There are 30 replies in this Thread. The last Post () by Brucero.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik zie net dat Niels Enzybrew nieuw in het assortiment heeft.
    Dat lijkt heel erg op PBW, maar een stuk goedkoper. Heeft iemand daar al ervaring mee en is het bruikbaar in plaats van PBW?

• Als ik me niet vergist gebruikt Stuisse ook dit of een dergelijk product omdat de andere middelen de microbilogiebalans van hun waterzuivering om zeep helpt. In de tijd voor internet en legaal brouwen gebruikte ik altijd BioTex om mee te reinigen, werkt ook enzymatisch (op eiwitten)

Ingo

de sodium carbonate peroxide is blijkbaar ook een detergent.

Bij PBW betaal je natuurlijk ook de merknaam "Five Star" :)

Ongetwijfeld betaal je voor vijf sterren.

Alle middelen zullen wel verschillend samengesteld zijn, daardoor is de een ook effectiever dan de ander.
    De grondstoffen die gebruikt worden maken de prijs niet die wij betalen, kijk maar naar de enorme prijsverschillen tussen kleine en grote verpakkingen.

• Enzybrew10 is een all-in-one enzymatisch reinigingspoeder met enzymen zoals proteasen, amylase, cellulase en een oxidatie component. Reinigt grondig en breekt alle organische vervuilingen af. Bijkomend is het een niet bijtend product (pH10-11) en niet schadelijk voor het milieu, enzymen versnellen het waterzuiveringsproces. Tip: Los het poederproduct goed op voor een ideale reiniging, op deze manier activeert u alle
    enzymen.
    Ideale temperatuur is 50°-60°C, opgepast niet meer dan 60°C anders denatureert u de enzymen en werken de enzymen niet = slecht reinigingsresultaat. Lagere temperaturen zijn ook mogelijk bvb. vanaf 20°C. De oplossing blijft 2u goed, daarna neemt de activiteit van de enzymen af. Na reiniging goed spoelen met water (mag koud). Vergeet niet te desinfecteren (infecties bier vermijden) want Enzybrew10 in geen desinfectant maar heel goede reiniger, misschien wel de beste op de markt.
    Nog een tip: je mag de reinigingsoplossing via normale afvoerleiding lozen, die zorgt voor schonere leidingen en preventief voorkomen
    van verstoppingen.
    Bewaartip: verpakking goed afsluiten, 10° - 25°C, niet in zonlicht

Succes bij het testen. Ik ben er zeker van dat Enzybrew10 de standaard wordt.

Groeten,
    Jason Owen (Enzybrew10-team)

Succes bij het testen. Ik ben er zeker van dat Enzybrew10 de standaard wordt.

Bedankt. Ik heb het nog niet gebruikt omdat ik net een pot van 750 gram binnen heb. De bedoeling is het met rondpompen te gebruiken bij 55°C. Wat betreft gebruiksdosering is het in ieder geval heel veel voordeliger dan bijvoorbeeld PBW.

• Vanmiddag na het brouwen voor het eerst gebruikt. Ik vind het moeilijk te vergelijken met andere middelen, alle brouwsels zijn ook niet gelijk. Verder is het maar de 2e keer dat ik een RIMS gebruik en schoonmaak met een pomp (CIP). Daarvoor ging veel materiaal in de afwas.

Het is in ieder geval allemaal weer netjes schoon geworden, tot nu toe prima.
  • Heeft iemand enzybrew reeds gebruikt op HDPE, want meer dan een recensie op homebrewshop vind ik niet terug
    "Excellent product. I use it with the grain father. 15ml (spoon provided) for 15 Litres of 55°C water. I leave it for 30 minutes minimum. I use a normal sponge to get the inside like new. I use it in recirculation with the plate chiller and to clean all tubes and fittings. After cleaning, I just recirculate 10L water with SaniClean and let it dry. Don't use it to clean the bottles as it gives an sandy texture. I try to avoid using on plastic as well"
    Heb mij ondertussen ook een pot aangeschaft omdat het ecologischer lijkt voor mijn waterzuiveringsinstallatie maar ik vraag mij af of ik het ook op mijn fastferment mag gebruiken.
  • Het zou me verwonderen dat dat iets aantast. Volgens de MSDS bevat dit:
    Natriumcarbonaat wat gewone huishoudsoda is
    Natriumpercarbonaat wat wij als chemro Oxi kennen
    Een oppervlakte actieve stof
    Cellulase wat een enzym is dat cellulose afbreekt (breekt dus kafjes en andere harde delen van mout af)
    De aanslag waar over gesproken wordt is volgens mij de zelfde aanslag die je dus krijgt bij het gebruik van soda of Oxi

Ik snap de gebruiksaanwijzingen niet goed: "los 1% op in warm water." Wil dat zeggen 200 gram voor een keg van 20 liter? Dat is een vierde van zo'n pot??

Ja klopt. Ik heb wel eens per ongeluk (fout gerekend) 0,1% gebruikt, dat deed dus bijna niets.
    Maar het is wel aanzienlijk goedkoper als PBW in gebruik vind ik. Oja, nu ook nog 6 halen 5 betalen actie.

Om efficiënter met dit soort middelen om te gaan zou je uiteindelijk een soort vatenwasser moeten knutselen.

• Ik ben wel van plan om in het in cip te gebruiken, dus 5 liter product zal voldoende zijn minder lukt niet daar ik een staafverwarmer gebruik, en die moet ondergedompeld zijn.
    Benieuwd of het evengoed gaat werken p3-mip cip, bij deze moet ik in ieder geval niet schrobben,
  • Ik gebruik nu ongeveer 10 liter water per CIP beurt, dan gaat er ook van alles bij in de ketel wat ook schoon moet zijn. Ik zorg wel dat alle zichtbare vuil zoals eerst weg is. De ketel regel ik dan op 55 graden en de pomp houd alles in beweging. Voor mij geeft dit een prima resultaat.

• Had terwijl ik hier de vraag gesteld had ook een mailtje gestuurd naar Realco ( enzybrew), vandaag een mailtje terug gekregen.

"Enzybrew10 is een enzymatisch product (in oplossing pH10) en mag zeker en vast gebruikt worden op HDPE vergistingsvaten."