grainfather kookprocess start niet op

There are 12 replies in this Thread. The last Post () by Beehop.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• goede middag, ben sinds kort ook gelukkige eigenaar van een grainfather semi-automatic die ik gisteren voor de 1e keer ging uitproberen. tot het spoelen ging alles goed. na het spoelen, de knop op BOIL gezet en de schakelaar onder aan op NORMAL gezet. temperatuur op 90° gezet. Echter na 50 minuten nog steeds geen kookprocess gestart. aan wat kan dit liggen ? wat doe ik verkeerd ? beginnersfouten ? productiefout in het verwarmingssysteem ? kookprocess zou nog automatisch moeten opstarten ?! graag zie ik jullie reacties tegemoet.

Alvast dank
    PG

• Ik zet de schakelaar op boil en knop onderaan op normal, ik stel niks temp. in, die loopt vanzelf op tot 99°, dan krijg je alarm dat je afzet met de set- knop, daarna kookt hij gewoon verder, dus géén temp. instellen dat heeft geen zin.

• Als de schakelaar op Boil staat negeert de Grainfather de ingestelde temperatuur en blijft hij verwarmen. Met de schakelaar van het verwarmingselement op Normal zou je dan na verloop van tijd bij een mooie rollende kook uit moeten komen.
    Zelfs als je de temperatuur maar op 90° hebt ingesteld zou je tot kooktemperatuur moeten komen.

De display van de Grainfather heeft wel maar 2 cijfers, dus 100 zal je niet zien verschijnen op de display. Wel zal er een alarm af gaan en zal er HH verschijnen op de display.

Ik kook graag met bier. Soms doe ik het zelfs in de gerechten.

Beer doesn't solve your problems. Then again, neither does milk.

Gepland : voorlopig niets
    Hoofdgisting : Niets
    Hergisting : Session IPA

• Stijgt de temperatuur tot een bepaalde temperatuur? Indien de temperatuur totaal niet stijgt verdenk ik de zekering helemaal onderaan de Grainfather. Misschien helpt het dus dat kleine knopje helemaal onder de Grainfather eens in te drukken.
  • Best ook eens kijken dat de temperatuur sensor helemaal tot vanachter in de sonde zit.
    Als er nog lucht voor zit geraakt hij niet tot aan de kook temperatuur heb ik al gemerkt.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Best ook eens kijken dat de temperatuur sensor helemaal tot vanachter in de sonde zit.
    Als er nog lucht voor zit geraakt hij niet tot aan de kook temperatuur heb ik al gemerkt.

Zelfs met slecht werkende sensor zou je de wort aan de kook moeten krijgen.
    De temperatuursensor wordt toch genegeerd op Boil. Hij geeft misschien een te lage temperatuur aan maar dat is alles. Het verwarmingselement blijft immers continue werken op Boil.

• Blijkbaar heb ik na het spoelen en filteren naar een ander filtervat, bij het uitspoelen van de Grainfather onderaan het toestel een resetknop aangeraakt.
    Als ik daarna de wort opnieuw in de grainfather deed om te laten koken kwam er niks meer opgang. Ik probeerde nog om via het maisprogramma tot 99° te komen ,ook hier steeg de temperatuur niet meer. opwarmen was niet meer mogelijk.
    Spijtig dat er over die resetknop in de bijgevoegde brochure ( Engelstalig wel) niets word vermeld.
    Dank zij een tip van een hobbybrouwer kwamen we bij die resetknop.
    In ieder geval iedereen bedankt voor de hulp.
    PG

Blijkbaar heb ik na het spoelen en filteren naar een ander filtervat, bij het uitspoelen van de Grainfather onderaan het toestel een resetknop aangeraakt.
    PG

Euh, spoelen en filteren naar een ander vat? Wat spook jij allemaal uit met je grainfather? Bedoeling is dat je gewoon de moutkorf omhoog trekt, bovenop de grainfather laat staan en dan spoelt. Niets overpompen naar een ander vat. Reinigen doe je gewoon achteraf, niet tussen maischen en koken.

• Daarbij, per ongeluk tegen de resetknop tikken kan het probleem niet zijn. De resetknop schakelt het verwarmingselement terug in als de thermische beveiliging het heeft uitgeschakeld.

Het probleem zal eerder het tegenovergestelde zijn.
    Ik vermoed dat het verwarmingselement aan het oververhitten was toen je de grainfather onnodig hebt leeggemaakt bij het reinigen tussen maischen en koken. Hierdoor zal waarschijnlijk de thermische beveiliging het verwarmingselement hebben uitgeschakeld.

Euh, spoelen en filteren naar een ander vat? Wat spook jij allemaal uit met je grainfather? Bedoeling is dat je gewoon de moutkorf omhoog trekt, bovenop de grainfather laat staan en dan spoelt. Niets overpompen naar een ander vat. Reinigen doe je gewoon achteraf, niet tussen maischen en koken.

Misschien met de grainbrother?