Gespot op het web : bluetooth SG- en thermometer

There are 94 replies in this Thread. The last Post () by rodemier.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• inmiddels uitgevogeld dat de data niet versleuteld zijn en gewoon via Blutooth en wat programmeer kunsten te verwerken zijn. BrewPi heeft mogelijkheden het te ondersteunen https://github.com/sibowler/brewpi-brewometer en met deze bibliotheek kun je ook je eigen omgeving er omheen bouwen.
    Android/iOS kunnen dan wel grote platformen zijn, maar voor stationair gebruik heb ik toch echt liever iets anders. Een alternatief was mogelijk Android op Raspberry 3 geweest, dat wordt tegenwoordig door Google zelf ondersteund.

Ingo

• [quote author=w@lter link=topic=4613.msg83899#msg83899 date=1473426660]
    Wat ik bedoel is dat voor een elektronica-leek als ik, een simpele app op android de oplossing is.
    [/quote]

Twee quotes van een groot Nederlands computer wetenschapper en programmeur, Edsger W. Dijkstra:

- Simplicity is prerequisite for reliability.

- Elegance is not a dispensable luxury but a quality that decides between success and failure.

Data via een mobielOS van je huis naar Google sturen en van daar weer naar je huis getuigd niet van eenvoud en elegantie.

Edsger zei ook:

“Simplicity is a great virtue but it requires hard work to achieve it and education to appreciate it. And to make matters worse: complexity sells better.”

Ingo (overigens zijn die eerste twee quote's voor mij ook twee belangrijke aspect bij het brouwen van bier)

inmiddels uitgevogeld dat de data niet versleuteld zijn en gewoon via Blutooth en wat programmeer kunsten te verwerken zijn. BrewPi heeft mogelijkheden het te ondersteunen https://github.com/sibowler/brewpi-brewometer en met deze bibliotheek kun je ook je eigen omgeving er omheen bouwen.
    Android/iOS kunnen dan wel grote platformen zijn, maar voor stationair gebruik heb ik toch echt liever iets anders. Een alternatief was mogelijk Android op Raspberry 3 geweest, dat wordt tegenwoordig door Google zelf ondersteund.

Ingo

Dat maakt het interessant.. Ik vraag me af of het ook werkt op de standaard brewpi met arduino? Of moet je de spark er voor hebben?

• Ziet er echt een leuk speeltje uit!
    Maakt het volgen van je vergisting echt wel een stuk makkelijker.
    Hopelijk binnenkort hier ook verkrijgbaar.
    Ben alvast benieuwd naar de reacties van de eerste gebruikers hier!

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.

Winston Churchill

Jammer dat het niet een klein beetje goedkoper is.

Als het een accuraat toestel blijkt te zijn, dan valt de prijs (+/- 106 euro) nog mee. Een goede densimeter en thermometer kosten ook al snel wat geld.

[dagdroommodus]
    Wat ik me afvraag : in hoeverre kan je dit apparaatje niet gaan koppelen aan je vergistingskast? Via bluetooth de temperatuur kunnen sturen en tegelijk de densiteit registreren?
    [/dagdroommodus]

Misschien kan het nagemaakt worden? Ik heb even gegoogled en blijkbaar gebruiken ze een LightBlue Bean als basis. Ik denk niet dat er overige hardware nodig is. Ook hun codebase vond ik terug.

Kopen is wss nog het meest gemakkelijke :D

Dat denk ik wel, een Bean met die code programmeren is te doen. Maar dan die behuizing en zorgen dat die op de juiste manier in de goede hoek in je wort drijft is een ander verhaal.

Even over die ingebouwde thermometer, die is niet zo nauwkeurig dat die gebruikt kan worden voor sturing van je gistkast. De resolutie is te hoog waardoor je regeling veel sprongen gaat maken. Voor het loggen is dit geen probleem, je kunt er vast wel een mooie grafiek van maken van het vergistingsverloop.

[dagdroommodus]
    Wat ik me afvraag : in hoeverre kan je dit apparaatje niet gaan koppelen aan je vergistingskast? Via bluetooth de temperatuur kunnen sturen en tegelijk de densiteit registreren?
    [/dagdroommodus]

Precies dat. En dan ook nog met wat 'als ... dan' regels zodat de temperatuur b.v. automatisch iets omhoog gaat als de svg de 50% heeft bereikt. Op zich niet al te ingewikkeld, maar de T sensor is denk ik net niet nauwkeurig genoeg met 1°C.

Ik heb ook nog even naar een solid state pH meter gekeken, helaas, erg duur. Kant en klaar apparaat $1600.- :( pH is een uitstekende indicator bij de start van de vergisting, de daling moet vlot verlopen.

Ingo

Volledig een leek op dit gebied zijnde : waarom niet? Gaat er dan zoveel verschil zijn als het bier 20°C heeft ipv 29°C?

Ja, ik gebruik een aantal gisten die afschuwelijk bier opleveren als het tijdens de gisting te warm wordt. Raketbrandstof.

Ik zou mijn gisting willen controleren binnen een bandbreedte van ~1°C, dus plus of min 0,5 °C van de ingestelde waarde. Daarvoor moet je wel kunnen meten met ~0,2°C.

Mijn concern is vooral dat ik een RVS vat gebruik. Kan tricky zijn om de BT daardoor te krijgen.

Antenne van je ontvanger verlengen en ook in het vat hangen? Met een RPi3 kan het met veel geknutsel.

Ingo

• Het ding meet constant de hellingsgraad van de behuizing. Mijn logisch verstand zegt me dat met een eigen custom behuizing je waarschijnlijk ergens een offset moet aanpassen en het toestel opniew kalibreren. Ik denk deze offset reeds gevonden te hebben in de code. Ik probeer wat meer informatie te winnen van mensen die al wa geexperimenteerd hebben.
  • Op Engelstalige forums al gevonden dan RVS idd een probleem is. Je moet je gsm echt bovenop de tank gaan leggen om verbinding te krijgen. Aangezien ik deze vooral zou willen linken met m'n brewpi/raspberry die buiten de gistkast zit ga ik nog niet kopen. Als je gewoon af en toe wil verbinden om te checken waar je SG zit is dit minder een issue. Maar dan ben je niet aan het loggen natuurlijk
  • Ik heb mij twee van die Beans gekocht die in de Brewometer zitten. Als mijn kloonpoging in het water/bier valt kan ik ze nog altijd gebruiken om temperatuur te meten. Als de helling van het toestel stabiel is voor enkele dagen kan ik ook aannemen dat de hoofdgisting voorbij is. Inbouwen zal wss gebeuren in een glazen proefbuis met silicone dop.

Ik heb mij twee van die Beans gekocht die in de Brewometer zitten. Als mijn kloonpoging in het water/bier valt kan ik ze nog altijd gebruiken om temperatuur te meten. Als de helling van het toestel stabiel is voor enkele dagen kan ik ook aannemen dat de hoofdgisting voorbij is. Inbouwen zal wss gebeuren in een glazen proefbuis met silicone dop.

Wat kosten die boontjes? Houd ons graag op de hoogte van jouw kloonpogingen.

Die Beans kosten 30 dollar het stuk en nog eens 10 dollar voor het verzenden. Ik heb wel geen europese verdeler gevonden. :(

Als ik resultaten heb dan zal ik deze met plezier documenteren.

Bedankt. Tot vorige week had ik nog niet eens van het bestaan van de Beans gehoord. Maar behalve deze toepassing zijn er nog wel veel andere toepassingen voor te bedenken.

• Volgend stukje code berekend de hoek.
    Ze nemen de arctanges van een ingebeelde driehoek (overstaande zijde gedeelt door aanliggende zijde) zie tekening.
    Die x 57,3 is om van radialen naar graden te gaan.

float getAvgPitch(int count) {
    AccelerationReading accel = {0, 0, 0};
    float x = 0;
    float y = 0;
    float z = 0;
    for (int i = 0; i < count; i++) {
    accel = Bean.getAcceleration();
    x += accel.xAxis;
    y += accel.yAxis;
    z += accel.zAxis;
    }

float pitch = atan(y / sqrt(x * x + z * z)) * 57.3;
    return pitch;
    }

[attachmini id=1 msg=84213]

• Om van hoek naar SG te gaan gebruiken ze een 3de orde polynoom. Dat is een vergelijking met x tot de derde + x tot de tweede, enz....

Ik heb de formule in excel geplaatst en heb volgende grafiek bekomen.

Waarschijnlijk hebben ze de parameters experimenteel vastgesteld door de hoek te meten in verschillende oplossingen en dan een fitting gedaan, mogelijk ook in excel.

De parameters zijn waarschijnlijk sterk afhankelijk van de vorm, gewicht en zwaartepunt van de drijver.
    [attachmini id=1 msg=84214]

Dit is de code:
    float standardCurve[4] = { -0.001467, 0.18647, -8.80063, 1195.27 }; //coefficients for 3rd order polynomial
    float convertPitch(float avgPitch) {
    //polynomial curve
    float sG = standardCurve[0] * avgPitch * avgPitch * avgPitch + standardCurve[1] * avgPitch * avgPitch + standardCurve[2] * avgPitch + standardCurve[3];
    return sG;
    }

Wie zoekt uit hoe de calibratie werkt?

• Leuk dat je de theorie aan het uitspitten bent. Dit zal waarschijnlijk mijn petje te boven gaan. Ik hou de repo al enkele dagen in de gaten en zie af en toe wijzigingen. Ik vraag me af of een systeem hebben om hun reed verkochte toestellen up te daten.
  • Dat is waar ik op hoopte. Ik ben me wel bewust dat die kans zeer klein was. Ik ben geen wetenschapper en mijn wiskundige kennis is beperkt. Ik ging het gewoon eens proberen. Als het niet lukte dan ging ik starten met het pushen van de temperatuur naar een Google Spreadsheet. Ik ga straks eens door hun code stappen en neerpennen hoe de flow van de callibratie werkt. Ik meen te zien dat ze een 4 tal geijkte vloeistoffen gebruiken waar ze het toestel om beurt in dompelen voor een bepaalde periode. Dit van hoge naar lage graviteit. De wiskundige berekeningen ga ik nog links laten liggen.
  • Ok, ik ben niet zo ver geraakt maar ik begrijp de flow toch weer een beetje beter. Ik denk ook dat deze callibratiepunten lokaal bijgehouden worden en naar de app gestuurd worden als deze ze opvraagt. Dus dit wil dan zeggen dat de waarden gecorrigeerd worden door de mobiele applicatie en niet in de Bean? Misschien toch eens die Cordova app bekijken.