Een avvinatore spoelapparaat

There are 30 replies in this Thread. The last Post () by tipsy.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Je merkt pas de waarde van iets op als het stuk is. :neutral:

Mijn avvinatore flessenspoeler is stuk na 10 jaar trouwe dienst :depri: dat wordt een nieuwe kopen dus.

Voor de nieuwelingen onder ons : een avvinatore is een flessenspoelapparaat dat er zo uitziet :

https://brouwlandprod-yappa.ne…ancy/products-0212183.jpg

Je vult het bakje met spoelmiddel (bij mij water+starsan) en spoelt je flessen ermee na. Hierdoor heb je maar weinig starsan nodig om je bierflessen mee te spoelen.

• Blijft bij julie de veer goed in het midden zitten?
    Bij mij is deze redelijk krom na een jaar te gebruiken.
    Maar het blijft wel werken.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Blijft bij julie de veer goed in het midden zitten?
    Bij mij is deze redelijk krom na een jaar te gebruiken.
    Maar het blijft wel werken.

Er is geloof ik een Youtube filmpje hoe je de Avvinatore op de juiste manier monteert zodat de veer recht blijft. Kon het zo snel niet vinden,

Ingo

• Die veer trekt inderdaad een beetje krom maar dat kan geen kwaad. Gewoon zorgen dat je ze goed monteert bij gebruik.

De avvinatore die Brouwland verkoopt is niet de goedkoopste maar gaat dus wel heel lang mee. Kwaliteit heeft nu eenmaal zijn prijs. (hoewel 17 euro is nu ook niet het einde van de wereld). Ik moet een dezer toch een nieuwe bestelling doen en zal er dan wel eentje bestellen. Want zonder kan ik niet leven :))

• Ik moet seffens toch in brouwland zijn en ga me er meteen zo eentje aanschaffen se, :) ik had altijd mijn bedenkingen over zo'n ding want is het niet zo dat je de tiende fles in feite spoelt met het vuil dat desgevallend uit de eerste kwam... of zie ik het verkeerd?

Ik moet seffens toch in brouwland zijn en ga me er meteen zo eentje aanschaffen se, :) ik had altijd mijn bedenkingen over zo'n ding want is het niet zo dat je de tiende fles in feite spoelt met het vuil dat desgevallend uit de eerste kwam... of zie ik het verkeerd?

Het apparaat dient vooral voor de naspoeling van je flessen. Vullen met een ontsmettingsvloeistof (starsan+water) en dan kan je elk flesje spoelen. Daarna nog eens vullen met water zonder starsan en de flesjes nog eens naspoelen en dan kunnen ze de droogrek op. (apparaat past trouwens bovenop een flessenboom van brouwland).

Kan je ook spoelen met bvb. een Oxi / water oplossing?

Volgens mij niet, oxi moet langer in contact staan met de flessen als ik mij niet vergis. Maar je kan wel naspoelen nadat de flessen gereingigd/ontsmet zijn met chempro oxi.

bij starsan moet je ook niet naspoelen

Strikt genomen niet, maar voor de moeite dat het kost spoel ik wel altijd na.

• Ik gebruik die met oxi op volgende manier: paar keer pompen, dan de fles gewoon recht zetten en verder naar de volgende. Na een 5-tal minuten zet ik de flessen dan omgekeerd in lege bakken. Zo druipt de oxi enkele minuten zowel naar boven en beneden in de fles.
    Werkt perfect voor mij, nog nooit probleem mee gehad, mijn flessen zijn wel proper en visueel gecheckt voor ik ze zo behandel.

Meer nog: eens uitgedruipt en droog gaan ze in kartonnen dozen die ik sluit. Bij bottelen ontsmet ik niet nog eens extra, gewoon rechtstreeks fles uit doos nemen.

• Kan men een starsan oplossing bewaren? ik heb nu een kleine 2weken een oplossing staan en zie dat dit een witte laag achterlaat
    Ik heb horen vertellen dat er mensen zijn die hun materiaal in die oplossing bewaren, na gebruik van bv hydrometer terug in starsan oplossing.
    Als je bv een hevel bewaard in starsan moet die toch ook een aanslag krijgen aan de binnenkant.

• Je krijgt inderdaad die witte aanslag binnenin als je bewaard in de Starsan.
    Ik heb een tijdje mijn slangen en zo bewaard in de Starsan, maar daar ben ik van afgestapt.
    Die witte aanslag spoel je wel eenvoudig weg, maar ik denk dat het toch beter is om je materiaal droog op te bergen.
    Ik heb wel geen gedacht hoelang Starsan actief blijft.
    Naar het schijnt is 'perazijnzuur' (als je er al aan raakt) beter om je hevels en zo in te bewaren.

Die Avvinatore gebruik ik ook, is inderdaad vrij onmisbaar als hobbybrouwer, doet z'n werk goed voor een schappelijke prijs.

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.

Winston Churchill

Kan men een starsan oplossing bewaren? ik heb nu een kleine 2weken een oplossing staan en zie dat dit een witte laag achterlaat

Dit kan te maken hebben dat je (te) hard water hebt, of mogelijk zijn de oppervlakte actieve stoffen uit oplossing geraakt daar deze gereageerd hebben met opgeloste metaal ionen in je water.
    Een troebele je Starsan oplossing zal ook mogelijk niet zijn werk meer naar behoren doen.
    Starsan oplossing dient een PH kleiner dan 3 te hebben om nog goed te werken, indien de PH niet kleiner is dan 3 ten gevolge van te hard water of je oplossing word troebel, best gedemineraliseerd water gebruiken. (bron)

Starsan oplossing dient een PH kleiner dan 3 te hebben om nog goed te werken, indien de PH niet kleiner is dan 3 ten gevolge van te hard water of je oplossing word troebel, best gedemineraliseerd water gebruiken. (bron)

Dit is goed om weten, thanks!

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.

Winston Churchill

• Als je spoelt met starsan en al je flesjes laat uitlekken en daarna alles spoelt met proper water met de avvinatore dan zijn de eerste flesjes starsan vrij maar beetje bij beetje komt toch redelijk wat van dat spul en je spoelwater? Of is dit geen groot probleem?

Kan men een starsan oplossing bewaren? ik heb nu een kleine 2weken een oplossing staan en zie dat dit een witte laag achterlaat
    Ik heb horen vertellen dat er mensen zijn die hun materiaal in die oplossing bewaren, na gebruik van bv hydrometer terug in starsan oplossing.
    Als je bv een hevel bewaard in starsan moet die toch ook een aanslag krijgen aan de binnenkant.

Een Starsan oplossing gemaakt met gedistilleerd water kun je bewaren, met kraanwater niet.
    Ik heb een spuitflesje met Starsan oplossing met gedistilleerd water, daar doe ik een paar manden mee voor die leeg is.

Edit: ik zag dat er al antwoorden waren van deze strekking :(

Maar in de avvinatore gebruik ik steeds een verse oplossing als ik flessen ga schoonmaken, maar je hebt dan ook maar weinig Starsan nodig.

Als je spoelt met starsan en al je flesjes laat uitlekken en daarna alles spoelt met proper water met de avvinatore dan zijn de eerste flesjes starsan vrij maar beetje bij beetje komt toch redelijk wat van dat spul en je spoelwater? Of is dit geen groot probleem?

Volgens de fabrikant is naspoelen niet nodig, de Starsan moet wel opgedroogd zijn, dus ik denk dat het geen kwaad kan.
    Als je toch wilt naspoelen kun je misschien om de zoveel flesjes het water in je Avinnatore verversen.

Winston Churchill

• hey ik zit ok nog met een vraag over flessen spoelen met starsan.
    ik heb dit tot hiertoe altijd op dezelfde dat net voor het bottelen gedaan waarna ik ze nog een uurtje ofzo laat uitlekken op een flessenpaal. (zonder naspoelen)
    maar is het bv ook mogelijk omdit de dag ervoor te doen en dan op een flessenpaal te laten uitlekken tot je gaat bottelen de dag er na? of verhoogt dit de kans op een besmetting? :denk

• Wat betreft ontsmetten gebruik ik gewoon puro oxi als het oppervlaktes zijn die rechtstreeks in contact (nog nat) in contact gaan komen met het bier.

Flessen spoelen gebeurd dan bijvoorbeeld ook met puro oxi. Eerst reinigen met wat sterkere producten en dan tot slot spoelen met oxi en dan de flessenpaal op. Deze zijn dus nog nat tegen dat het eerste bier er in gaat. De kroonkurken liggen bij mij ook in dezelfde oplossing in een breed leffe-glas. Deze gaan er dus ook nat op voor dat de fles wordt dicht gespannen.

Nog nooit problemen mee gehad :-) Starsan gebruik ik voornamelijk voor werkoppervlakken etc.

maar is het bv ook mogelijk omdit de dag ervoor te doen en dan op een flessenpaal te laten uitlekken tot je gaat bottelen de dag er na? of verhoogt dit de kans op een besmetting?

Dat is geen enkel probleem zolang de flessen op de flessenpaal staan. De opening van de flessen is immers naar onder gekeerd waardoor er geen stof (en bijhorende beestjes) in de flessen kunnen. Voor echt langere bewaarperiodes zou ik het niet aanraden maar voor een paar dagen kan dat zeker geen kwaad.