There are 6 replies in this Thread. The last Post () by brouwerwaldonk.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Morgen is het zover, dan brouw ik mijn eerste van dit seizoen herfst en winter 2016.
    Het zal eentje worden met veel body maar niet té sterk.

Volume 43L
    Mout
    Pilsmout; 39,2%
    Munich; 39,2%
    Cara 50; 9,8%
    Cara 120; 9,8%
    Chokolade mout; 2%

Maischen
    één stap maisch bij 65°C
    tijd 90 minuten
    Wortkleur 66 EBC
    Verwacht begin SG 1059 of 14,8°Pt

Hop
    Hallertau 40G = 10 EBU
    Fuggles 100g = 16,6 EBU

Gist
    Brouwerijgist Hapkin, starter 1500ml, aantal gistcellen in gistvat 500.000.000 per ml
    Gisting 6 dagen bij temperatuur 23°C

Lageren
    2 weken bij 10°C of keldertemperatuur
    Orange 5g; Koriander 4g; Dry hop 40g Cascade

Bottelen met 7g/l bottelsuiker
    1 week hergisten op fles

Verwacht alcoholgehalte 7,1 Vol%

• Het is 44L geworden met een gemeten SG 1058,5 en 14,8 brix.
    Het echte brouwzaalrendement is 67,5%
    Ik moest het beslag niet aanzuren het kwam na 10 min spontaan op 5,2 door de donkere mouten.
    De smaak van het wort is heel moutig en licht bitter
    De gisting is ondertussen al begonnen.

• Ik ben gestart met 64,5L water verdeeld in de brouwketel en spoewaterketel.
    Daar is 10,2kg mout in gestort en na het koken en koelen had ik exact 44L wort in het gistvat. Daaruit blijkt dat ik met mijn installatie zo goed als geen verliezen heb. Reken maar na met jullie brouwsels.

Vorige week dacht ik eraan dat het stilaan tijd werd om bier bij te maken omdat de stock heel laag staat, nu mijn vrouwtje ook elke dag iets lust (sinds in het vaw magazine iets heel positief over bier stond).

Vermits ik nog geen brouwdag voorop gezet had, heel traag begonnen.
    Het is mijn bedoeling om de kweek in de logfase te houden door telkens met kleine beetjes steriel wort toe te voegen.
    Dus vorige week zaterdag een oogje gist van de entnaald overget naar 1ml steriel wort in een kort proefbuisje.
    Zondag vermeerderd met 11ml naar een flesje van 30ml.
    Maandag vermeerderd met 100ml in een erlenmeyer van 2000ml, die op de magneetroerder gezet.
    Dinsdag vermeerderd met 200ml.
    Woensdag vermeerderd met 300ml.
    Donderdag vermeerderd met 500ml.
    Vrijdag nogmaals 300 ml als laatste toevoeging, zodat na de middag de starter in het vat kan samen met het gebrouwen wort, dit was rond 14u. De kleur van het wort is bruin met een rode schijn. De smaak heel moutig, zoet en licht bitter.

Om 15u30 waren de eerste tekenen van gisting zichtbaar in het vat. Om 18u dus 4u later lag er al een ferme donkere harslaag op het schuim, dus de miljarden gistcellen zijn zonder overgang gewoon door gegaan.

Mijn gistvat heeft geen waterslot waardoor ik geen blubjes kan tellen.
    Nu 24u na de start staat er een dikke laag schuim op het wort.
    Hoewel het gistvat in de kelder staat waar het 14°C is, staat de voeler van de STC1000 op 23,4°C die in het midden van de gistketel staat. De verwarming van de gistkast staat nog niet op.
    In de erlenmeyer van de labgisting is nu een bleke laag gistcellen te zien van 1cm dik. Die staat op de magneetroerder die ik af en toe even laat draaien voor 5 sec.

Dit is een foto van vroeger, want nu is het schuim donker bruin.

Om 15u30 waren de eerste tekenen van gisting zichtbaar in het vat. Om 18u dus 4u later lag er al een ferme donkere harslaag op het schuim, dus de miljarden gistcellen zijn zonder overgang gewoon door gegaan.

De vergisting gaat heel vlot, vandaag op dag 3 van de gisting staat het al op 1021.