Refractometer : welke is de beste, en waar te koop ?

There are 17 replies in this Thread. The last Post () by Ronnie.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hoi Ik ben nieuw op dit forum en ook absolute beginneling wat betreft brouwen...
    Dit week end heb ik me gewaagd aan de Brewferm triple, leuke brouwdag met gevolg dat de wort al lekker te pruttelen in mijn kelder bij 20C°, start SG 1074.
    Wat mij wel tegenviel is dat meten van de dichtheid met de hydrometer veel "wasted" wort met zich meebrengt en niet zo handig is, vandaar dat ik een refractometer wil aanshaffen.

Iemand een voorkeur, merk en type ?

Alvast bedankt,

Davy

Wat mij wel tegenviel is dat meten van de dichtheid met de hydrometer veel "wasted" wort met zich meebrengt

100 ml bij mij, en dat gebruik ik dan vervolgens nog om controle gisting mee te doen. Waste ?

• Blijf een hydrometer gebruiken voor bier, een refractometer is enkel nuttig tijdens het brouwen.

Een tijdje geleden eens bijna uitgegist bier gemeten en er zat een verschil van meer dan 10 op, de hydrometer was correct, de refractometer niet.
    Ik vond dit ook een ''verspilling'', maar in mijn geval 70ml is zeer weinig en is veel accurater.

Als je er 1 wilt kopen kan je eens bij nick op homebrewshop of brouwland kijken. Bij de chinees betaal je wel een pak minder voor wellicht exact dezelfde.
    Wil je geen verspilling koop dan deze zetpil: http://tilthydrometer.com/ :P

Ok 100 ml is niet veel.
    De vraag was welk type refractometer en welk merk is de beste ?
    Enig idee ? Of ga ik gewoon naar brouwland en vraag daar raad.

Belangrijk voor een refractomer is de kwaliteit van de prisma/lens. Doet heel veel voor de afleesbaarheid. Die van Brouwland zijn in ieder geval goed maar je betaald er wel voor. Bij AliExpres kan je uiteraard veel goedkoper vinden, maar als hij niet blijkt te deugen kan je hem niet zomaar terugsturen. Bij Niels of bij Brouwland kan je tenminste nog langs gaan mocht er een probleem zijn.

Bij de keuze van de refractometer is het wel belangrijk dat je de juiste uitkiest. Er zijn immers refractometers op de markt voor ander dingen zoals sappen en honing. Deze werken op dezelfde wijze maar in een schaalbereik dat niet echt nuttig is voor bierbrouwers. Ideaal is een refractometer met een bereik van 0 tot 18 Brix. Hiermee kan je tijdens het brouwen tot SG 1.074 aflezen. De suikergiften kan je er daarna gewoon bij rekenen aangezien suikergiften vrijwel vrij van verliezen zijn.
    De 0 tot 32 Brix zou eventueel ook gaan als je regelmatig heel zware moutstorten gaat gebruiken maar die zijn door het grotere schaalbereik minder nauwkeurig af te lezen.

Ik kook graag met bier. Soms doe ik het zelfs in de gerechten.

Beer doesn't solve your problems. Then again, neither does milk.

Gepland : voorlopig niets
    Hoofdgisting : Niets
    Hergisting : Session IPA

Wat mij wel tegenviel is dat meten van de dichtheid met de hydrometer veel "wasted" wort met zich meebrengt

Als je uw gereedschap voldoende goed ontmet hoef je totaal geen wasted wort te hebben, dan mag dat gewoon terug bij het wort. Later als het bier is, hetzelfde verhaal. Ik heb nooit verlies en meet heel dikwijls de densiteit. Zelfs mijn labgisting gaat nadien bij het gistvat vóór het bottelen.

• Als het niet direct nodig is koop dan 1 via Ali express ga je massa goedkoper zijn en die van mij doet zen werk heel goed
  • Welkom op het forum, Davy :thumbup:

Ik gebruik al jaren een refractometer van Brouwland en ben daar heel tevreden over. Heeft mij indertijd (2005) wel wat geld gekost want toen kon je nog niet bij de Chinees bestellen.

Wat ik wel jammer vind aan mijn refractometer is de grote schaal : 0 tot 1.100 SG. Dat is veel te veel en maakt het aflezen moeilijk (heb de meter indertijd gekocht om wijn mee te maken).

Een eerste advies dat ik je zou geven is om een refractometer met kleinere schaal te kopen. 0 tot 18°BRIX is meer dan genoeg, je zal zelden bier maken dat sterker is dan dat en voor het opvolgen van een vergisting heb je al helemaal geen grotere schaal nodig.

Tweede advies : koop je meter bij een deftige handelaar. Ok, de meters bij Ali-express zijn spotgoedkoop mààr als er iets mis mee is (slechte ijking ofzo) kan je er niet mee terug. En voor die paar euros meer heb je bij brouwland meteen je refractometer met deftig advies erbij én de garantie dat als er iets verkeerd mee is dat je ook 100% service krijgt. Hetzelfde gaat trouwens ook op voor een meter die je bij Niels (Homebrewshop.be) koopt. Zoals onze noorderburen wel eens zeggen : goedkoop = duurkoop.

Qua prijzen : bij Brouwland heb je er eentje voor 50 euro en bij Niels heb je er eentje voor 35 euro (afgerond).

Gewoon eentje bestellen bij Alixpress voor 15€ (best eentje met dubbele schaal brix en SG), de toegevoegde waarde van een duurder model van >50€ is te beperkt.

Liever geen SG schaal er op. De meeste beginnende brouwers gebruiken die ook met de vergisting met gevolg dat ze verkeerd meten. Zonder die schaal ben je verplicht tot omrekenen en gaat het goed.

• Weet wel dat een refractometer enkel correct is vóór de vergisting. Ik heb al vaker klanten terug in de winkel zien komen om te zeggen dat de refractometer die ik heb verkocht defect was :)

Vanaf de vergisting begonnen is kan je een refractometer wel nog gebruiken om een indicatie te krijgen ofdat een vergisting nog aan de gang is en mits een formule kan je ook de effectieve dichtheid met benadering berekenen.

Je dient steeds een finale meting met een hydrometer te doen om zeker te zijn hoe de vergisting is afgelopen.

- Niels
  • Idd Niels ,

ook ik gebruik mijn refractometer ( in °plato ) enkel tot voor de vergisting , zelfs enkel voor het koken van een zwaarder brouwsel , want na het koken kom ik soms over de 18 °plato ...... dan is het een hydrometer in °plato die tot 21 ° plato gaat ......

tijdens het einde van vergisten , enkel een paar metingen van het labo staal om te zien hoe diep de vergisting gaat , en dan vergelijken met het brouwsel op vat !

Gewoon eentje bestellen bij Alixpress voor 15€ (best eentje met dubbele schaal brix en SG), de toegevoegde waarde van een duurder model van >50€ is te beperkt.

Ben het hier mee eens. Ook chinees en doet prima z'n werk.

Hanna electronisch met temperatuur correctie en nooit meer verkeerde aflezingen ;-)

Wij hadden dat op het werk indertijd (had geen barst met wort of bier te maken, was om soldeerflux te controleren bij tin-soldeerautomaten).
    Ik spreek wel over 1996, toen de eerste die op de markt waren. Was nochtans met temperatuurcorrectie en werd gebruikt in de range specifiek hiervoor.
    Een 100% optische (dus telkens kalibreren op een standaard mengsel in ons geval) was toen zeer correct, een zogezegd zelf-kalibrerende elektronische was een regelrechte ramp.
    Ik had dit laten aankopen om de militaire inspectie content te stellen. Ze waren er zogezegd opgetogen over maar gebruikten dat conteverkeerd heb ik achterhaald!
    Hopelljk is dit nu verbeterd.