FastBrewing - Fastferment : mijn ervaringen

There are 41 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Begin deze maand heb ik me een FastFerment gistvat aangeschaft. In dit onderwerp wil ik graag mijn ervaringen met jullie delen.

De fastferment is een HDPE CCT die wordt verkocht aan een schappelijke prijs (99 euro bij Brouwland). Standaard komt hij met bevestigingsbeugels en een resem accessoires : een bol om onder het vat te hangen en de gist op te vangen, een connector met een PVC slang om te bottelen en een waterslotje.

De bevestigingsbeugels dienen eigenlijk om het vat aan een muur te kunnen connecteren en de breedte van het vat is aangepast aan de gemiddelde afstand van draagbalken in houten muren in de VS. Jammergenoeg houden wij in Europa niet standaard dezelfde afmetingen aan. Maar aangezien ik het vat toch niet aan een muur ga monteren heb ik daar geen problemen mee.

Stap 1 was voor mij het maken van een gistkast waar ik de CCT in kan monteren en die ik volledig kan afsluiten zodat ik er koelelementen in kan leggen om gekoeld te kunnen vergisten. Ok, niet meteen high tech maar het zal zo ook wel lukken. Dit is de kast uiteindelijk geworden :

Het bestaat uit twee delen :
    Een deksel (heb ik geen afbeelding van)

en een gistkast met deur

In deze gistkast heb ik mijn beugels gemonteerd, de wanden zijn gemaakt met een balkenframe van 4*4 cm balken en 18mm OSB3 panelen. Ik denk dat dat wel een olifant kan tegenhouden :))

Het wordt misschien wat duidelijker met de CCT erin :

Nu even terug naar de CCT zelf. Voor 99 euro krijg je een mooi volledig pakket maar ik heb toch een paar opmerkingen :

1. de afwerking van de schroefdraden is echt wel pover. Er zitten nog bramen aan :

Als je de delen zo aan elkaar schroeft krijg je dan ook gegarandeerd lekken. Standaard krijg je bij je CCT een rolletje teflon tape om dit euveltje op te lossen maar ik vind het toch een minpunt. Mijn advies aan de fabrikant : maak de CCT 10 euro duurder maar zorg voor een betere afwerking!

Fastbrewing raadt aan om voor een eerste gebruik en assemblage het geheel nog eens goed te reinigen. Makkelijk is dat je de kraan volledig kan demonteren om grondig te reinigen. Bij mij ging alles in een grote bak met huishoudsoda en wat bleekwater :

Na goed spoelen en nog eens te besproeien met starsan heb ik het geheel kunnen assembleren. Getest met water en geheel vrij van lekken. :thumbup:

Nog een klein detail : op de CCT is een thermowell koppeling gemonteerd (moet je zelf bevestigen met wat teflon tape) en waar je hun eigen bimetalen thermometer in kan plaatsen OF zoals ik deed : een thermometertje van Ikea.
    Een andere "verbetering" die ik heb gemaakt is dat nutteloos stuk pvc slang (wat vang je in godsnaam aan met een stukje slang van 60cm?) vervangen door een stuk silicone slang van een meter (de verkoper bij brouwland heeft me geholpen bij het zoeken naar de juiste diameter slang die zowel op een bottelpijpje als op de meegeleverde connector van de CCT past.

Momenteel staat de CCT in de keuken met 15l water er in om nog wat te testen op lekken. Meer nieuws en update volgen later :)

• Leuk project Walter en je hebt nog wat werk want hoe ga je de voorkant isoleren? Dmv een isolatie plaat vastgelijmd op de deur die mee naar binnen draait en de magneetsluitertjes uitsnijden? :/;)

• Ik heb gisteren wat lopen testen met diepvries elementen (zo van die blauwe dingen voor in de frigobox) maar ik denk dat de gistkast op zich te groot is om met zo'n elementen makkelijk te koelen. Dus ben ik aan het denken om over te stappen op plan B : een soort jas maken die over de CCT past en in de gistkast kan waar ik zo'n element of twee in kan bevestigen. Deze mantel zou dan nauw moeten kunnen aansluiten op de CCT.

Ondertussen ook nog een paar dingen verbeterd :

Het waterslot op het deksel is verplaatst naar de zijwand van mijn gistkast zodat ik niet steeds het deksel hoef op te tillen om de vergisting te volgen
    De Ikea thermometer heeft nu een metalen plaatje (is een rondel) waar hij magnetisch aan vastkleeft aan de buitenkant van de gistkast
    Ik heb een handig prikbord aan de deur bevestigd om notities op te hangen over de vergisting. Bovendien is dat nog een oud vaderdagsgeschenk van mijn dochter

Gelukkig heb ik nog verlof deze week om er verder mee te spelen. ;D

• Als je de kast goed isoleert kun je bovenin een rekje maken waarin je de vrieselementen plaatst. De kou van die elementen komt vanzelf in je gistvat. Een kleine ventilator helpt wel de koud goed door de kast te verspreiden. Je hebt al het voordeel dat je fermenter hangt in de kast en je dus geen verlies hebt door direct contact. Dus veel pakken polystreen halen.

• Even een update :

Ik heb een soort mantel van een oud laken gemaakt (very basic) die over de CCT past en waar ik twee koelelementen kan plaatsen (foto's volgen nog). Met deze elementen lukt het me bij deze zomerse temperaturen om te koelen tot 19°C en dat aan te houden. Met de mantel druk ik eigenlijk de elementen tegen de CCT hetgeen de overdracht van kou verbeterd.

Next steps : betere isolatie van de kast met radiatorfolie en afdichting van de deur en het deksel. Zodoende kan ik nog een fles bevroren zout water in de kast leggen om de temperatuur nog wat naar beneden te krijgen.

• Misschien een domme vraag maar waarom heb je in feite de kast niet wat groter gemaakt zodat ie er helemaal in past Walter zodat je netjes met een iso-plaat van 40 tussen de balkjes kan isoleren want ik heb een vermoeden dat je je later toch een actieve koeling zal aanschaffen om de temp schommelingen te vermijden die je nu ongetwijfeld gaat voorhebben. ;)

• Vandaag een pakketje van Brouwland gaan ophalen ;D

Een Fastferment isolatie mantel

en
    een Fastferment lage standaard

De mantel is van vrij dik materiaal (+/- 1cm) en alle ritsen en velcro afsluitingen lijken me van goede kwaliteit. In de mantel plaats je de standaard met de Fastferment CCT erin en dan zet je daar flessen bevroren water bij. Volgens de jongens van FastBrewing moet je tot 9°C kunnen koelen onder de omgevingstemperatuur door 3 flessen van 2 liter bevroren water in de mantel te plaatsen. Ik ben benieuwd.

Nog een klein dingske : ik had de bestelling woensdagmiddag geplaatst. Gisteren had ik nog altijd geen nieuws over de verzending en stuurde ik een mailtje naar de klantendienst van Brouwland. Bleek dat ze achterliepen met de bestellingen (kan gebeuren) maar ze gingen er meteen achteraan en het pakket werd dan ook gisteren verstuurd en vandaag kon ik het op mijn kiala afhaalpunt gaan halen. Topservice van Brouwland :thumbup: Ze mogen al eens wat meer kosten maar de service is er ook naar :)

• Gisteren een tripel gebrouwen en de FastFerment CCT in gebruik genomen. Het reinigen en ontsmetten was makkelijk, door het grote deksel kan je makkelijk overal aan.
    De CCT in de isolatie-mantel geplaatst en daarna met het wort gevuld. De opvangbol er onder gevezen en de kraan open gezet. Let the fermentation begin! In de isolatiemantel meteen een fles van 2l bevroren zout water geplaatst en twee koelelementen (van die blauwe voor de frigobox). Het wort ging in de CCT bij 23° en was deze ochtend al gekoeld tot 21°. Verse elementen en bevroren fles erbij en de koeling kan verder zakken tot 19°.

• :thumbup:

Ik zal je zeggen waarom. Wat jij nu aan het doen ben in het groot, heb ik in dit brouwjaar in het klein gedaan. Mijn eerste volgraanbrouwsels lagerde ik dus op dezelfde manier in een oude frigobox. Ik kan hier 6x0,75 cl in stoppen, en met een beetje moeite tot 14x0,75. Dit zette ik in de garage naast de diepvriezen en 's morgens en 's avonds wisselde ik de koelelementen.

Ik was vorig jaar begonnen met de "My Beer" brouw kit van Brouwland, en ik had de doos gehouden. Hiermee en met wat isomo (ook gerecupereerd, uit een door van Ikea denk ik), heb ik een frigobox gebouwd waarin ik een DJ van 5 liter kan stoppen, en koelen op dezelfde manier.

In beide gevallen raak ik mooi onder de 10° C, en zelfs als ik eens een keer vergeet te wisselen stijgt de temperatuur nog niet te veel.

Als beginner ben je daar een beetje verlegen over, zeker als je niets leest over gelijkaardige methodes, maar rond de oren wordt geslagen met gistkasten en keezers en dies meer.

Daarom vind ik het hartverwarmend dat ik nu een klein commerciëel systeem zie dat op dezelfde manier werkt.

Trouwens, ik het gebruik het alleen om te lageren. Ik heb een koele noordkant aan mijn huis, met een klein raampje, en ik gebruik die kant om te vergisten. Vijf tot zes liter wort kan zo gemakkelijk genoeg op de juiste temperatuur worden gehouden. Maar zoals je het hierboven hebt beschreven om te vergisten, ga ik waarschijnlijk toch wel eens proberen.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

Als beginner ben je daar een beetje verlegen over

Niks om verlegen over te zijn, ieder brouwt op zijn eigen manier, 't gaat tenslotte om 't eindproduct, misschien is jou bier wel het beste van allemaal :)

Als beginner ben je daar een beetje verlegen over, zeker als je niets leest over gelijkaardige methodes, maar rond de oren wordt geslagen met gistkasten en keezers en dies meer.

Er is niks om verlegen voor te zijn hoor. Ik kies voor deze methode vanwege twee dingen : ik heb geen plaats voor een koelkast die als gistkast kan dienst doen én ik hou het graag wat ecologisch. In mijn diepvriezer heb ik nog wat plaats voor een paar flessen van 2l waarmee ik mijn fastferment koel. Aangezien de vriezer toch aan staat voor etenswaren is het mooi meegenomen.

• Ondertussen een paar dagen verder. Met 3 flessen kan je de CCT op 20°C houden bij een buitentemperatuur van +27°C. Om de 12 uur vervang ik deze en dan zijn ze nog altijd heel koud. Voor het lageren ga ik er nog een paar flessen meer bijsteken om de temperatuur nog wat te doen zakken.

Vanmorgen ook nog effe de gist verwijderd. Dit ging heel gemakkelijk door de kraan van de CCT dicht te draaien, de bol er af te schroeven en leeg te maken. Effe starsan er op en de bol weer bevestigen. Op nog geen 5 minuten was het geflikt. In de bol zat een behoorlijke hoeveelheid gistslurry, de bol zat er helemaal vol mee.

• Desondanks het warme weer blijft het mogelijk om het bier te handhaven op 22°C als ik 1x per dag het ijs vervang. Doe ik dat 2x dan kan ik op 20°C blijven. Ik werk telkens met 3 flessen van 1.5l ijs.
    Ondertussen is de gist verder uitgezakt en zakt hij mooi af naar de bodem van de bol. Er ligt weer een cm in. Wel makkelijk dat de plastic net transparant genoeg is om het verschil tussen de gist en het jongbier te kunnen onderscheiden.

Toch een puntje van kritiek : volgens mij lekt er CO2 uit het deksel en meer bepaald tussen de rubber afdichting van het waterslot. Ik was er in geslaagd om het meegeleverde waterslot te slopen en werk dus met een gewoon waterslot (met rode dop). De teut van dit waterslot is net wat dunner waardoor deze niet zo heel goed afsluit. Bij de hevige vergisting gedurende de eerste dag was dat geen probleem maar na anderhalve dag was er geen activiteit meer te bespeuren. Gelukkig is de oplossing voor dit euvel heel simpel en plaats ik voortaan een ander waterslot dat beter past (ik heb nog zo'n cilindervormig ding liggen).

Een andere mogelijke verbetering is het alsnog aanbrengen van een kraantje voor stalen te nemen. Enerzijds zou het wel makkelijk zijn maar anderzijds zie ik het toch als een mogelijke bron voor een besmetting. En daarom heb ik er tot nog toe geen geplaatst. En nu er een gadget bestaat dat je in je wort kan laten liggen en dat de densiteit en de temperatuur meet zonder dat ik telkens het vat moet opendoen, zie ik er het nut nog minder van in. Ik denk dat ik eerder daarvoor ga sparen.

• Ik geef het maar mee als een optie, (er blijft natuurlijk de vraag hoe je deze gaat plaatsen op een kunststof CCT,)
    Er bestaan staalnamenkranen die zo ontworpen zijn dat je deze na gebruik kan spoelen om de desinfecteren en garanderen dat er geen besmetting kan ontstaat daar er intern geen dode ruimten zijn, het enige grote nadeel ze zijn heel kostelijk.
    Je kan ze ondertussen zelfs vinden bij Ali Express Wel alleen diegene die je kan spoelen zijn de goede (maar ook de dure)

het enige grote nadeel ze zijn heel kostelijk.

Amai ni :) die kosten evenveel als mijn gistvat. ;)

Neen, ik liep te denken aan een kraantje zoals dit :
    https://brouwlandprod-yappa.ne…150818130202-01813312.jpg

Kost 20 euro, is volledig van RVS en klein genoeg om na reinigen eventueel nog eens in een kookpot te koken voor de hygiëne. Maar ik ben er nog niet uit, ik vermoed dat het kraantje in de weg zou kunnen komen te zitten voor de standaard die ik gebruik. Zoals mijn CCT er nu bijstaat moet ik slechts even het deksel openschroeven, mijn lange glazen pipet er insteken en een staaltje nemen. 2x niks dus.

• Zondag heb ik het bier gebotteld. Nog nooit zo'n makkelijke bottelsessie gehad eigenlijk. Gewoon slang met connector + bottelpijpje ontsmetten en propere bierflesjes beginnen vullen. Het bottelen zelf (41 flesjes) was in nog geen half uur gepiept.

Mijn voorlopige conclusie is dat de fastferment inderdaad, zoals de reclame het wil, serieus wat tijd uitspaart en hij is zeker makkelijk in gebruik. De opvangbol vind ik een pluspunt omdat je daar heel makkelijk de gist en andere prut mee kan verwijderen. Qua reinigen heb je gedurende het hele vergistingsproces quasi geen werk.

Mogelijke verbetering voor mij is het verwijderen van de temperatuursonde. Ik gebruik die niet en zou ze graag door een rvs bout vervangen. Moet ik maar eens naar op zoek gaan :denk
  • Gewoon bottelsuiker toevoegen, roeren en klaar om te bottelen?

Ik kook graag met bier. Soms doe ik het zelfs in de gerechten.

Beer doesn't solve your problems. Then again, neither does milk.

Gepland : voorlopig niets
    Hoofdgisting : Niets
    Hergisting : Session IPA

Klopt. Wat ik ook heb gedaan is met een spuitje een milliliter van de gistslurry uit de bol gehaald en na de suiker ook onder het jongbier geroerd om te dienen als bottelgist. Makkelijker kon het niet.

Das inderdaad heel gemakkelijk. Spijtig genoeg past hij net niet in mijn gistingskast.

Ik kook graag met bier. Soms doe ik het zelfs in de gerechten.

Beer doesn't solve your problems. Then again, neither does milk.

Gepland : voorlopig niets
    Hoofdgisting : Niets
    Hergisting : Session IPA

• Hoe zit het bij jullie bij de luchtinslag die er gebeurt na het terugplaatsen van de bol, nadat je de gist hebt geledigd. Volgens een filmpje bij de noorderburen is er nog al wat gebrubbel in het vat als je de kraan terug openzet, was van plan om die er vanonder te laten en dan gewoon af en toe eens gist af te tappen, maar dan lees ik weer dat bij iemand dat tuitje verstopt zat met gist.
    En hoe wordt er hier gebotteld, ik persoonlijk zou mijn flesjes vullen met bottelsuiker, en dan afvullen zonder bottelgist ik vermoed dat die toch stillekes mee komt vanaf de zijkant, er wordt hier wel maar tot 10°c ( keldertemp) gelagerd

Hoe zit het bij jullie bij de luchtinslag die er gebeurt na het terugplaatsen van de bol, nadat je de gist hebt geledigd. Volgens een filmpje bij de noorderburen is er nog al wat gebrubbel in het vat als je de kraan terug openzet, was van plan om die er vanonder te laten en dan gewoon af en toe eens gist af te tappen, maar dan lees ik weer dat bij iemand dat tuitje verstopt zat met gist.
    En hoe wordt er hier gebotteld, ik persoonlijk zou mijn flesjes vullen met bottelsuiker, en dan afvullen zonder bottelgist ik vermoed dat die toch stillekes mee komt vanaf de zijkant, er wordt hier wel maar tot 10°c ( keldertemp) gelagerd

Ik snap het probleem niet. De bol moet je pas legen als je bottelt. Kraan toe, bol eraf, bottelblabla erop, kraan open.
    Autolyse van de gist heb je echt niet na enkele weken hoor en de keren dat de bol volzit voordat je kan bottelen is de uitzondering.
    my way:
    Vlak voor botteling bol eraf, bottelblabla erop, langs monsterkraan wat bier aflaten, dit mengen met de bottelsuiker, terug in het vat - het nog niet opgeloste gedeelte vd suiker niet meegieten, terug wat bier aflaten langs de monsterkraan, nog effen roeren, terug vat in, heel even doorroeren en bottelen. kan het eenvoudiger?

• Kweet het niet zo Luc, de gist vier weken onder het bier laten hangen, is dat niet wat te lang. Bij mijn andere brouwsels hevelde ik ook na 1 max 2 weken. Dat bier aflaten en suiker in op lossen, voorheen loste ik de hoeveelheid suiker met dezelfde hoeveelheid aan water op, daar heb ik geen probleem mee en is eenvoudig. En op die 200ml extra water ga je het bier niet veel verdunnen. Bij het roeren in het vat komt er geen gist of... vrij die aan de zijkanten kleeft? De eerste maal zou ik wel nog eens willen proberen zonder bottelgist omdat ik niet echt koud lager.

Hoe zit het bij jullie bij de luchtinslag die er gebeurt na het terugplaatsen van de bol, nadat je de gist hebt geledigd.

Dat broebelt wel inderdaad (en nog niet zuinig ook) maar ik ben daar eigenlijk niet bang van. De contacttijd met je bier is zo kort dat daar geen oxidatie uit voortkomt. Maar de makers geven het zelf al aan, als je wil kan je de bol eerst vullen met CO2 voordat je hem terugplaatst. CO2 is zwaarder dan lucht dus die blijft grotendeels in de bol voor je hem terugplaatst.

Gewoon de bol verwijderen met de laatste gist, de bottelslang erop en bottelen maar... Je kan zelfs wat van de gist in de bol oogsten met een spuitje en terug bij het bier doen als bottelgist. Maar als je aan 10°C hebt gelagerd zit daar nog altijd gist in hoor.

De eerste maal zou ik wel nog eens willen proberen zonder bottelgist omdat ik niet echt koud lager.

In de regel gebruik ik nooit bottelgist.
    Alleen bij kriekbier of nen vree straffen die lang gelagerd heeft doe ik het.
    Nu moet ik wel toegeven dat ik me meer concentreer op niet te straffe bieren.

De eerste maal zou ik wel nog eens willen proberen zonder bottelgist omdat ik niet echt koud lager.

Als ik 2 weken heb gelagerd bij 0 tot 2 graden is hergisting op fles nooit een probleem.
    Plaats de flessen wel altijd 2 weken in de hergistkast zodat alle suiker goed is omgezet.

• Gisteren de bol er voor de eerste maal vanonder gehaald en de gist mooi kunnen recuperen voor een forumlid, volgende maal wel een bakje onderhouden want zonder een beetje te morsen lukt dit niet, het bolletje opnieuw gevuld via de aftapkraan en er terug opgschroefd, wel nog tweemaal moeten bij aanspannen want het lekte een klein beetje, laat er nu de bol opzitten tot wanner ik bottel. We gaan dezer nog een vat bestellen want anders kan ik maar om de vier weken brouwen.

• Ik haal dit onderwerp effe vanonder het stof.

Zoals ik al elders heb gemeld ben ik na ruim een jaar met de fastferment te hebben gewerkt niet zo tevreden erover. Een van de grote issues die ik heb is de slechte kwaliteit van de schroefdraden en de bijhorende lekken. Je moet dan teflon gebruiken om deze te dichten maar in die teflon blijft dan wel weer vuil achter en zou je hem elke keer moeten vernieuwen.

Nu zou ik de fastferment toch in gebruik willen nemen, al was het maar voor de hoofdvergisting, maar ik zoek een alternatief op die teflon. Bestaat er zoiets als voedselveilige silicone (zoals de spuiten die je gebruikt voor de badkamer en keuken) die ik hier zou kunnen gebruiken?