There are 34 replies in this Thread. The last Post () by Ronnie.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Naar jaarlijkse traditie weer eens tijd om ons beproefde Orvalleke te koken.

Nu eens met zelfgemaakte kandijsiroop ipv cassonade. De Rochefortstarter staat al in de frigo. Op dag 3-4 van hoofdgisting gaat er een orvalgist-starter bij van 5% van het volume, een goeie liter. Als alles uitgegist is (19°) gaat hij naar 15° voor een maandje, samen met de koudhop.

BROUWPLANNER RAPPORT - (V6.1testB) - Datum Export: 13/02/2016

Naam van het bier : Orval4
    Type van het bier : Biertype
    Brouwvolume : 25 liter
    Extractie-efficiëntie : 75%
    Voorspelling begindensiteit : 1048,1 SG /11,9 °P /12,2 Brix
    Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1006,3 SG /1,6 °P
    Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 5,5%
    Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 45 IBU / 26 EBC

STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS
    Grondstof EBC kg % Gewicht
    Pilsmout 3 3 1,700 33,7 %
    CaraMunich (Cara 120) 120 0,700 13,9 %
    Weyermann Viennamout 7 1,700 33,7 %
    Biscuit mout 50 58 0,300 05,9 %
    Bruine kandijsuiker 10 0,650 12,9 %

MAISCHEN EN SPOELEN
    Gekozen Profiel: (1) Eénstaps maisch
    Maischwater : 18,0 liter aan 70 °C
    66,0°C gedurende 90 min (éénstaps maisch )
    Filterspoelen: ga naar 75..78°C
    Totaal spoelwater : 20,2 liter aan Max.80°C
    Spoelen tot : 1011 SG (Of 3,0 °P of 3,1 Brix)

HOPPEN
    Totale kooktijd : 65 minuten
    Hop Vorm alfa% gram Toev.na..' IBU
    Magnum (Hallertau M.) (B) PELL 14,0% 20 0' 34,5
    Styrian Golding (A) PELL 3,8% 20 FWH 6,8
    Hallertau Hersbrücker (A) PELL 3,0% 45 60' 2,3
    Styrian Golding (A) PELL 3,8% 25 60' 1,6
    Hallertau Hersbrücker (A) PELL 3,0% 20 koud 0,0
    Styrian Golding (A) PELL 3,8% 30 koud 0,0

VERGISTING
    Gistnaam : Opkweek Rochefort10 (FL) + Orvalkweek 5% volume.

de kleur van de stroop zit al snor

• Merci, de eerste keer had ik hem met volledig Orvalgist vergist, maar was de brett maar subtiel. Versie 2 en 3 waren héél goed. Brett zat er sneller in, al na 3-4 maand duidelijk. Brucero heeft er ook een goed receptje voor, geproefd tijdens de rodenbachvat-vulling in de Ardennen. Wel een bierke dat zijn tijd nodig heeft.

de eerste keer had ik hem met volledig Orvalgist vergist, maar was de brett maar subtiel

Wat heeft JM Rock toch uitgespookt voor ie met pensioen ging he.
    10 jaar geleden ging dat nog als een fluitje van een cent.
    En 't was na 2 weken lageren in de garage naast de CV ketel al serieus uitgebretted.
    Al met ne keer was 't gedaan...

• Nee, 't is gebeurd toe JM Rock er nog was.
    Oorspronkelijk wilde ie van die Brett af zegde ie openlijk tegen medebrouwers van andere brouwerijen.

Grap is dat ie nu in de UK z'n eigen bier laat brouwen, ... met Brett!

Op opendeurdagen heeft ie amateurbrouwers die 'ambetante' vragen stelden (vooral uit NL :) ) blaasjes proberen wijsmaken.

Van: http://www.bierpassie.com/article/5991/monsieur-rock :

Het Bier van Orval.
    Iedereen die van het Bier van Orval houdt en die het geluk heeft om het zich aan te schaffen, zou het moeten waarderen. Bij het bottelen van het Bier bedraagt deze 6.2 vol.% alc.. Maar voor het grootexport zullen de etiketten 6.9 vol. % alc. vermelden. Ja, dit Bier bevat ook nog zoiets dat Brettanomyces heet en deze « Bretts » zetten alles, wat van ver of nabij op suiker lijkt, om in alcohol.

Volgens JMR zijn de Bretts en de lactobacillen niet te beheersen, maar desondanks mogen de Bieren die op deze « beestjes beroep doen niet verdwijnen. Het is brouwkunst van de bovenste plank en het maakt deel uit van ons brouwpatrimonium. Het vraagt moedige brouwers en even moedige aandeelhouders die op deze Biertypes durven te wedden.

• Ik ben ook een kandijsiroop aan het maken volgens een recept wat ik terug kan vinden op het internet (wel met Kaliumwaterstoftartraat ipv dap). Ik ben benieuwd om dit te gebruiken in een volgend brouwsel.

Maar voor wat het recept betreft: om suiker te vervangen las ik dat je voor de siroop 80% maar mag aanrekenen (20% water)...M.a.w. voor 650g bruine kandijsuiker neem je best 810g siroop. KLopt dit?
  • Ik heb een poosje geleden ook een orval-alike gemaakt. Het basisbier was vergist met nottingham. Na de primaire vergisting heb ik de batch gesplitst. De ene helft gebotteld en de andere helft (13 liter) geënt met 2 overschotjes (pakweg steeds 1/4 van een flesje) van een flesje orval. DUS GEEN TRALALA MET OPKWEKEN !!!, en dit nog 2 maanden gehouden aan +- 15 °C. Welnu ik ben door deze manier van werken in de mogelijkheid te vergelijken en er bestaat geen enkele twijfel: op deze manier werkt het ook.

• Vorige zondag even een testje gedaan om deze Orvalium met een Herms-opstelling te maken. In afwachting van de PIDcontroller die van China onderweg is, mijn stc-1000 gebruikt als controller.

Wat me wel opviel: het opwarmen ging zeer traag. Nochtans kan die elektrische plaat 2000 watt geven op full power. Ik had hem uit voorzorg tegen te grote overshoot niet op 100% gezet. Volgende keer met de Pid zou dit wel moeten lukken.
    Ofwel moet ik initieel ook bijwarmen met mijn gasvuur onder de kook-maisch-ketel ipv enkel de HLT.

Verder natuurlijk ook thanks aan Danny ddk die met zijn hopjes is langsgeweest. Toffe kerel, toffe babbel :thumbup:.

• Zondag bijna een jaar geleden. Dus gaan we gewoon verder met dit receptje, weliswaar licht aangepast volgens wat er nog in huis is. Essentie blijft de Orvalkuur in de nagisting. Eens benieuwd wat de combi Chouffegist met brett zal geven.

BROUWPLANNER RAPPORT - (V6.1testB) - Datum Export: 24-1-2017

Naam van het bier : Orval4
    Type van het bier : Biertype
    Brouwvolume : 25 liter
    Extractie-efficiëntie : 75%
    Voorspelling begindensiteit : 1046,0 SG /11,4 °P /11,7 Brix
    Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1004,5 SG /1,2 °P
    Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 5,5%
    Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 37 IBU / 36 EBC

STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS
    Grondstof EBC kg % Gewicht
    Pilsmout 3 3 1,500 30,6 %
    Munich mout 15 15 1,500 30,6 %
    Biscuit mout 50 58 1,000 20,4 %
    Special B (Cara 400) 390 0,250 05,1 %
    Bruine kandijsuiker 10 0,650 13,3 %

MAISCHEN EN SPOELEN
    Gekozen Profiel: (1) Eénstaps maisch
    Maischwater : 17,3 liter aan 70 °C
    66,0°C gedurende 90 min (éénstaps maisch )
    Filterspoelen: ga naar 75..78°C
    Totaal spoelwater : 20,8 liter aan Max.80°C
    Spoelen tot : 1011 SG (Of 3,0 °P of 3,1 Brix)

HOPPEN
    Totale kooktijd : 65 minuten
    Hop Vorm alfa% gram Toev.na..' IBU
    Magnum (Hallertau M.) (B) PELL 14,0% 15 0' 26,3
    Challenger (U) BLM 7,5% 10 FWH 6,8
    Hallertau Hersbrücker (A) PELL 3,0% 40 60' 2,1
    Styrian Golding (A) PELL 3,8% 30 60' 2,0
    Challenger (U) BLM 7,5% 40 koud 0,0

VERGISTING
    Gistnaam : 3522 Belgian Ardennes
    Gisteigenschappen : Fenolen zorgen voor een zachtfruitigheid en een complexe kruidigheid / Achouffe

Volume giststarter: 1,1 liter maak met : 160 gram moutextract
    en 3 gram gistvoeding in 1,1 liter water koken + pH aanpassen

• Orval opkweek tuurlijk, hier nog buisje in de vriezer. De Chouffe starter deze morgen in de frigo gezet, die had er blijkbaar goesting in, 1,5 liter in 3,5 liter fles en na nachtje op de roerder kroop de gist er al uit, roepend = BIER, DORST! :thumbup:.
    Dus eerst de chouffe, eens uitgegist overhevelen en 2 liter jongbier op de Orvalstarter gooien, en na een 2tal dagen alles samengieten. 2-3 maand rijpen in mandfles met koudhop erbij.

Bij mij zijn er gewoon 2 botteldregs bijgegaan van men brett bier en da was 3 dagen later al schoon aant gisten

Mijn ervaring met Brett (altijd van Orval opkweek geweest) is dat die snelle gisting (op 3 dagen dus) de gewone gist van de hoofdgisting geweest is. Nog geen Brett smaak dan.
    Die Brett komt ook wel op gang, maar sluipend... trager, maar komen doet ie. De laatste 6...7 jaar kwam Orval Brett zelfs veel trager op gang dan vroeger, in zoverre dat il mij serieus vragen begon te stellen.
    Nadien is gebleken dat ie dan toch z'n werk deed.

Je kan dezelfde Brett nu ook opkweken van de Koninck z'n Wild Jo

Je kan dezelfde Brett nu ook opkweken van de Koninck z'n Wild Jo

Zit daar enkel Brett in of ook nog "gewone" bottelgist.
    Zelfde vraag eigenlijk voor de "Rebelse Strop" van Ename.

• Voila, alles vlot in het gistvat gekregen: 29 liter aan SG 1038 (zonder de suiker, die gaat er binnen 2-3 dagen bij).

op het NL forum kwam de vraag of 2 maand brettkuur wel nodig was: ik denk van wel, het beestje heeft tijd nodig.
    ik vergist eerst met een klassieke gist, nu bvb Chouffe genomen (Wyeast belgian ardennes), als die goed uitgegist, hevel ik alles over, en dan pas gaat de orvalbrett erbij. Die kweek ik zelf op uit jonge flesjes, zoals je klassieke giststarter opkweekt. Eens die goed actief is, giet ik er 5 à 10% van het uitgegiste jongbier bij, en na 2-3 dagen giet ik alles terug in het hoofdgistvat.
    Die methode pas ik toe omdat brett beter gedijt in een voedselarm milieu. Hij moet als het ware beter zijn best doen, en heeft minder concurrentie van de hoofdgist (die oa dan als voedsel voor de brett dient). Pas op, is gewoon ervaringskennis en links en rechts wat gelezen, geen absolute rocketscience.
    Alles zeker toch minimaal 1 maand laten verder uitgisten, brett heeft zijn tijd nodig en je wil ook bommetjes vermijden. Eens gebotteld, probeer er toch ook 6 maand af te blijven. Het is geduldbier, maar je geduld wordt zeker beloond.

Geen te grote schrik van brett en materiaalcontaminatie, enkel het lange lageren met brett doe ik wel in mandfles, plastic is iets te poreus daarvoor denk ik.

omdat brett beter gedijt in een voedselarm milieu. Hij moet als het ware beter zijn best doen, en heeft minder concurrentie van de hoofdgist (die oa dan als voedsel voor de brett dient)....
    Alles zeker toch minimaal 1 maand laten verder uitgisten, brett heeft zijn tijd nodig en je wil ook bommetjes vermijden. Eens gebotteld, probeer er toch ook 6 maand af te blijven. Het is geduldbier, maar je geduld wordt zeker beloond.

volledig mee eens, ook ondervonden.
    Wat wel een feit is: sedert +/- 2010 is het moeilijker opkweken uit Orval flesjes, het gaat nog steeds, maar komt trager op gang is m'n indruk, soms leek het zelfs niet meer te lukken! Het gistte wel altijd maar dat was oftewel bottelgist (?) oftewel hoofdgist, wat natuurlijk is dat die eerst op gang kwam, maar brett bleek veel langer op zich te laten wachten dan vóór 2010 heb ik ondervonden

volledig mee eens, ook ondervonden.
    Wat wel een feit is: sedert +/- 2010 is het moeilijker opkweken uit Orval flesjes, het gaat nog steeds, maar komt trager op gang is m'n indruk, soms leek het zelfs niet meer te lukken! Het gistte wel altijd maar dat was oftewel bottelgist (?) oftewel hoofdgist, wat natuurlijk is dat die eerst op gang kwam, maar brett bleek veel langer op zich te laten wachten dan vóór 2010 heb ik ondervonden

Zou het dan niet beter gaan met opkweek uit Wildjo zoals je al een keer aangaf? Of geeft dat weer een heel andere smaak.

Zou het dan niet beter gaan met opkweek uit Wildjo zoals je al een keer aangaf? Of geeft dat weer een heel andere smaak.

Ik vermoed van wel, want die heeft een goede bodem in de fles.
    Andere smaak heeft ook met recept te maken (is bleker) en andere primaire gist bij De Conick.

Ik vermoed van wel, want die heeft een goede bodem in de fles.
    Andere smaak heeft ook met recept te maken (is bleker) en andere primaire gist bij De Conick.

Een keer proberen dus. WildJo staat hier regelmatig in de koelkast, Orval nooit. Smaken verschillen nou eenmaal. Eerst een op zoek naar een echte fles.

Zou het dan ook niet lukken dan met de "nieuwe" Rebelse Strop?

Normaal wel allicht, heb er nog geen geproefd, is voor als 'k nog es naar den Hopduvel ga, want in de Carefours vindt 'k 'm niet.
    Of misschien in Brugge zondag?
    hangt er van af hoe laat het wordt zaterdagavond, we gaan naar het gildenetentje.

Zou het redelijk zijn te veronderstellen dat alle bieren met wilde gist opkweekbaar zijn?

Normaal gezien wel, ik ken geen enkele die de flessen pasteuriseerd, allen hebben ze een bodempje.
    gisteren die van Roman gekocht, es gekekn naar bodem en OK dus.
    Ga 'm een van dees dagen proeven.