Vierde jaar Fruitbieren

There are 53 replies in this Thread. The last Post () by Ronnie.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Voilà, zie! Het eerste fruitbier van het jaar zit erin. 6 kilo krieken en 5 kilo rabarber. Vooral voor dat laatste ben ik heel benieuwd.

Ik heb alles hetzelfde gedaan zoals vorig jaar, want toen was ik heel content.

Maisch: 45 min aan 63°; 20 min aan 72° en 5 min aan 78°. 83 minuten koken.

Mout: 3,2 kilo Maris Otter. 1,8 kilo tarwemout. (Ik heb 300 gram van mijn "slecht" mout genomen, sorry: dat kon ik niet laten. (Over dat slecht mout heb ik hier een stukje geschreven.) en de rest tarwemout van The Swaen.

Gist: Safbrew WB-06. .

Voor een Speidel van 20 liter.

Ik heb het bier gekoeld tot 55 graden en dat dan over de bevroren vruchten gegoten.

Nu ga ik nog een paar uur wachten en dan doe ik de gist erbij.

Ik hou jullie zeker op de hoogte.

Jan
  • @ WillemUy. Nee: bij mijn lambieken heb ik nog niets bijgevoegd. Dat gaat een lambiekproject "pur sang" worden.

*

Net de gist bij het bier gedaan. Man, man, man... Dàt rook lekker! Die rabarber had echt een ongelooflijk lekkere geur. Missch
  • Aah k :-) . Geen fan van fruit lambieken of gewoon meer fan van de Pure shizzle?
    Jan die rabarber hoe heb je die voor bewerkt? Gewoon in stukjes gesneden en in de diepvries tot dat je ze nodig hebt? Of hoe of wat?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

• @WillemUy,

ik weet niet wat "shizzle" betekent. Nee: dat lambiek"project" gaat tien jaar duren. ik wil eerst zien hoe die evolueren. nog te vroeg om daar nu al fruit aan toe te voegen.

de rabarber werd gewoon gewassen en in stukjes gesneden
  • Voilà! Het tweede fruitbier van het jaar zit erin. Subiet nog wel de gist toevoegen. Het is bier is helemaal hetzelfde als het vorige, alleen het fruit is anders: 8 kilo krieken en 9 kilo blauwe bessen. Dat is 17 kilo fruit: op 1 na mijn bier met het meeste fruit. Dankjewel aan mijn moedertje die die blauwe bessen aan een (redelijk) goedkope prijs heeft kunnen krijgen.

Jammer wel dat de brix deze keer maar 14 was. Voor het eerst had ik de nieuwe filterplaten gebruikt die ik besteld had bij Bac Brewing.

Jan.

• Willem,

Dat zou ik dus persoonlijk niet doen. ik vind de smaak van een Vlaams Bruin (maar dat vind ik eerlijk gezegd niet zo lekker, of toch minder) maar vooral van een lambiek veel te goed om dat te vermengen met fruit. Ik heb het dan wel over zelfgebrouwen lambiek of VB, he.

Omgekeerd (en dit klinkt misschien contradictorisch) zal ik misschien wel gekochte lambiek aan mijn fruitbieren toevoegen.

Jan.
  • Geen spuiters, maar ze zagen er toch minder goed uit dan ik had gehoopt. Ook was de brix minder: 14 ipv 15 de vorige keer. ik weet niet of dat dat daaraan kan liggen.
  • Net de gist toegevoegd. Het rook wel niet zo lekker als de rabarber vorige keer. Dat was echt super.

Ik denk dat ik misschien beter alle blauwe bessen 'ns had doorprikt met een naald, maar ja: dat is natuurlijk wel een hele klus en ik ben er ook niet zeker van.

Wat ik me ook nog afvroeg bij de fruitbieren in het algemeen. (Misschien dat ik hier beter een apart topic voor maak, dat weet ik niet) Ik vraag me af of hygiëne minder belangrijk bij fruitbieren is als bij "gewone" bieren (zeg vb een stout of IPA)? Ik bedoel: dat grote gistingsvat proper krijgen, was nagenoeg onmogelijk. Hier en daar bleven er maar "wegjes" in zitten in die hoekjes en spleten, die ik er niet uit kreeg. Ik denk wel dat dat niet zo heel belangrijk is.

dat grote gistingsvat proper krijgen, was nagenoeg onmogelijk. Hier en daar bleven er maar "wegjes" in zitten in die hoekjes en spleten, die ik er niet uit kreeg. Ik denk wel dat dat niet zo heel belangrijk is.

??? ???
    Begrijp je?

• Morgen ga ik mijn derde en laatste fruitbier voor dit jaar brouwen. Ik heb nu 9,512 kilo braambessen en 8 kilo krieken. Maakt 17,512 kilo fruit: mijn "zwaarste" fruitbier tot nu toe. Met "zwaar" bedoel ik: met het meeste gewicht aan fruit.

Ik heb hier nu nog een grote rode biet liggen van 700 gram. Zou ik die morgen schillen en er ook aan toevoegen? Geschild zal dat zoiets van een 600 gram zijn, schat ik. Veel smaak zal dat wellicht niet geven, maar misschien wel een mooie, heel rode kleur.

Wat zouden jullie doen?

Alvast bedankt,

Jan.
  • Hadden ze mij kortelings gevraagd 'wat wil je absoluut niet in je bier?' zou mijn antwoord 'rode biet' zijn geweest maar voor de kleur, wie weet,

ik zou het persoonlijk in een neutraal blond bier proberen omwille van de bramen en krieken kleur die nu al aanwezig is maar 't is een leuk idee, ik zou zeggen doe het erin, ik

ben alleszins benieuwd ;)

• Dat is vals spelen he Jan. ;) Ik wil ook geen yoghurt met rood fruit die is bijgekleurd met rode bieten sap. Of een Irish red ale met bieten sap zoals iemand in Nederland doet. Maak er een lekkere sla van met zure room en een appeltje. Of bortsch. Smakelijk!

(Gewoon mijn mening he ;)

• Opgelet: ik wil het niet beter weten, he. Maar Jester King of Mikkeller die hebben een bier gemaakt met enkel rode biet. Die van Jester King heb ik niet kunnen krijgen, maar die van Mikkeller vond ik best lekker. Trouwens: 600 gram op 17,512 kilo is toch niet veel, of wel?

Jan.
  • Homo E,

Dat is niet de bedoeling: het is mijn tiende fruitbier en de vierde zomer dat ik dat doe en het laatste fruitbier van dit "seizoen": dan vind ik wel dat het iets speciaals mag zijn. Ik heb nu al 17,512 kilo fruit, dat is het meeste tot nu toe, dus dat is ook wel al iets speciaals... maar nu dacht ik van: ik doe er ook een derde "fruit" bij. Plus: ik "heb" iets met Rode biet. Ik gebruik dat zelf vrij veel om te koken en ook: in 2010 ben ik naar Noma geweest en daar kreeg ik rode biet als dessert.

Jan.
  • Ziezo: het derde en laatste fruitbier voor deze zomer zit erin.

9,512 kilo braambessen
    0,654 kilo gekookte rode biet
    8 kilo krieken.

Al zeg ik het zelf: dit vind ik heel mooi. Dit is ook de reden waarom ik begonnen ben met brouwen in 2013.

Het schroten ging ook goed: enfin: ik heb geen spuiters gehad, maar de brix was wel maar 14,9. Dat is ongeveer hetzelfde als met het "koffiemolentje".

En als ik het zo bekijk: die drie soorten "fruit": dat is toch net Le rouge et le noir, niet? Mooie naam voor een bier?

Jan.

• Zonet, ongeveer een half uur geleden, de gist toegevoegd en rarara... naar wat rook het bier? Inderdaad: naar de rode biet! Maar ja: die had ik dan ook wel laatst (vanboven dus) toegevoegd.

Hopelijk is ie morgenvroeg aan het ploffen.

Jan.
  • Voilà! Mijn eerste fruitbier van 2016 geproefd. Het is nog maar een week geleden gebotteld, maar ik kon me niet bedwingen. 5 kilo rabarber en 6 kilo krieken zitten erin. Heel speciaal, al zeg ik het zelf. Jan.

• Ja: in de goede zin. Hij moet natuurlijk nog wel efkens staan: dit is nog veel te vroeg, maar het is toch al wel apart. De rabarber komt als het ware door de krieken heen. ik ben ns benieuwd wat anderen ervan zullen vinden. als je nu niet op voorhand weet of er rabarber in zit, weet ik niet of je dat er wel uit haalt?