Wat is dat nu met dat Iers mos?

There are 14 replies in this Thread. The last Post () by brouwerwaldonk.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Wat is dat nu met dat Iers mos, ik lees dat er voor- en tegenstanders van zijn, een klaringsmiddel een nutteloos iets, wie zal het zeggen, in elk geval: ik heb het meegebracht maar mijn volgend brouwsel bestaat uit 20 % tarwevlokken, kan je zoiets überhaupt 'klaar' krijgen, wie gebruikt -met succes volgens hem- het gecontesteerde Iers mos?

bier brouwen is als sex, leuk maar ge kunt het niet den hele dag doen

• Ik gebruik in al mijn recepten 1g per 10L iers mos wat ik ongeveer 30 min laat meekoken en mijn wort en bier is zo helder als maar kan zijn.
    Ik gebruik een dompelkoeler om te koelen en laat de hop altijd los meekoken. Na het koelen laat ik het wort flink ronddraaien in de ketel en na 15 min als de eiwitten bezonken zijn hevel ik over naar het gistvat

Het wort zoals het in het gistvat komt.
    [img]http://myalbum.com/photo/l00xGuTwTbSM/800.jpg[/img]

Na de gisting hevel ik over naar de lagermandflessen. Dan 2 weken lageren in een koude kelder en nogmaals overhevelen om te bottelen.
    Na rijping krijg ik helder bier in het glas, met of zonder tarwe in het recept.
    [img]http://myalbum.com/photo/Iso0UGksIgfg/800.jpg[/img]
  • [quote author=Serge link=topic=4458.msg81445#msg81445 date=1466350540]Een paar jaar geleden[/quote]

Serge, ik dacht dat het al 7 of 8 jaar geleden is, niet?
    Maar de slechtste ooit was een Engels merk dat ze bij BMS hadden.
    Die zat in een hermetische verpakking maar TE vochtig verpakt en vermoedelijk gewoon met lucht i.p.v. stikstof! ik wordt niet goe als ik er aan denk, BAH!

Je suis Charlie

In de hel is geen Bier,
    Daarom brouw ik het Hier!

• Dankjewel, 't is maar dat ik niet iets totaal nutteloos heb gekocht, ik kan het dus gewoon opgebruiken, ik moet trouwens nog een aantal dingen uitproberen, voor de tweede keer géén spoelwater gebruiken vb en fijner schroten want mijn waarden liggen altijd lager dan in brouwhulp en toen ik vorige keer mijn moutkorf ledigde zag ik nog een groot deel hele korrels ertussen, dedju en ik maar prutsen aan instellingen en gewichten :( :(

• Ik gebruik ook iedere keer Iers mos of Biersol, behalve bij wit-/tarwe bieren. Ik moet zeggen, ook al doe ik alles volgens het boekje, ik heb nog nooit ijskoud bier (uit de frigo) gehad dat echt kraakhelder was, steeds "bijna" helder, ik geef er echt niet om, ik gebruik het omdat de eiwitten beter schiften, en daar is de kous ook mee af. Lageren doe ik tussen de 1 à 3 graden 2 à 3 weken, mijn donkere bieren durven wel helderder zijn bij koud zetten in de frigo, dus zal ook afhangen van de moutstort denk ik. Verschil op beide klaringsmiddelen kon ik nog niet ontdekken, Iers mos zou door zijn ziltige smaak een iets beter bier geven wegens het beetje zoutachtige, maar ook dat heb ik nog niet kunnen ontdekken, misschien daar ik nu met 100% aangepast RO water werk zal ik het misschien kunnen proeven/vaststellen, wie weet..?

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Was nog vergeten zeggen: gebruik ook al jaren Biersol, sedert Brouwland het onder ie naam verkoopt.
    Mijn flesje (100 ml) is 2/3 op, is te gebruiken vóór 16 feb 2012 en 't werkt nog altijd prima! ;D

Je suis Charlie

In de hel is geen Bier,
    Daarom brouw ik het Hier!

• [quote author=theo link=topic=4458.msg81438#msg81438 date=1466343050]
    Wat is dat nu met dat Iers mos, ik lees dat er voor- en tegenstanders van zijn, een klaringsmiddel een nutteloos iets, wie zal het zeggen, in elk geval: ik heb het meegebracht maar mijn volgend brouwsel bestaat uit 20 % tarwevlokken, kan je zoiets überhaupt 'klaar' krijgen, wie gebruikt -met succes volgens hem- het gecontesteerde Iers mos?
    [/quote]

Indien je een bier maakt met 20% tarwevlokken, dan zal het niet helder worden, en wil je ook niet dat het helder wordt. Mijn gedacht!
  • [quote author=theo link=topic=4458.msg81438#msg81438 date=1466343050] kan je zoiets überhaupt 'klaar' krijgen[/quote]

mijn beste, zoals je kunt zien was voorgaande 'een vraag' van mij, géén weet ;) maar nu is het 'een weet' mijn gedacht, dus dankjewel ;)

• [quote author=homoeccentricus link=topic=4458.msg81460#msg81460 date=1466357919]Indien je een bier maakt met 20% tarwevlokken, dan zal het niet helder worden, en wil je ook niet dat het helder wordt. Mijn gedacht![/quote]
    Jaren geleden wilde ik een witbier type hoegaarden maken, dus een troebel bier. In het recept zat meer dan 50% tarwe. Tot 2 weken na het bottelen was het nog een beetje wazig dus ik dacht, walter nog wat geduld hebben. Wat bleek het te worden na 8 weken kelder rijpen, zo helder als op de foto van mijn vorige post. Ik was zeer teleurgesteld, tedju weer geen troebel bier waarom lukt mij dat toch niet.
  • [quote author=brouwerwaldonk link=topic=4458.msg81468#msg81468 date=1466368678]
    Jaren geleden wilde ik een witbier type hoegaarden maken, dus een troebel bier. In het recept zat meer dan 50% tarwe. Tot 2 weken na het bottelen was het nog een beetje wazig dus ik dacht, walter nog wat geduld hebben. Wat bleek het te worden na 8 weken kelder rijpen, zo helder als op de foto van mijn vorige post. Ik was zeer teleurgesteld, tedju weer geen troebel bier waarom lukt mij dat toch niet.
    [/quote]
    Je kan altijd de klassieke witbier truc gebruiken. Tarwebloem toevoegen. Gegarandeerd troebel bier

I love the smell of malt in the morning

• [quote author=peterg link=topic=4458.msg81470#msg81470 date=1466368994]Je kan altijd de klassieke witbier truc gebruiken. Tarwebloem toevoegen. Gegarandeerd troebel bier[/quote]
    Ook dat had ik gedaan een torenhoge soeplepel tarwebloem in de kookketel gekieperd en toch helder bier bekomen.
    De waldonk white die ik vorig jaar maakte die wel troebel is bevatte
    39,2% pilsmout (te weinig waardoor niet te filteren)
    35,4% havervlokken
    25,3 tarwe vlokken waarvan 100 g in de kookketel.