Arsegan bierkit Tripel

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Goeie avond, een biertje drinken lukt me al aardig, het brouwen daarentegen is voor mij volkomen nieuw. Sinds een aantal weken lees ik topics, bekijk ik filmpjes en besloot dan zelf maar eens aan de slag te gaan. Ik bestelde een bierkit van het merk Arsegan, voor 15 liter van het Type Tripel. Ondertussen reeds ontvangen bij het openen van de kit ontdekte ik echter dat er slechts 250 gram brouwsuiker (witte, poeder glucose, vermoed ik) bij geleverd werd en een zakje van 11,5 g Safbrew S33 drooggist. ik bestelde er wel een zakje Safbrew 256 apart bij, gist die beter geschikt zou zijn voor een Tripel. Mijn vraag is nu, is die 250 g brouwsuiker voldoende voor de 15 liter? Als ik filmpjes bekijk over brouwen met kit merk ik dat er veel meer suiker wordt gebruik voor soms minder liters, vandaar mijn vraag. Moet ik enhancer toevoegen om dit op te lossen, of is volgens jullie de 250gram brouwsuiker voldoende voor eerste gisting? Verder misschien nog graag gehoord welke gist ik best gebruik van de beide beschikbare?
    Alvast bedankt.

• Official Post

Hallo Peter,

Allereerst welkom op het forum :thumbup:

Wat je bierkit betreft, heb je er een handleiding bij gekregen? 250g suiker op 15l wort lijkt me inderdaad aan de lage kant. Wat je zou kunnen doen is de kit bereiden zoals aangegeven in de handleiding en dan kijken aan welke begindensiteit je geraakt. Daarna kan je eventueel extra suiker gaan toevoegen tot je op een densiteit bent gekomen die beter het biertype (en jouw smaak) benadert.

• Dag Walter,

vooreerst bedankt voor je antwoord. Het startmengsel voor toevoeging van gist en bij 22 graden had een densiteit van iets meer dan 1060, handleiding (die trouwens erg bondig is) spreekt van densiteit 1070, behoorlijk goed, niet?

• Official Post

Effe omgerekend naar °Plato (aka g suiker per 100ml) :

1.060 = 15 °Plato = 150g suiker per liter
    1.070 = 17 °Plato = 170g suiker per liter

Je komt dus 20g suiker per liter te kort. Voor je totaal volume is dit 20 * 15 = 300g suiker. Je kan dit aanvullen met gewone suiker of effe iets speciaals gaan doen en er honing voor in de plaats gebruiken. Reken dan zo'n 360g honing erbij (honing is voor +/- 80% suiker)

• suiker moet ik oplossen in kokend water en dan laten afkoelen en bij kieperen, juist? Hoeveel water voor die 300 g? Mag ik de suiker toevoegen als ik al korrelgistzakje in gistingsvat deed?

• Dank je voor je tips, Walter. Erg handig voor een newbie ;-). Ik had in mijn enthousiasme ook brew enhancer besteld, heb er daar 200 gram onder geroerd. Gaf dadelijk een lichter kleurtje en aardiger geurtje. het soortelijk gewicht is ook wat meer in de buurt van de voorgeschreven 1070 gestegen. Heb dus alles terug afgesloten en opnieuw waterslat erop. Hoop dat ik de gisting (gist had ik vanochtend al bijgevoegd) niet teveel verstoord heb. Nu geduldig wachten op pruttelen...
    bedankt voor de moeite bij het narekenen.

Fijne dag, Peter.

Ook je aankopen bij deze winkels kan je doen via Trooper. Je steunt het forum en zorgt mee voor een reclamevrij forum :thumbup:Klik op de naam om naar de Trooper pagina te gaan.

Brouwland   AliExpress  Bol.com   Coolblue