Blup teller van Speidels

There are 25 replies in this Thread. The last Post () by theo.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Amaai, dit lijkt me echt nutteloos. Ik zie hier geen meerwaarde in mijn brouw setup.

Misschien voor mensen met een serieuze honger naar data.

Blubjes tellen om te zien of de fermentatie op of over z'n piek zit kan je zo ook wel. Misschien niet exact maar een terugval in na de piek is zo ook wel merkbaar.

De temperatuurlogger kan misschien wel handig zijn om te zien of je temperatuurregeling z'n werk een beetje deftig doet of het niet trekt.

Al bij al leuke gadgets voor mensen die er het geld willen tegen smijten maar voor mij hoeft het ook niet direct.

Ik kook graag met bier. Soms doe ik het zelfs in de gerechten.

Beer doesn't solve your problems. Then again, neither does milk.

Gepland : voorlopig niets
    Hoofdgisting : Niets
    Hergisting : Session IPA

Misschien voor mensen met een serieuze honger naar data.

Misschien net niet, tel de blubjes, simpeler kan niet, op den duur weet je uit hoeveel blubjes een gewone vergisting bestaat, na een paar dagen lees je het aantal af en kan je zien: was het een hevige of verstokte vergisting, blubjes liegen niet

Misschien net niet, tel de blubjes, simpeler kan niet, op den duur weet je uit hoeveel blubjes een gewone vergisting bestaat, na een paar dagen lees je het aantal af en kan je zien: was het een hevige of verstokte vergisting, blubjes liegen niet :106

Dat is waar, maar 's nachts slaap ik en overdag ga ik werken. Dus dan niet echt tijd om zelf te tellen. ik kan grofweg maar om de 12u een keertje kijken, 's ochtends niet echt tijd om deftig te tellen.
    Een blub teller zou een gedetailleerder verloop van de vergisting kunnen registreren.

Maar zover wil ik niet gaan, maar ik kan wel begrijpen dat er mensen zijn die er wel interesse in hebben. Mensen die alle mogelijjke data willen vergaren en analyseren.
    Sommigen onder ons willen gewoon bier brouwen, sommigen willen een geweldige installatie bouwen, en er zijn mensen die vooral geïnteresseerd zijn in de wetenschap achter het brouwen.

• Ik vraag me af of blubjes tellen wel de goede methode is om een vergisting te volgen? Dan zie ik eerder heil in het gadget dat de densiteit en temperatuur registreert (zie ander topic).
    Tweede vraag die ik me stel : hoe nauwkeurig is dit apparaat? Als ik het bekijk wordt het op en neer gaan van het hoedje geregistreerd. Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar de eerste dag(en) van de vergisting gaat het soms zo hevig bij mij dat het geen blubjes zijn maar echt borrelen. Het hoedje van het waterslot blijft dan effe omhoog terwijl er een heleboel CO2 ontsnapt. Na een dag of twee is dit minder en zijn het weer blubjes. Wat ik wil zeggen is dat de hoeveelheid CO2 die per keer ontsnapt niet dezelfde is en het bijgevolg ook nutteloos is om het aantal blubjes als maatstaf te gaan nemen.

Bij mij is het ook zo, op dag 2 is het niet blubben maar borrelen
    Zou het niet zo zijn dat het registreerd hoe veel seconden of minuten tussen iedere blub ?

Dat is ook niet zo precies omdat het afhangt van de hoeveelheid water in het waterslot. Ik denk niet dat zoiets betrouwbaar is te maken.

• ook mijn mening, anderzijds kan het wel nuttig zijn om te bepalen wanneer er geen CO2 meer vrijkomt. Tijdens de hevige vergisting kan ik zelf wel zien dat er een pak CO2 gevormd wordt. Na een week is het moeilijk om te zien of er nu een blub is om de 5 of om de 10 of om de 30 min bv
    Daar kan dit wel handig voor zijn.

• Akkoord, maar aan het einde van de vergisting wil het niet zeggen omdat er koolzuur ontsnapt dat er ook nog gisting aan de gang is.

Ik wil niet negatief klinken maar het hele verhaal van blubjes tellen is destijds door een hobbybrouwer gestart, met een mooi verhaal ingepakt en daarna als een "waarheid" versleten. Alle respect voor de hobbybrouwer in kwestie, die heel goed is in het formuleren van bepaalde processen, maar niet alles laat zich in formules gieten om daarna praktisch te kunnen worden gebruikt.

De densiteit op dagelijkse en praktische manier kunnen volgen daarentegen...

• Dus eigenlijk gewoon een nutteloos gadget voor mensen met teveel geld. Mja, ik was nu toch al niet van plan om zo'n blub tellertje aan te schaffen.

Akkoord, maar aan het einde van de vergisting wil het niet zeggen omdat er koolzuur ontsnapt dat er ook nog gisting aan de gang is.

Hoe bedoel je? Bij constante temperatuur kan ik niet bedenken hoe het zou blubben zonder vergisting?

• Aan het einde van de vergisting stopt de gist met koolzuur bij aanmaken. Nadien gaat de aanwezige koolzuur uit het bier ontsnappen. Niet alles, maar wel het meeste. Dit proces kan, afhankelijk van externe factoren als temperatuur, gerust enkele dagen duren. Vergeet niet dat dat koolzuurgas opgelost is in het bier maar niet gebonden is.

• Gelukkig zijn er tientallen andere indicatoren om de vergisting op te volgen zoals.....euh ....zoals.....ja zoals wat eigenlijk? Let wel ikzelf zou het me nooit aanschaffen maar neerbuigend zou ik er niet over doen, natuurlijk is het niet nauwkeurig, maar je weet tenminste iets zonder dat je het vat moet open doen :neutral:

Ik heb geen idee wat die Blup teller gaat kosten, maar zou een (gas) massflowmeter niet beter werken?
    Op Ali heb ik al eentje gevonden die maar 170€ kost, (enkel zie ik een eventueel condensatie probleem)
    Dan kan je de totale hoeveelheid CO2 die je geproduceerd hebt en de huidige flow aflezen.
    Het is maar een idee :106

Op het NL forum is dat de "bellenteller" van Henielma. Die meet zuiver geproduceerde CO2. In principe werkt dat wel. Ik meen dat er nu twee verschillende versies zijn, een met een ballon en een klepje, en een met gasklepjes. Beide versies meten eigenlijk hoe vaak een bepaalde hoeveelheid gas passeert per minuut of zo.

Massflowmeters zijn lastige dingen zeker bij een stroompje van maar ~0,1 l/min (~600l CO2 over 4 dagen). Ze moeten regelmatig gekalibreerd worden, ondoenlijk zonder juiste opstelling.

Daar ben ik mij bewust van (heb er ooit genoeg geïnstalleerd) , gewoon de vraag heeft ooit iemand dit uitgeprobeerd?

Daar ben ik mij bewust van (heb er ooit genoeg geïnstalleerd) , gewoon de vraag heeft ooit iemand dit uitgeprobeerd?

Haha, heb honderden van die dingen gekalibreerd en er kalibratieopstellingen voor gebouwd kwartsbuis met "zuiger" en zo (200l/min H2). Laserinterferometer voor het meten van de zuigerverplaatsing.

Voor het brouwen heb ik ze nooit gebruikt, niet voor CO2 meting en niet voor directe SG meting. Wel allemaal meer als 25 jaar geleden en de techniek staat niet stil.

Van alle systemen die ik tot nu toe heb gezien vindt ik die "Tilt dobber" het meest interessant, geeft ruim voldoende indicatie van het gistingsverloop en is vrij onafhankelijk van vergistingsvaten. Mijn vaten zijn nooit helemaal gesloten, dus bellen tellen werkt niet. De hobby Anton Paar is me te prijzig en niet zonder meer geschikt voor continu metingen.

Ingo