Wijn uit druiven maken

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik heb dit jaar een goede druivenoogst en ik zou dit jaar wijn willen maken. Materiaal en producten heb ik al, maar ik vind de uitleg over het kneuzen en persen van de druiven eerlijk gezegd nogal verwarrend. Iedereen lijkt een min of meer andere methode te gebruiken.

Ik heb een pers ter beschikking, een emmer voor most, pecto enzymen en sulfiet.

Mijn vraag is: pers je gewoon de druiven en gebruik je de pecto-enzymen op het sap, OF kneus je eerst de druiven in de most emmer, zodat het sap er uit loopt, pas je pecto enzymen hier toe en pers je dit dan 24 uur later volledig uit?

Bijkomend informatie: een deel van de oogst bestaat ook uit rode druiven. Wanneer de tweede methode wordt gebruikt lijkt het dat eigenlijk rode wijn wordt verkregen (of rosé in combinatie met de rest), omdat de schillen 24 uur in contact komen met het sap.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Vertel eerst es welke rassen van druiven je hebt,
    want stel dat de Glory van Boskoop erbij zit, vergeet het dan maar om de schil ervan te laten meegisten!
    Pecto enzym kan nooit kwaad, is goed om een mooi rendement te bekomen, ook bij sapgisting bij witte druiven, maar vooral bij pulpgisting, nachtje laten inwerken na grof malen en s' anderendaags persen.

Je suis Charlie

In de hel is geen Bier,
    Daarom brouw ik het Hier!

• Witte druiven, Chasselas en Muscat, een beetje rode druiven (inderdaad Boskoop). En we willen een witte wijn maken.

De pers die ik (geleend) heb lijkt een standaardmodel met een spindel, waarbij de pers naar beneden wordt gedraaid.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• De rode druiven die laat je dan best maar liggen.
    Kort samen gevat:

Alle apparatuur en hulpmiddelen ontsmetten met een oplossing van 1 a 2 gr sulfiet + 0.5gr citroenzuur/l
    De druiven spoelen (wassen) in een sulfiet/citroenzuur water oplossing en laten uitlekken (1 gr + 0.5gr /l)
    De witte druiven ontstelen (kan je met de hand doen) en zorgen dat er geen aangetaste druiven aanwezig zijn. Tegen Suzukii aantasting!!! = De aantasting door Drosophila suzukii (Suzuki-fruitvlieg) heeft vooral tot gevolg, dat in druivenbessen vluchtige zuren (vooral azijnzuur) en ethylacetaat (een op aceton, methylacetaat, gelijkende stof die geurt naar nagellakremover) ontstaan, die in ernstige gevallen de verwerking tot wijn tot een onmogelijke opgave maken.
    Kneuzen van de druiven (met kneuzer of stamper of met haak op boormachine)
    Opvangen in een kunststof vat of ton (als ze er al niet moeten inzitten)
    Toevoegen van pecto enzyme (hoeveelheid volg voorschriften op de verpakking)
    Toevoegen van sulfiet (40 miligram/liter = 0.04 gram/liter)
    Alles omroeren
    12 uur laten weken (afdekken met gaasdoek of theedoek tegen fruitvliegjes)
    Persen van de druivenmassa en opvangen in kunststof vat met waterslot en kraan + toevoegen van sulfiet (40 miligram/liter = 0.04 gram/liter)
    Sap 24 uur laten staan om te bezinken
    Sap overhevelen in schoon vat met waterslot
    Toevoegen van gistvoedingszout (hoeveelheid volg voorschriften op de verpakking)
    Gehydrateerde gist toevoegen, keuze te over (hoeveelheden gebruiken voorgeschreven op de verpakking)
    Eventueel extra kristalsuiker toevoegen (om alcohol gehalte te halen)
    Laten gisten bij de opgegeven vergistingstemperatuur van de gebuikte gist bij 15° tot 17°C
    Als de wijn (bijna) volledig is uitgegist overhevelen in glazen gistingsfles(sen) of rvs tank (gistingsflessen of vaten dienen volledig gevuld te zijn) + toevoegen van sulfiet (40 miligram/liter = 0.04 gram/liter)
    Aantal maanden laten rusten en bezinken
    Eventueel nog eens overhevelen naar schone fles(sen), toevoegen sulfiet (40 miligram/liter = 0.04 gram/liter) en terug een aantal maanden laten rusten (is afhakelijk van de hoeveelheid bezinksel of dit nog nodig is)
    Bottelen
    Laten rusten
    Genieten van het eindresultaat

Alle verder info (eigenlijk bijna de zelfde ;)) vind je hier

• Als je echt de puntjes op de "I" wil, dan ben je best dat je de zuurtegraad ook meet en aanpast, het wijnsteenzuur-gehalte voor witte wijn is ongeveer 7, de pH pas je best aan (voor witte wijn) tot 3,5, wat eigenlijk tamelijk zuur is, maar dit is de waarde die er gehanteerd wordt, ook voor de latere bewaring van uw wijn zal deze veel langer bewaren en frisser smaken als je een zuurmeting/behandeling doet. Hou ook rekening met de zoet balans, zeer zoete wijnen hebben veel zuur nodig om nog fris over te komen.

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Neen, neen
    Een zuurgraad van 7 is prima!
    Ph is hier niet van toepassing
    7 geeft het aantal grammen zuur aan en ph is de zuursterkte. Hebben beiden in dit geval niets met elkaar te maken. De ph oftewel zuursterkte meten heeft eigenlijk geen zin. Je moet het aantal grammen zuur meten met blauwloog. Zoek svp op internet bij wijnmaken
    Nogmaals, vergeet ph. Normaal is de zuurgraad bij rijpe druiven gewoon ok en niet te veel aan wijzigen. Als nodig mocht zijn kun je dat straks nog ontzuren of wijnsteenzuur toevoegen.
    Ik zou zeggrn het verhaal voor te vergisten is ok alleen zou ik het gistvoedingzout pas na 2 dagen toevoegen want als je het vanaf het begin doet dan voer je ook al de wilde gisten. Dus zodra ie gist dan pas gistvoedingszout erbij. Succes of mail maar

• Citeer

Je bedoelt van pH 7 naar pH 3,5?

Neen, zuurtegraad van wijn is gram wijnsteenzuur per liter, pH is nog iets anders, heeft wel degelijk zin om de pH aan te passen, heb het vorig jaar gedaan met druiven die ik van een collega kreeg, nog nooit zulke lekkere witte wijn gemaakt, staat nu op schuimwijnflessen sinds de 2de overheveling. Dus de pH aangepast met melkzuur tot 3,5, het wijnsteenzuurgehalte naar 7 gebracht door ze te ontzuren met Acidex, waren iets te vroeg geplukt, als je te weinig zuur hebt in druivensap kan je dat corrigeren met citroenzuur, in korrelvorm, geen citroensap dus.

Hier iets over zuur bij wijnen:
    http://www.brabantsewijnbouwer…x.php?section=14&page=171

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Na vijf maanden kan ik zeggen dat deze wijn heel goed gelukt is. De Boskoop, de Chasselas en de Muscat zijn gebruikt, met mijn voornaamste vrees dat de Chasselas, die minder rijp was dan de Muscat, de wijn misschien te zuur ging maken. Dit was een sprong in het duister, maar ik kon het maar proberen.

Eind oktober ben ik er aan begonnen. Ik had pecto-enzyme, Elzas wijngist en een nieuwe emmer van 10 liter gekocht, de druiven gekneusd en laten rusten met pecto-enzyme en dan uitgeperst en laten vergisten. Halverwege heb ik er wel wat gistvoeding bij gedaan vanwege de sterke zwavelgeur, die blijkbaar het gevolg is van het ontbreken van mineralen. Na een paar dagen was dit inderdaad wel verminderd.

Na een maand heb ik de wijn dan overgeheveld naar een DJ van 5 liter. Er was eigenlijk genoeg om de DJ tot aan de top te kunnen vullen, zonder al te veel bezinksel mee te hebben. Dit heb ik dan laten rusten tot begin maart. Toen opnieuw overgeheveld en gebotteld. Wat ik had gehoopt, was gebeurd: vrij veel tannines waren uitgekristalliseerd op de bodem van de DJ, en de wijn was eigenlijk perfect van smaak en gevoel.

Ik heb maar zes flessen, maar dit is een ideale wijn voor in de zomer of bij de vis. Volgend najaar hetzelfde!

• Normaal heeft wijn wat tijd nodig, vooral om te rijpen en meer nog om te klaren, overhevelen iedere 3 maand tot de wijn helder is en er geen bezinksel meer gevormd wordt, en dat is meestal na 3 keer hevelen, zo heb je geen bezinksel meer in uw fles, ook sulfiteren aan 0,5 à 1 gr per 10 liter is een must om een frisse en toch wat houdbare wijn over te houden.