

• Vroeger hield ik als vuistregel 2 weken hoofdgisting en 2 weken nagisting/lageren in acht. Daar ben ik intussen van terug gekomen en tegenwoordig hanteer ik 1 week hoofdgisting waarna ik nog twee weken nagist/lager.

Ik werk met een fastfermenter nu dus ik hevel niet meer naar lagerflessen. Maar na een week haal ik de bol met de bezonken gist er af en leeg deze. Nadien de bol er weer op en dan kan er gist worden verzameld tijdens het lageren.

• Nu heb ik gisteren 2 biertjes geproefd
    Bulldog aardbeien pale ale , smaak is redelijk maar aardbeien ??? Ver te zoeken
    Mangrove jack`s pils , valt redelijk mee ,

Nu heb ik juist 1 probleem mijn schuim verdwijnt heel snel en weinig carbonatie , heb wel 2 verschillende carbonation drops gebruikt beide trekken dus op niets , dat weten we dus ook ondertussen , nu mijn vraag " kan ik nog gewone suiker toevoegen en terug sluiten en weer ff op kamertemperatuur zetten ?

... en tegenwoordig hanteer ik 1 week hoofdgisting waarna ik nog twee weken nagist/lager.

en dan nog 40 jaar in de kelder en 't is drinkbaar (of was dat een ander topic).