Eerste keer mede, te veel gistvoeding

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Vandaag langs een ambachtenmarktje geweest en daar 2 kg honing van de imker meegenomen.
    Hiermee 6 liter wort/most of hoe je dat bij mede ook noemt gemaakt. Begin SG was iets van een 1.103.

En dan gistvoeding en ontzuurder (K2CO3/CaCO3) toegevoegd volgens de instructies die ik op een Amerikaans forum gevonden heb ... dacht ik ...
    Daarna de gist toegevoegd, de Wyeast Belgian Strong Ale.

En bij het bekijken van de volgende stappen begint het te dagen. Bij het omzetten van de hoeveelheden naar metrische eenheden per ongeluk tsp en tbs door mekaar gehaald. Gevolg is dus dat er te veel gistvoeding en K2CO3 is toegevoegd. Meer bepaald 3 keer te veel dus.
    De gistvoeding, die moet op latere momenten ook nog toegevoegd worden. Maar het gaat hier over de volledige hoeveelheid in 1 keer en niet verdeeld over 3 keer.
    Dus nu vraag ik mij dus af of dit nog goed komt.

Ik kook graag met bier. Soms doe ik het zelfs in de gerechten.

Beer doesn't solve your problems. Then again, neither does milk.

Gepland : voorlopig niets
    Hoofdgisting : Niets
    Hergisting : Session IPA

• Ontzuurder K2CO3/Ca Co3 in mede????? In honing zit niets wat zuur is. Ontzuren wordt toegepast bij wijnmaken, want fruitsap kan veel te veel zuur bevatten. Wijn mag 7g/L zuur hebben, sap kan meer dan 20g/L hebben daarom moet dat ontzuurd worden.
    Bij wijn wordt het zuur uitgedrukt en gemeten in gram per liter

Bij bier wordt met Ph gewerkt iets helemaal anders. Dat zijn de vrije waterstof ionen. Door zuur toe te voegen verhoog je de vrije waterstof ionen en daalt de Ph.

• Ik ben op het idee gekomen om me eens aan mede te wagen nadat ik het topic over snelle mede van homoeccentricus gelezen had.
    Vandaar ben ik uitgekomen bij Bray's One Month Mead op Homebrewtalk

De K2CO3 wordt in brouwland verkocht als ontzuurder voor wijn, maar voor zover ik het begrepen heeft het bij mede mogelijk een andere werking, als bufferzout.

Citeer

En wat was de gistvoeding? Diammoniumfosfaat, of een blend zoals die bij bier wordt gebruikt?

Nutrivit Vinoferm, een blend dus van diammoniumfosfaat en een resem andere dingen.

• OK, Bray is DE man van snelle mede met biergisten, dus als hij zegt dat je kaliumcarbonaat moet toevoegen, dan is dat uiteraard goed. Zelf weet ik niet wat de beste oplossing is, dus heb ik de vraag maar doorgespeeld naar hier: http://www.gotmead.com/forum/s…spoon-instead-of-teaspoon - hopelijk morgenvroeg al antwoord. Bray zit trouwens ook op dat forum met als forumnaam loveofrose.

• Ik krijg niet echt goede respons van dat Amerikaans forum. Kan je de pH meten van de mede? Zou tussen 3.6 en 4 moeten liggen. Indien hoger, misschien een beetje aanzuren? En dan zou ik de 2de gift van gistvoeding overslaan, maar wel ontgassen. 3de gift wel doen. Voorzichtig, want dat spul kan tot tegen het plafond spuiten. Vraag mij hoe ik dat weet.

• pH van rond de 4,5. Ik zal de boel wat aanzuren.

• De overdosis gistvoeding en K2CO3 heeft op het eerste zicht niet al te veel invloed gehad op de vergisting.
    Gisteren gemeten met de hydrometer, SG zat op 1.002.

Hopelijk heeft het teveel aan K2CO3 geen al te slechte invloed op de smaak. Ik heb gisteren een paar slokken van het staal uit het maatglas genomen. De smaak was op zich redelijk wrang, niet verontrustend verkeerd maar toch nog ver van geweldig. Maar na dik anderhalve week vergisting kan je waarschijnlijk niets anders verwachten.