Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hey , mijn naam is mark 44j en van de week kreeg ik het briljant idee om zelf eens bier te maken
    Jaren terug heb ik al eens wijn gemaakt met redelijk succes
    En wou voor de aankomende winter wat eens uit proberen

Nu heb ik me een kit gekocht en kriek en framboos van brewferm , omdat me dit toch een beginners bier leek kwa proces ?

Ervaring zal ik hier wel opdoen en fout en zal ik wel maken :)

Grtz
    Mark

• Welkom op het forum, Mark :thumbup:

Even een tip:
    Eventuele verdere aankopen van brouw apparatuur, vraag hier op het forum na wat de ervaringen zijn bij andere, want het hoeft niet steeds duur te zijn. Het zou zonde zijn dat je dingen gaat aanschaffen waar je achteraf van constateert dat het toch niet is wat het moet zijn.

• Welkom op het forum.
    Ben zelf ook begonnen met blikbrouwsels. Zo'n startpakket is inderdaad een mooi begin. Het bevat een aardige hoeveelheid materiaal dat je nog langere tijd kan gebruiken zoals de hydrometer, het kroonkurk apparaat en de emmers.

Ik kook graag met bier. Soms doe ik het zelfs in de gerechten.

Beer doesn't solve your problems. Then again, neither does milk.

Gepland : voorlopig niets
    Hoofdgisting : Niets
    Hergisting : Session IPA

• Alvast bedankt ,
    we doen ons best he , inderdaad jaren geleden ook veel impulsieve aankopen gedaan voor een beetje wijn te maken , impulsief betekent meestal het deksel om de neus krijgen :)

We beginnen klein en we zien wel hoe het binnen een half jaar zal staan
    Grtz
    Mark

ciesvandekwis , met zo een naam kan het niet slecht zijn :)

• Hallo Mark,

Ik ben zelf ook dit jaar begonnen met de eerste stappen te zetten in het brouwen.
    Mijn eerste biertje was ook een kit van Brewferm, namelijk de Tripel.
    Dat was me heel goed meegevallen.

Zeker de eerste keer was een heel karwei om zeker te zijn dat alles netjes proper en ontsmet was.
    Dat was denk ik wel het grootste werk van het hele brouwproces. Ik denk het niet, daar ben ik zeker van ;D

Mijn eerste kit heb ik verwerkt zoals beschreven in de bijgevoegde handleiding, maar nadien heb ik van eenzelfde kit een tweede brouwsel gemaakt, maar dan met de tips die ik hier op dit forum gevonden heb. Dat bestond erin om de 500gr suiker niet meteen bij de start van de gisting toe te voegen, maar pas enkele dagen nadat de hoofdgisting gestart was. Een tweede tip was om er ook wat honing aan toe te voegen. Het uiteindelijke resultaat leek in eerste instantie al veel beter dan het eerste brouwsel, maar momenteel staat het bier nog te rijpen, dus de smaak zal zeker nog verbeteren.

Intussen heb ik ook nog een Brewferm Diabolo gebrouwen en die staat nu te hergisten in de fles, dus daar moet ik ook nog wat geduld hebben om daadwerkelijk te gaan proeven :)

Ik moet zeggen, dat deze drie brouwsel mij wel hebben aangezet tot meer en intussen heb ik me ingeschreven voor een workshop bij Brouwland in Beverlo. Daar ga ik in november de workshop "Brouwen met een startpakket" aanvatten.

Dat is dan weer een stapje verder dan het blikbrouwen.

De uitspraak dat brouwen een verslaving is, moet ik dan ook stilaan beginnen te geloven :)):thumbup:

Groeten,
    Gert

• Citeer

Mijn eerste kit heb ik verwerkt zoals beschreven in de bijgevoegde handleiding, maar nadien heb ik van eenzelfde kit een tweede brouwsel gemaakt, maar dan met de tips die ik hier op dit forum gevonden heb. Dat bestond erin om de 500gr suiker niet meteen bij de start van de gisting toe te voegen, maar pas enkele dagen nadat de hoofdgisting gestart was. Een tweede tip was om er ook wat honing aan toe te voegen. Het uiteindelijke resultaat leek in eerste instantie al veel beter dan het eerste brouwsel, maar momenteel staat het bier nog te rijpen, dus de smaak zal zeker nog verbeteren.

Een derde tip is de Brewferm gist weg te gooien (of je kan proberen er brood mee te bakken) en die te vervangen door een betere korrelgist. Eentje die beter afgestemd is op het type bier dat je wil brouwen.

Ik kook graag met bier. Soms doe ik het zelfs in de gerechten.

Beer doesn't solve your problems. Then again, neither does milk.

Gepland : voorlopig niets
    Hoofdgisting : Niets
    Hergisting : Session IPA

• Official Post

Wat de blikken betreft die je hebt, ik zou eventueel nog een nieuw blik kopen zoals de Brewferm Diablo. Dat is een gewone blonde ale waar je niet veel mis mee kan doen. Bestel er meteen de Fermentis US-05 bij om de vergisting te doen. Daarmee ga je een goed drinkbaar blond bier bekomen.

De blikken "kriek" en "framboos" zou ik eerder durven vergisten met een Wyeast Roeselaere blend, maar dan gaan ze een hele tijd in een lagerfles moeten.