Hoeveel bar druk moet een fles aankunnen?

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik ben wat alternatieve bierflesjes aan 't bekijken. Een vraag daarbij: hoeveel bar druk moet een fles aankunnen als je kiest voor levend ongefilterd bier met hergisting in de fles met 8g/l bottelsuiker? Ik zie flesjes die slechts 3 bar druk aankunnen, maar dat lijkt me weinig. Merci alvast!

• Ik heb hier wat product informatie over flesjes dus afhankelijk van het flesje 10 tot 14 bar, Wat nog een beperkende factor zijn de kroonkurken. Een kroonkrukje voor een bierflesje geeft een garantie dat die afsluit tot 4 bar geeft (wat niet wil zeggen dat die niet meer druk aan kunnen alvorens die lekken) Een kroonkrukje voor een champagne fles geeft een garantie dat die afsluit tot 8 bar (wat niet wil zeggen dat die niet meer druk aan kunnen alvorens die lekken)

• Per 4 gram suiker komt er 1 Bar CO2-druk vrij, dus 8,5 gr bottelsuiker per liter bier geeft (in theorie) 2,125 Bar bij uitgegist bier zonder vergistbare restsuikers, dus ruim overschot op de getoonde max. drukrange van Serge zijn tabel.

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• er 4 gram suiker komt er 1 Bar CO2-druk vrij, dus 8,5 gr bottelsuiker per liter bier geeft (in theorie) 2,125 Bar bij uitgegist bier zonder vergistbare restsuikers, dus ruim overschot op de getoonde max. drukrange van Serge zijn tabel. De kroonkurken van 29 mm die 8 bar aankunnen zijn er met een extra ring +/- 1,5 mm van de rand, deze die helemaal glad zijn binnenkant kurkje kunnen ook maar 4 bar aan.

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Per 4 gram suiker komt er 1 Bar CO2-druk vrij, dus 8,5 gr bottelsuiker per liter bier geeft (in theorie) 2,125 Bar bij uitgegist bier zonder vergistbare restsuikers, dus ruim overschot op de getoonde max. drukrange van Serge zijn tabel. De kroonkurken van 29 mm die 8 bar aankunnen zijn er met een extra ring +/- 1,5 mm van de rand, deze die helemaal glad zijn binnenkant kurkje kunnen ook maar 4 bar aan.

• Citaat van NewLine

Als ik een batch bottel, plaats ik op 1 flesje een drukmeter. Die gaat toch vlotjes over de 3 bar.

Is denk ik ook te zien hoeveel kopruimte er is, bij zeer weinig kopruimte zal de druk hoger zijn dan bij (heel) veel kopruimte... Misschien dat door het bottelen (het weinige zuurstof dat misschien opgenomen wordt) het tikkeltje restsuiker dat nog aanwezig kan zijn ook nog mee vergist wordt hé...?

• Citaat van NewLine

Als ik een batch bottel, plaats ik op 1 flesje een drukmeter. Die gaat toch vlotjes over de 3 bar.

Ik heb ook zo een flesje om de nagisting op te volgen en die gaat ook vlot boven de 3 bar bij 8 a 9 gr bottelsuiker per liter tijdens de nagisting bij een temperatuur van 20° a 25°C, maar als je dat flesje als de nagisting op fles is gedaan in de frigo of kelder zet daalt die terug tot ongeveer 2 bar. Het gebottelde bier moet de tijd hebben om de CO2 in oplossing te nemen (tot een evenwicht te komen)

• Citaat van Serge

Ik heb ook zo een flesje om de nagisting op te volgen en die gaat ook vlot boven de 3 bar bij 8 a 9 gr bottelsuiker per liter tijdens de nagisting bij een temperatuur van 20° a 25°C, maar als je dat flesje als de nagisting op fles is gedaan in de frigo of kelder zet daalt die terug tot ongeveer 2 bar. Het gebottelde bier moet de tijd hebben om de CO2 in oplossing te nemen (tot een evenwicht te komen)

Merci makkers. Ik vermoedde wel dat 3 bar te weinig is. Jammer: voor mijn officieel brouwerijtje wilde ik een speciale fles, maar het type dat ik wil nemen, laat maar 3 bar druk toe. Is dus te weinig voor hergisters.

• Je kan er altijd een paar bestellen voor te testen. Misschien is de 3 bar met een serieuze veiligheid marge berekend. Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

• Citaat van Jef

Je kan er altijd een paar bestellen voor te testen. Misschien is de 3 bar met een serieuze veiligheid marge berekend. Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Ze sturen inderdaad monsters op, zodat ik een test kan doen. Zelf zegt de fabrikant het volgende, maar ik weet niet hoe ik dat moet interpreteren: [size=small][font='Open Sans', 'Helvetica Neue', Helvetica, Arial, sans-serif]"De 10 en 16 bar van Steinie's en andere flessen, zijn de testdruk, niet te vergelijken met de druk op de fles.[/font][/size][size=small][font='Open Sans', 'Helvetica Neue', Helvetica, Arial, sans-serif][size=small][font='Open Sans', 'Helvetica Neue', Helvetica, Arial, sans-serif]Bierflessen hebben meestal een druk van 3 bar of 4,7 bar. [/font][/size][size=small][font='Open Sans', 'Helvetica Neue', Helvetica, Arial, sans-serif]Onze flessen hebben een garantie tot 3 bar, maar kunnen meestal meer verdragen."[/font][/size][/font][/size]

• Of juist de test doen met 9g/l. Als je test neem je beter de extremen :-) Ik ben nu toevalig ook juist beginnen kijken naar het maken van een fles met een manometer op dankzij iemand anders op het forum die me op het idee bracht. Om te testen of alles werkt was ik ook al aan het nadenken geweest hoe je dit gemakkelijk kan gaan testen zonder een bier te moeten opofferen (of in mijn geval, te moeten wachten tot de volgende keer brouwen). Ik dacht aan de volgende tests (in flessen gemonteerd met een manometer): 1) Een flesje met water vullen en hier X-aantal goedkope bruistabletten ingooien (geen idee hoeveel druk zoiets gaat maken) => je meet de gecreëerde druk in een fles met manometer en dan doe je hetzelfde experiment in de geteste fles die eventueel dicht kan gemaakt worden met een gewone kroonkurk 2) Het algemeen gekende experiment met Cola light en mentos => daarvan weet ik dat het redelijk wat druk oplevert, alleen wil ik m'n manometer niet naar de vaantjes doen als er cola in de manometer terecht komt :-) => idem als hierboven 3) Misschien nog de gemakkelijkste om echt ranges te kunnen gaan testen: iets maken zodat je de fles op een compressor kan aansluiten. Met beugelflesjes is dit redelijk simpel op te lossen, in de plaats van de manometer schroef je er gewoon de uitgang van je compressor rechtstreeks op en je kijkt op de manometer van de compressor zelf. Een kleine compressor levert toch al snel 8 bar dacht ik. Kan je per halve bar omhoog gaan en telkens even wachten om te kijken of de fles het uithoud. En blijven omhoog gaan tot de fles springt (dan raad ik wel een verlengstuk aan tussen de fles en de compressor waar jij staat, ik denk niet dat je wil geraakt worden door vliegende scherven glas) Dit is misschien moeilijker te testen op flessen met kroonkurk. Of je moet je fles dicht maken met een kroonkurk waar een gat in zit om vervolgens een aansluiting er in vast te lijmen. Geen idee hoe stevig je dat kan krijgen in een kroonkurk die zelf niet zo dik is.

• Citaat van KLucky_13

Of juist de test doen met 9g/l. Als je test neem je beter de extremen

Een bier a la Duvel geef ik d'office altijd 9 g/L. testdruk zou gerust 10 g/L mogen zijn. Je moet dan wel vanhet oogpunt vertrekken dat het bier plat uitgegist is als je de bottelsuiker toevoegt. Schuimwijn wordt 11,5 tot 12 gegeven, dat zijn flessen van 400g tot500 g. (van 0,75L) Champagne wordt 12 tot 12,5 g gegeven, flessen van 500 tot 660 g. (van 0,75L)

• Flesjes die door de leverancier maar een gegarandeerd een druk toelaten tot 3 bar. :40: Als de druk hoger wordt in de flesjes (lekker op de vrachtwagen in de zon en goed geschud) wie is er dan verantwoordelijk voor eventuele schade of letsel als een flesje in iemands hand ontploft. ?? Volgens mij is dan niet meer de producent maat diegene die de flesjes heeft gevuld en verkoopt. Daar wringt het schoentje naar mijn gevoel. PS Druk testen op een flesje (of ander vat) doe je als die volledig gevuld zijn met water,en zeker niet met lucht gevuld. met lucht zijn dit echte bommen!!!! Hier 2 filmpjes van een druktest op een pet fles eentje met water en eentje met lucht, jullie mogen kiezen naast welke je gaat staan maar vervang dan in je verbeelding de pet fles met een glazen fles. :107: [video=youtube]

[/video] [video=youtube]
    [/video]