Vergisting start niet/nauwelijks

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Zaterdagmorgend heb ik eens een brewferm pakketje "gregorius" gemaakt, nu 3 dagen later is mijn gisting nog steeds niet gestart...
    Ik heb dit nog nooit voorgehad (10 brouwsels) en ik doe het altijd op dezelfde manier, nu is het wel de 1e keer dat ik t58 gebruik. (1 zakje voor 10liter)
    Alles is ook steeds goed ontsmet met star san.

Ik doe altijd mijn korrelgist in een half glas water 28-30°C en daar doe ik dan een beetje alu folie over en laat ik 15-20min staan, daarna eens goed in roeren.
    Dan doe ik er een paar lepels wort in om op zelfde temperatuur te komen en dan giet ik het in mijn DJ.
    Daarna in gistkast gezet op 20°C, dit heb ik nu wel al op 22°C gezet in de hoop dat hij zou opstarten.

Ik laat steeds mijn afgekoeld wort van op een bepaalde hoogte in de DJ lopen zodat er veel lucht in komt, is dit misschien niet genoeg en moet ik ook beluchten en is dat mijn probleem?
    Ze hebben mij toch eens verteld dat korrelgist al genoeg 'zuurstof' bevat om te kunnen starten zonder te beluchten of klopt dit niet?
    En is het misschien beter om er ook een starter mee te maken?

• Beluchten is hier niet nodig, en een giststarter ook niet. Volgens mij heb je het prima gedaan.

In dit soort gevallen is de oorzaak vaak dat het gistvat niet goed is afgesloten, en dat de CO2 langs ergens anders ontsnapt. Hoe weet je dat de vergisting niet op gang is gekomen? Heb je al eens visueel gecheckt in het vat?

• Ik heb zo een DJ met grote opening waar je makkelijk je arm kan insteken voor te reinigen en het deksel dat er op zit sluit inderdaad niet goed af.
    Ik heb dat wel opgelost door er vershoudfolie enkele keren goed rond te wikkelen. Dan gaat er een darm van deksel naar buitenkant gistkast waar mijn waterslot staat (zo moet ik niet steeds kast opendoen).

Ik zie er wel een heel klein beetje schuim opstaan maar echt koolzuur zie ik niet naar boven komen (luchtbelletjes).

Moet ik een week wachten en dan eens sg meten?

• Bijbehorende deksels van zo'n 'brede hals' dame jeanne sluiten inderdaad niet goed af, zo een grote conische kurk echter sluit perfect, bij brouwland voor 3.95 €.
    Enkel nog een gaatje in boren voor waterslot, oppassen dat je het gat niet te groot boort want het waterslot wordt erin gedrukt zonder afsluitrubber en moet van zichzelf afdichten.

bier brouwen is als sex, leuk maar ge kunt het niet den hele dag doen

• Official Post

Ik stel me enkele vragen :

Wat is de productiedatum van de gist en hoe werd deze bewaard?

Hoe goed sluit de gistfles af? (ik heb ook zo'n brede DJ) Zie je soms een ring van hopharsen aan de wand van je fles kleven die er op kan wijzen dat er vergisting heeft plaatsgevonden?

Wat is je begindensteit en waar zit deze nu?

Wat je procédé betreft rond het gistmanagment : op zich niks mis mee dus daar kan het niet aan liggen.

• Gist is zeker nog tot half 2017 goed, ik heb dit pakket vrijdag gehaald en zaterdag meteen gebruikt dus slecht bewaard is het ook niet, staat in de kelder.
    Ik zie aan de wand een klein beetje hophars (als het dat is)
    begindensiteit was 1056 (1054 volgens recept) waar deze nu zit moet ik eens meten maar ik doe dit liever zo weinig mogelijk voor besmetting te voorkomen... Daarom dat ik ook die gistvaten met kraantjes heb weggedaan.

Ik ga wachten tot zaterdag om densiteit te meten, 10 liter kwijt is nu ook geen ramp.

• Citeer

Bijbehorende deksels van zo'n 'brede hals' dame jeanne sluiten inderdaad niet goed af, zo een grote conische kurk echter sluit perfect, bij brouwland voor 3.95 €.
    Enkel nog een gaatje in boren voor waterslot, oppassen dat je het gat niet te groot boort want het waterslot wordt erin gedrukt zonder afsluitrubber en moet van zichzelf afdichten.

Ik heb hier vorige week naar zitten zoeken op site brouwland maar vond het niet, zal nog eens moeten zoeken.
    Ik heb wel van die zwarte rubbers dat ik tussen gat en waterslot steek, normaal dicht dit genoeg af.

• Citeer

begindensiteit was 1056 (1054 volgens recept) waar deze nu zit moet ik eens meten maar ik doe dit liever zo weinig mogelijk voor besmetting te voorkomen...
    Ik ga wachten tot zaterdag om densiteit te meten, 10 liter kwijt is nu ook geen ramp.

Ik kan begrijpen dat je liever voorzichtig ben maar het is niet nodig om tot zaterdag te wachten. Neem een goed ontsmette hevelslang, steek die tot halfweg in uw mandfles en hevel een beetje bier over in een maatglas waar uw densiteitmeter al inzit. Je zal als het meeste koolzuur is uitgedreven (er zal er wel in aanwezig zijn) direct kunnen aflezen wat de densiteit nu is. Dat kleine beetje bier kan je al nuttigen zo heb je al een idee wat het zal worden. Je zal deze nacht heel ontspannen kunnen slapen.

• Ik heb net een meting gedaan en ik zit nu op 1029, gisting is dus wel gestart. (ik heb trouwens densimeter en net nieuwe refractometer)
    Is dit een normale snelheid van vergisting? van 1056 naar 1029 in 3 dagen?

Dus ik heb mij zorgen gemaakt voor niets, ik heb meteen ook een nieuwe kurk besteld voor op de DJ zodat deze beter afsluit want ik moest toch nog wat materiaal hebben.

Maar het is de eerste keer dat ik die T58 gebruik ook, volgens het pakje moet ik 15-20°C nemen voor vergisting, volgens papier brouwland 20-25°C, welke moet ik dan best nemen?

• Jeroen,

Momenteel heb je je gistingskast op 22°C staan (ik ga er van uit meting in of tegen je gistingsvat) ik zou deze nu niet meer veranderen, nu koelen naar <20°c zou de gisting kunnen doen vertragen of vroegtijdig laten stilvallen, de volgende keer als je dit ooit moest brouwen vergist die dan maar op 19°C en verhoog naar 22°C als die bijna is uit gegist.

• Citeer

Ik heb net een meting gedaan en ik zit nu op 1029, gisting is dus wel gestart. (ik heb trouwens densimeter en net nieuwe refractometer)
    Is dit een normale snelheid van vergisting? van 1056 naar 1029 in 3 dagen?

Hoogst waarschijnlijk is de temperatuur in uw mandfles hoger geweest dan verwacht of gemeten aan de buitenkant

Citeer

Daarna in gistkast gezet op 20°C, dit heb ik nu wel al op 22°C gezet in de hoop dat hij zou opstarten.

Tijdens het begin van de gisting geeft de gisting heel wat warmte vrij, waardoor het misschien wel tot 30°C in uw gisting was, gezlen de warme dagen deze week. Daarom zo snel van 1056 naar 1029.

• Official Post
    Citeer

Heb jij dan een refractometer die een schaal heeft die in SG weergeeft, heel raar.

Jazeker. 't is te zeggen in °Oechsle hetgeen de laatste 2 cijfers zijn van het SG getal. Raar is dat helemaal niet, de refractometer werd al decennia in de wijnbouw (waar ze in oechsle meten) gebruikt vooraleer hij populair werd onder brouwers. Dit gezegd, ik moet bekennen dat ik de laatste tijd meer en meer teruggrijp naar de gewone hydrometer (in °Plato). Dat is toch nog altijd de meest nauwkeurige meting.

• Mijn refractometer heeft een schaal met SG en een schaal met plato. (Geen alibaba gedoe)
    Ik zal dit weekend eens met beide meten.

Dit is inderdaad 1 voor wijn ook, ik heb dit jaar wijndruiven en ga er wijn mee maken.
    Voor mijn cider/appelwijn gebruik ik deze ook.
    Voor elke meting neem ik wat demi water om te kijken of hij op 0 staat, anders bijregelen.

• Citeer

Als er al alcohol in uw druppeltje zit dan is uw aflezing op uw refractometer niet meer juist. Je kan dat vergelijken als je ook een staal neemt in een maatglas en met de densiteitmeter meet.

Geeft dit een groot verschil? Ik gebruik normaal de refractometer als schatting, maar na de lagering meet ik wel met densiteitmeter.
    Ik zal het morgen eens proberen en zien wat het verschil is na dat ik een beetje heb overgeheveld.
    Kan ik eigenlijk met mijn vinometer ook het alcoholgehalte van bier meten voor ik het bottel of gaat dit niet correct zijn?

• Ik heb net mijn meting gedaan, wat een verschil!!!

Met refractometer: SG 1030, er is dus suiker bijgekomen?? :P (zal aan het hogere alcoholgehalte liggen zeker?
    Met densiteitsmeter: SG 1018, een verschil van 0012!!0

Ik ga dus vanaf nu enkel nog met mijn refractometer meten tijdens het brouwen en om mijn zoetheid van appel/druivensap te meten.
    Eens in de fles altijd densiteitmeter
    Ik heb de temperatuur ook geleidelijk laten dalen naar 20°C, volgende week ga ik dan de einddensiteit meten en een weekje of 2 lageren op 5°C.

En van de gelegenheid gebruik gemaakt en een proefbuisje gevuld met wat van dit 'bijna' bier en in koelkast gezet zodat ik eens gist kan proberen kweken.
    De agar plaatjes zijn ook gemaakt en gaan een week mee in de gistkast zodat ik zie dat er geen besmetting is gebeurd voordat ik ga enten.

• Als je met je refractormeter meet tijdens de vergisting dan krijg je een afwijking door de reeds gevormde alcohol. Je SG lijkt dan te hoog (bvb 1040 terwijl het in werkelijkheid 1015 is). Heb je deze afwijking gecorrigeerd? Dit kan je doen in je brouwsoftware of via allerhande tooltjes. Je geeft dan je start-SG en eind-SG in, en bekomt het gecorrigeerde eind-SG.

• Citeer

Ik heb net mijn meting gedaan, wat een verschil!!!

Met refractometer: SG 1030, er is dus suiker bijgekomen?? :P (zal aan het hogere alcoholgehalte liggen zeker?
    Met densiteitsmeter: SG 1018, een verschil van 0012!!0

Alcohol heeft een omgekeerde lichtbrekings index dan suiker, waardoor uw aflezing van 1030 totaal waardeloos is. Doe zoals je zelf al hebt aangegeven, densiteit van gegiste oplossingen meten met de densiteitmeter op 20°C, nadat het koolzuur is uitgedreven.

• Citeer

Maischen heb ik niet moeten doen aangezien het een extract pakket is.
    Ik heb volledig zakje t-58 gebruikt voor 10liter op 20graden, eerste dagen was dit 22graden

Ik ben geen voorstander van korrelgisten, ik werk altijd met vloeibare brouwerijgisten die ik opkweek vanaf schuine buis. Mijn favorieten zijn De Koninck, Westmalle, Hapkin en Flanders Golden Ale. Die laatste gist door tot 1002, vind ik zelfs veel te droog om nog een lekker bier te geven. Maar kan misschien een voortijdig gestopte gisting dieper krijgen.

• Heb het net overgeheveld, ik zal het nog 3 dagen warm laten staan en dan pas beginnen lageren.

Ik gebruik nu nog korrelgist omdat het gemakkelijker is (niet beluchten e.d.).
    Ik ben wel ook net begonnen met een gistbankje aan te leggen in buisjes maar dit is vooral voor mijn ciders en wijn.
    De bieren die je aangeeft zal ik ook eens proberen te kweken maar dat zal nog niet voor meteen zijn.

• Citeer

Waarom niet, Walter?

Toen ik begon met bier maken eind jaren 80 was er enkel EDME, Engelse blikbouwen met een zakje korrelgist. Ik vond dat weinig op bier trekken, met weinig of geen schuim, bovendien giste dat nooit goed uit. Dan begin jaren 90 ben ik begonnen met graanbrouwen maar nog altijd met korrelgist, met wisselend resultaat van uitgisten. Eind jaren 90 kwam ik contact met Pallieter, die mij de echte brouwerijgist leerde gebruiken. Sinds dan ben ik die gisten blijven gebruiken met veel stabieler en vooral lekkerder bier als gevolg.

• Official Post
    Citeer

Heb het net overgeheveld, ik zal het nog 3 dagen warm laten staan en dan pas beginnen lageren.

Mocht de vergisting terug op gang komen, laat de fles dan zolang warm staan als er beweging in het waterslot is.

Citeer

Sinds dan ben ik die gisten blijven gebruiken met veel stabieler en vooral lekkerder bier als gevolg.

De korrelgist was vroeger inderdaad niet altijd wat het moest zijn. Zelfs in 2006 toen ik begon met brouwen had je weinig keuze en was de betere korrelgist beperkt tot een paar gisten van fermentis. Gelukkig is dat vandaag de dag niet meer het geval. Je hebt nu volop korrelgisten die het niet moeten onderdoen voor vloeibare tegenhangers.

• Official Post
    Citeer

Allemaal gratis, daar kan geen enkel zakje tegenop.

Da's ook niet waar hé Walter, je moet je gistbank ook onderhouden, agar kopen, sterilisatieapparatuur aanschaffen, ... Ik doe gewoon een zakje open, hydrateer de gist correct en doe hem daarna bij mijn bier. Niks makkelijker als dat.

Ook je aankopen bij deze winkels kan je doen via Trooper. Je steunt het forum en zorgt mee voor een reclamevrij forum :thumbup:Klik op de naam om naar de Trooper pagina te gaan.

Brouwland   AliExpress  Bol.com   Coolblue