There are 26 replies in this Thread. The last Post () by JanLeMercier.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Eerlijk gezegd heb ik iets te vieren. Ik zou een zoete stout willen maken, zoals een taart in een glas. Liefst een Sacher-taart: een combinatie van fruit (kersen/frambozen) en chocolade. Het zou een zoete, zware stout moeten worden: één waarvan je gaat soezen en die je ook heel lang kan bewaren.

Als ik het nu ‘ns zo doe:

Mout

Ik splits de mout op in twee delen: ik ga dus weer “dubbel” maischen met mijn Speidel.

Batch 1:

5500 gram Maris Otter

Met het gewone maisch-schema: 40 min aan 64 graden, 20 minuten aan 72 graden en 5 minuten aan 78 graden.

Dan haal ik de korf eruit en laat die heel lang uitdruppen: een kwartier of 3.

Batch 2:

250 gram Special B (260/320 EBC)
    350 gram Roasted Rye (300/340 EBC)
    250 Chocolate Malt (900/1000 EBC)
    350 gram Black (100/1400 EBC)
    400 gram tarwe
    3900 gram Maris Otter.

Dit doe ik met het Maisch-schema dat ik gewoonlijk gebruik voor stouten: 80 minuten aan 68°, 10 minuten aan 75°

Water: van een bron hier bij Gent: Ginstwater.

Hop: East Kent Golding: 30 gram aan het begin. 30 gram een half uur voor het einde, 30 gram 10 minuten voor het einde.

Koken: 93 minuten.

Gist: twee zakjes US Safe Ale 05

Na 3 dagen voeg ik een kilo vloeibare Oranjebloesem honing toe of anders Maple Syrup. Dat weet ik nog niet.

Na een maand hevel ik over en voeg ik 60 gram eiken blokjes toe die in Madeira werden geweekt plus 2 kilo bevrozen en nadien weer ontdooide frambozen.

In totaal laat ik het bier 123 dagen rijpen.

Wat vinden jullie daarvan? Alle suggesties zijn welkom.

Jan
  • Op een goeie 10 kg mout ga je van die roast rye niet veel merken denk ik. Klassiek wordt daar geroosterde gerst gebruikt, maar ik weet zo nog niet of je 't dan merkt dat het bij jou rogge is.
    2.5% SpecB...kweenie. Mijn buikgevoel zegt dat je die temidden van de rest niet echt zal gewaarworden. Als je echt rozijnen wil (in Sacherstout? Waarom niet? Waarom wél?) krik je die beter wat op. Anders vervang je'm beter door een andere cara/crystal.
    Tarwe: voor schuimstabiliteit neem ik aan. Als je het floeren, beetje decadente mondgevoel van dessert wil, kan je havervlokken gebruiken. En, met een zuinig handje, wellicht wat lactose. Omnipollo doet geweldige dingen die echt op dessert-in-biervorm lijken, en het valt me steevast op dat daar dan lactose inzit. Maar dan ben je echt al een ander recept aan't maken natuurlijk ;)

Hoeveel totaalvolume heb je voor ogen? OG? verwacht FG? IBU?

1 kilo oranjebloesemhoning is best een prijzig grapje, en ik ben persoonlijk niet overtuigd dat je in dit soort stevige en afsmakende bieren veel smaakverschil zal merken met andere, goedkopere honing.
    2 kilo frambozen: dat ga je zeker proeven. Dat is't wel geen sacherstout maar een SchwarzwalderHimbeerenstout, maar swat ;)
    Denk eraan dat frambozen snel overheersen, en een zure indruk geven. Reden te meer om de zoetheid eerder te overdrijven, en de bitterheid eerder te ónderdrijven. Also: they're a bitch during bottling. Overal pitjes en ledderkes.

Omnipollo doet geweldige dingen die echt op dessert-in-biervorm lijken, en het valt me steevast op dat daar dan lactose inzit. Maar dan ben je echt al een ander recept aan't maken natuurlijk

Onlangs eens geproefd van die pecan mud cake van Omnipollo, als je een kloon recept of tips hebt om in de buurt te komen van dit bier laat het gerust weten! Man man zo lekker en speciaal. Heb de dubbel barrel ook nog staan.

Onlangs eens geproefd van die pecan mud cake van Omnipollo, als je een kloon recept of tips hebt om in de buurt te komen van dit bier laat het gerust weten! Man man zo lekker en speciaal. Heb de dubbel barrel ook nog staan.

Stuur z'eens een berichtje? Zou me verbazen als ze niet op zijn minst een paar goeie pointers zouden geven.

• Vandaag al reactie gekregen van de mannen van Omnipollo!

Helaas wat teleurstellend:

• Ik zou ook een fruit willen toevoegen aan mijn stout, maar ik weet niet goed wat. Hierboven had ik frambozen geschreven, maar dat blijkt nu heel wat moeilijker om daaraan te geraken.

Vorig jaar had ik braambessen gebruikt, maar dat vond ik niet zo goed gelukt.

Wat zouden jullie doen? Ik heb ook al aan pruimen gedacht.

Een goed idee?

Jan.

• Ik heb het recept een beetje aangepast. Wat vinden jullie hier van:

Batch 1 blijft hetzelfde: 5,5 kilo Maris Otter

Batch 2:

2,9 kilo Maris Otter
    0,3 kilo Haver
    0,4 geroosterde Rogge (300 - 340 EBC)
    0,4 Tarwe
    0,3 Choco (900 - 1000 EBC)
    0,4 Dark (1100 - 1400 EBC)
    0,5 Cara 120 (110 - 130 EBC)
    0,3 Special B (260 - 320)

Totaal Batch 2: 5,5 kilo

• Bevroren frambozen en ontpitte krieken kan je kopen in de groothandel.

@ Walter, 3 zakjes: gaat dat dan niet veel te gistig smaken? jan

Volgens mij kan US05 met de pollepel inscheppen zonder dat je't ooit proeft. Zo'n beetje de neutraalste gist op de markt denk ik ;)

Vandaag al reactie gekregen van de mannen van Omnipollo!

Helaas wat teleurstellend:

Ik heb ergens een recept van één van hun lassi-achtige sorbetbieren staan (yeah, I know, they don't do boring Belgians :) ). Als je wil stuur ik't wel 's door?

• Vandaag, 23 dagen na het brouwen, de Sacherstout overgeheveld. Brix was 14. Dit had ik nog toegevoegd:

* ongeveer 60 gram eiken stukjes die een paar dagen in Madeira hadden geweekt.

* twee grote mokken espresso-koffie

* twee opengesneden en uitgeschraapte strengen vanille die 5 minuten in een mengsel van Madeira en water hadden gekookt.

Ik had het bier even geproefd, maar, eerlijk is eerlijk: het viel een beetje tegen. Het was zeker veel minder zoet dan de Närke-kloon van vorig jaar. Hij was wel lekker en stroperig, maar toch minder dan ik had gewild.

Binnen 100 dagen bottel ik hem.

Jan.

• Oh ja: dat was ik blijkbaar vergeten. 4 dagen na het brouwen had ik ook nog ongeveer 1 kilo vloeibare Oranjebloesemhoning toegevoegd. De brix was toen ongeveer 13,5.

Jan.