cider met aalbessen

There are 21 replies in this Thread. The last Post () by Seed7.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Uit het vuistje gemaakt, niks gemeten. Ook niks opgeschreven :)

- 15 liter appelsap. Ik heb appelsap D’Upigny gebruikt van Delhaize. Sap mag zeker niet met sulfiet of andere bewaarstoffen behandeld zijn.
    - Wyeast Thames Valley yeast, met starter van appelsap met gistvoeding.
    - Vergist aan 15C, een drietal weken gewacht.
    - Na de vergisting: 250 gram per liter bevroren aalbessen toegevoegd. Van aalbessen uit de tuin van de bomma, geplukt, geritst en ingevroren op dezelfde dag.
    - Nog eens een drietal weken gewacht.
    - Was vergeten pecto-enzyme toe te voegen bij het begin van de vergisting. Nu maar toegevoegd en beginnen cold-crashen.
    - Wat kiezelsol toegevoegd om tot enigszins te klaren
    - Na nog eens een week overgeheveld naar de serving keg.
    - Natriummetabisulfiet en kaliumsorbaat toegevoegd om de vergisting te stoppen, en een paar dagen gewacht.
    - Aangezoet met ongeveer 250 gram honing, opgelost in een halve liter appelsap. De bedoeling is om de honing net niet te proeven. De cider mag niet zoet zijn maar moet wrang, zuur en droog lijken door de aalbessen. Maar is het natuurlijk niet ;)
    - Keg onder CO2-druk gezet voor een redelijk lichte pareling.

• aaah bedankt
    hier ga ik ook mee aan de slag (ga wel blauwe bes gebruiken) :thumbup:
    de cider was echt een topper

• Ik ben een totale cider leek buiten dat ik je cider erg lekker vond ;)

Waarom voeg je de pecto enzymen toe? Ik zou denken dat dat bij appelsap niet nodig is?

De naar het einde toegevoegde sulfiet, is die enkel om te zorgen dat de daarna toegevoegde suiker niet terug wordt vergist?

Cider zonder toevoer van co2, niet mogelijk?

• Natriummetabisulfiet word toch niet gebruikt in de wijnbereiding,(was dit spul waar ze vroeger gehakt mee behandelden zodat het mooi rood bleef)
    In wijn gebruiken ze KDS of kaliummetabisuliet.
    Het appelsap dat je hebt gekocht is vermoedelijk ,kunnen pectoenzymen hun werk dan nog doen

• Voor zover ik weet bevatten appelen veel pectine.
    Je kan cider ook van CO2 voorzien zoals bij bier wordt gedaan, nl door bottelsuiker toe te voegen. Maar dan kan je niet "backsweetenen", en zal je cider dus kurkdroog zijn. Indien je honing of zo wil toevoegen zonder sulfiet zul je moeten pasteuriseren denk ik.

Natrium- en kaliummetabisulfiet: ik dacht dat dat ongeveer dezelfde werking heeft. Brouwland heeft natrium-mbs, daarom heb ik hem gekocht. Ik dacht ook dat kalium wat meer bijsmaakjes kan geven...

• Ik ben misschien wat laat met mijn raad.... voor het bereiden van cider laat je best het appelsap eerst enkele dagen klaren. Het nagenoeg heldere sap kan dan vergist worden.
    Gewoon koud buiten zetten, afgesloten van de lucht.

Maar dan kan je niet "backsweeten"....

Toch wel hoor, ik maak ook al ettelijke jaren schuimwijn en ik zoet na dégorgeren steeds aan met stille wijn tot 7,5 à 10 gr suiker per liter, nog nooit een fles schuimwijn gehad die achteraf terug "in gang" was gegaan.
    Wel moet je de flessen min. 3 weken op hun kop laten uitzakken en dagelijks (meerdere keren) om hun as schudden zodat de gist in het droesemdopje zakt, daarna ijskoud (liefst tegen de 0 graden zetten zodat de CO2 gevangen blijft in uw wijn na dégorgeren. Ik gebruik daarvoor de gekende pupiters:

Wel moet je dan droesemdopjes en een omgekeerde kroonkurktrekker gebruiken, zodat je de duim (van het hand waarmee je de flessenhals vast neemt) vrij hebt om de flesopening af te sluiten tijdens het naschuimen.

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Dees interesseert me wel heel hard eigelijk :-).
    Ga een 20L van dit goedje proberen te maken.
    Bedoeling is om het ook eerst met de thames valley te vergisten en tegelijk ook een half Litertje jonge lambiek toevoegen. Laten staan tot het helemaal is uit gegist en dan te dry-hoppen of ook met aalbessen. Ben er nog niet goed uit.

Hoe groot moet de giststarter van de Thames Valley zijn? En in hoeveel stappen opkweken?

Grtz

Ipv de Thomas valley te gebruiken zou het ook lekker zijn met gist opgekweekt uit een flesje eigen lambiek? Of met een commerciële brett gist?

Menig cider heb ik met de Roesselare Blend vergist. Nu heb ik er nog een staan van vorig seizoen met de WY Berliner Blend, moet eigenlijk eens op de fles. Dan kan er een cider met boon/tilquin gisten gemaakt worden in die fles.

De lacto's in de Roesselare blend zetten de harde fruitzuren lekker om naar angename melkzuur.

Ingo

Menig cider heb ik met de Roesselare Blend vergist. Nu heb ik er nog een staan van vorig seizoen met de WY Berliner Blend, moet eigenlijk eens op de fles. Dan kan er een cider met boon/tilquin gisten gemaakt worden in die fles.

De lacto's in de Roesselare blend zetten de harde fruitzuren lekker om naar angename melkzuur.

Ik had van een paar mensen op een ander forum gehoord dat cider gemaakt met brett niet zo lekker is, daarom ben ik er nog niet aan begonnen. Maar die Roeselare is wel het overwegen waard. Versnelt eigenlijk de malolactische fermentatie die er spontaan ook zou komen, nietwaar?

• Geen idee, daar kijk ik eigenlijk nooit naar. Het zit ongeveer een week of drie in een gistingsvat en daarna laat ik het meestal een half jaar tot een jaar staan in een mandfles. Als ik zin heb gaat het op de fles.
    Als je netjes werkt en geen zuurstof in je mandfles hebt dan heb je geen last van azijn, het zit in ieder geval niet in de blend.

Ingo