Vierde jaar Fruitbieren

There are 53 replies in this Thread. The last Post () by Ronnie.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• ik heb 2 x 5 liter lambic en rodenboek met kriek-rabarber staan, bottelen binnen een maandje denk ik. Ook wel benieuwd. Op ons bierfestival iets met rabarber geproefd, was heel subtiel, bijna niet herkenbaar. Wel zuur, maar dat lust ik net.
  • Gisteren mijn tweede fruitbier van het jaar gebotteld. Er was wel iets gek, waarover ik graag jullie mening zou hebben.

Het eerste fruitbier van 2016 had 11 kilo fruit: 5 kilo rabarber en 6 kilo krieken. Daar werd ongeveer 20 liter bier (een speidel) aan toegevoegd. Toen had ik 27,375 liter bier.

Het tweede fruitbier van 2016 had 17 liter fruit: 9 kilo blauwe bes en 8 kilo kriek. Daar werd ook een Speidel van 20 liter aan toegevoegd, maar toen had ik maar 28,485 liter bier.

Maw: 6 kilo meer fruit leverde maar 1,11 liter meer bier op.

Heeft iemand een idee hoe dit zou kunnen komen? Dat de rabarber sneller en efficiënter vocht afgaf?

Had ik beter de blauwe besjes in twee gesneden? Nu heb ik ze enkel in de diepvries gestoken.

Alvast bedankt.

Ik heb gemerkt dat rabarber inderdaad wel makkelijk uiteenvalt en een soort confituur wordt. Was toch niet simpel om proper af te hevelen.

Rabarber kan je best als hele stengels in de diepvries steken, laten ontdooien en als een opnemer (in een kaasdoek) uitwringen, en enkel het sap toevoegen. Dit werkt echt heel makkelijk, maar is niet 100% het zelfde als rabarber zo toevoegen natuurlijk.

• Zonet mijn derde fruitbier van deze zomer gebotteld. Ik had 102 flesjes van 33 cl. Deze keer zat er 9,512 kilo bramen in plus 0,654 kilo rode bier plus 8 kilo krieken, totaal van 18,166 kilo fruit. Ik heb nog nooit een fruitbier gemaakt met zoveel fruit erin. Ook heb ik er, 21 dagen na het brouwen, ongeveer 4,5 liter gekochte Girardinlambiek aan toegevoegd. Uit zo'n bag in box. Ik heb het bier misschien wel een beetje te lang laten staan (134 dagen) want zoals je kan zien, stond er schimmel op. De smaak was wel heel lekker. Er zat een echte lambieksmaak aan. Ik hou jullie zeker op de hoogte. Jan.

• Ik ben vandaag ook een test begonnen met fruit in men bier te doen (test van ongeveer 4liter). Hoelang laat je dit fruit er meestal opstaan? Ik had gehoord het best niet langer dan 4 weken erop te laten staan?

Bij twijfel kan je sap maken van de vruchten en dat pasteuriseren. Smaak gaat niet hetzelfde zijn maar het werkt wel

Het voornaamste mankement is dat dan de melkzuurbacteriën de bol zullen afgedaan zijn, mogelijks zit er ook nog Brettanomyces in die ook killed zal zijn.