Aandrijving walsenmolen

There are 21 replies in this Thread. The last Post () by gerstenat.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Voor mijn walsenmolen gebruik ik een electrische boormachine als aandrijving.
    Als overbrenging naar toerental ca 150 gebruik ik de overbrenging van een ouderwets handboormachine
    Waar t boor zat heb ik de boormachine geplaatst en de kant waar je vroeger met de hand aan draaide dus de molen. Deze overbrenging werkt prima.
  • Opletten als je maar 2 walsen gebruikt en die zitten niet 100% recht op elkaar dan gaan je lageringen heel snel uitslijten.

Ik heb een bulldog 2 walsen zowel manueel als via boormachine maar gebruikt enkel de manuele aandrijving hiervoor om die reden ... ze leveren de aandrijving stang er wel bij, als het sneller slijt is het goed voor de fabrikant he ;)

Met een 3 walsen systeem heb je dit niet ...
  • Zou dit echt een groter probleem zijn bij aandrijving met een motor? Immers, om X kg mout de schroten moet je Y keer draaien aan de rollen. Of dat nu manueel gaat, of met een motor, de lagers zullen toch min of meer gelijk slijten?

Sterker nog: bij manueel draaien met een zwengel zul je ook meer radiale krachten in allerhande richtingen op de lagering krijgen denk ik, wat weer voor meer slijtage kan zorgen.
  • Ja en? Als je hetzelfde toerental aanhoud en je drijft het goed aan (daarmee bedoel ik: zo goed mogelijk gecentreerd), gaat dat niet voor meer slijtage zorgen. Wat kan er wel voor meer slijtage kan zorgen is een hoger toerental, je zal inderdaad even vaak rond draaien voor dezelfde hoeveelheid mout maar er kan meer hitte ontstaan in de lagers wat slijtage versneld voor hetzelfde aantal rotaties. Maar we spreken hier niet over hoge toerentallen (maximum 200 toeren per minuut, dus ik zou zelfs durven zeggen dat dit verwaarloosbaar is).

Meer kracht? Ja akkoord, maar dat veranderd niets aan de slijtage als je aandrijving goed gecentreerd is. Iemand die met grotere kracht aan een slinger staat te draaien gaat voor meer slijt zorgen door de krachten die zich in de "verkeerde" richting zetten, namelijk loodrecht op de aandrijfas. Met een aandrijving zet je meer kracht evenwijdig aan de as, niet loodrecht op de as. Dus in mijn ogen: minder slijtage. Wel meer kans op het afbreken van een as als er iets blokkeert bijvoorbeeld, maar dat staat los van slijtage :-)

Maar ik herhaal nogmaals, dit geld niet als je de boel met een poulie + snaar gaat aandrijven waar te veel kracht op staat
  • [quote author=ddk1965 link=topic=4087.msg75675#msg75675 date=1454413789]Heel simpel uw kracht manueel is kleiner dan deze van de boormachine ....[/quote]
    Foute redenering, met de hand heb je daar een hefboom (hendel) van 15 cm aan staan, deze zorgt er voor dat je steeds op de bussen een punt belasting gaat hebben.
    Bij een aandrijving met een boormachine is er die hefboom niet en is de belasting meer verdeeld (gecentreerd) over de volledige bus. De voorwaarde is wel dat je het zelfde toerental gebruikt.
    Ik heb nog nooit voorgehad als ik met de hand schroot dat ik de walsen niet rondgedraaid kreeg, met een boormachine lukt dit soms niet als ik klam schroot. Met ander woorden het koppel van mijn armen en de hendel is veel groter als dat van mijn boormachine.

• En de kracht die gezet wordt, is natuurlijk volledig afhankelijk van de mout die erdoor gaat. Het benodigde koppel voor manueel schroten of aangedreven schroten is volstrekt gelijk, namelijk de kracht die nodig is om de korrels te pletten en erdoor te draaien.

3e wet van newton: Actie = reactie

Er kan maar zoveel kracht gegeven worden als de mout zelf opneemt in het schrootproces. Geef je toch meer kracht, dan gaat je draaibeweging steeds maar versnellen.
  • Einsteins in actie ... zoals ik al eerder zei try out and see ... dezelde molen manueel gebruikt verslijt trager dan die met een boormachine met 2 walsen met dezelfde hoeveelheid mout, 3 walsen is niet zo ...
  • [quote author=Beermenke link=topic=4087.msg75700#msg75700 date=1454430623]Ik heb een walsenmolen met 1 rol[/quote]

Dat lijkt me een rare machine. Heb je daar een foto van?

Om bij te dragen aan de discussie : ik gebruik al jaren een crankandstein walsenmolen die ik aandrijf met een boormachine. Absoluut niets mis om die met een boormachine aan te drijven en ik moet op het internet nog de eerste post lezen waarbij iemand de bronzen bussen heeft beschadigd hierdoor.

Ik ben zelf geen mechanicus maar de uitleg van Serge lijkt me wel hout te snijden.
  • Dienen Bulldog heeft 2 regelvijzen maw. hoe regel je deze zodat de rol aan beide zijden even ver van de andere rol staat?
  • In computer programming, a shim is a small library that transparently intercepts API calls and changes the arguments passed, handles the operation itself, or redirects the operation elsewhere. :))

Kan ook zijn:

Shim is a thin and often tapered or wedged piece of material, used to fill small gaps or spaces between objects. :whistle:
  • [quote author=w@lter link=topic=4087.msg75756#msg75756 date=1454508663]
    Zijn dat niet zo van die stalen lamelletjes om de klepopening op een motor te meten (of de opening van een bougie)?
    [/quote]

Dat noemt men dikteplaatjes ;)