Lowcost gistkast

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Citaat van walter

..Bij mijn diepvriezer zitten er "schappen" die gemaakt zijn van de buisjes waarmee de vriezer wordt gekoeld. Dat zijn buisjes in RVS. Iemand een idee hoever ik die zou kunnen omhoogbuigen om ze uit mijn weg te hebben?

Citaat van Kevin

Walter, oppassen met het plooien van die buisjes.
    Ze zijn redelijk dun en zullen volgens mij sneller dichtknikken dan mooi plooien .
    Als het knikt dan heb je daar geen koeling meer, of erger nog: scheurtje.
    Enige voorzichtigheid is geboden.

Heb al gezien hoe enen dat gedaan heeft bij zo een vertikale:

waar de buisjes binnenkomen achteraan, de wand met klein boortje het ene gat naast andere boren en zo verruimen, tot je een grotere opening hebt rond de buisjes. Dit geeft meer grote straal voor als ge dat wil plooien.
    Nadien opspuiten met isolatie.

Je suis Charlie

In de hel is geen Bier,
    Daarom brouw ik het Hier!

• Citeer

K kan dat doen maar dan krijg 'k mijn gistkast niet meer goe op temperatuur, zo zonder deur.

bij die oudere modellen is de deur er nog meestal opgevezen
    zitter er geen vijzen tss de joint?

• Op basis van de vele info in dit topic ben ik er zonet in geslaagd om m'n koel- en warmtekast 'up and running' te krijgen. De Ebay STC-1000 controller aansluiten was even zoeken maar zeker doenbaar, zelfs zonder al te veel electriciteitskennis

De glazen draagschabben van de koelkast toch maar vervangen door een gekantelde bierbak type Duvel, past netjes en geeft vooralsnog geen krimp bij belasting tot 30 liter.

Bedankt dus voor de info en ervaringen! Bijna klaar voor allereerste brouwdag: 24 feb!

• Citaat van Dirk

De glazen draagschabben van de koelkast toch maar vervangen door een gekantelde bierbak type Duvel, past netjes en geeft vooralsnog geen krimp bij belasting tot 30 liter.

Op zo ne bierbak kan je gemakkelijk een vol 60L gistvat plaatsen, geeft geen krimp.

Planning: Hoppeberg 2013?
    Hoofdgisting: Ijsberg Blond
    Lagering: -----
    Hergisting op fles: -----
    Voorraad: Bergse Porter 2012, Triberg 2012, Hoppeberg 2012, Speculaberg, Bomberg, Rochemont
    Rijping op houten vat: Lamberg 2010, Lamberg 2012

• beste mensen,

Ik wil mijn eigen een gistingskast bouwen en heb nu al een stc1000 en een werkende ijskast.

Nu ben ik al dagen op zoek wat ik juist moet kopen heb er nul verstand van maar wil het toch zelf doenj.

Kunnen jullie misschien een boodschappenlijstje samenstellen wat ik morgen allemaal moet kopen. (als het kan ik lekental)

thanks

• ge hebt t meeste al, just nog:

- bakje om je stc in te bouwen (bvb tupperwaredoosje), wat elektriciteitsdraad en suikertjes
    - 2 stekkerdozen, 1 stekker met draad (resp. warm, koel, stroom)
    - gloeilamp, fitting

snap je het principe? Ik dacht eerst dat ik de frigo moest opengooien of doorboren, na wat zoeken, helemaal niets moeten doen. Sonde temperatuur gaat via rubber van deur naar binnen, je kan dat met draad van lamp ook doen (of via condensatiegaatje binnen, komt uit achteraan frigo).

• ja super ga morgen langs de gamma . kan wel zijn dak nog eens me een vraagje kom in de loop van morgen
    maar moet dan geen uren meer zoeken vorodat ik naar de gamma ga kan ik meer tijd steken in het bouwen zelf

• Bericht uit een ander topic:

Hierbij een foto van mijn stc1000 aangesloten op een ijskast en een verwarmingsmatje.

De stc100 is ingebouwd in een stuk kabelgoot waar de stopcontanten ook ingebouwd zijn. Lengte van het geheel is 54cm, past dus perfect bovenop een ijskast. Als voedingsconnector zit aan de achterkant (hier niet zichtbaar) een stroomconnector van een oude computer.

• Waren standaard stopcontacten voor kabelgoten die ik nog liggen had, waarom dus nieuwe kopen?
    Die twee voor warm kunnen nog wel eens van pas komen om twee warmtematjes aan te sluiten.

• Ik gebruik ook een dubbele uitgang nu. Elke stekker in mijn stc-behuizingsdoos heeft nu een verloopstekker met 2 gaten. In de ene zitten de lampen en een 12-Volt stekkertje (ter grootte van een gsm-ladertje) voor mijn ventilator. De andere is de frigo ook met idem 12-Volt stekker/omvormertje in 1 behuizing naar de ventilator om de koude rond te blazen. Is een pak sneller verwarmd en/of gekoeld met een geforceerde luchtstroom hé....

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Erg low cost is de uitvoering van Rob niet hoor. Zo een stopcontacten kosten snel 15€ per 2. (Overschot is wel natuurlijk low cost )
    Best gewoon naar een electronica winkel daar verkopen ze gekleurde stopcontacten van rond de 3€.

• Al paar avonden me onledig gehouden met revisie voor de gistkast, in afwachting dat ik es een ijskast heb waarin kan gewarmd, gekoeld en dus ook gelagerd kan worden.

Tot heden regelde ik de T° van de gistkast middels een 20 jaar oude regelaar van RadioShack ("RS components").
    Dat ding heeft al es apekuren gehad.
    Daarom heb ik indertijd als beveiliging een gewone kamerthermostaat erbij geplaatst.
    Deze blijft in de gistkast voor de cyclus warmen.

Hierbij fotokes van m'n TC1000 inbouw.
    Heb geen kabelgoten. Wel nog een metalen koekendoos, Niko stopcontacten, stekkers en kleine prutsen.

Eerst openingen zagen in de Guust Flater koekendoos:

Doos moet je natuurlijk effe schilderen, dat is het geworden na samenbouw:

Zoals ge ziet is dit de achterzijde, daar zit een "stopcontact" zonder aarding waarin een oude gsm lader past (voeding voor ventilatortje). Of het aquariumpompje om te beluchten en allerlei.
    Op de achterkant van m'n gistkast zit ook nog een stopkontaktenrail voor allerlei.
    Vanboven zie je de 2 output stopklontakten: rood (heat) en blauw (cool)

Een blik in het blik de metalen doos is ook geaard:

Zulke werkzaamheden en soms onnodige haastigheden maken nu ook dat ik hier met een ingetaped wijsvinger zit blik kan lelijk scherp zijn, zeker als je niet oplet

al bij al blij dat ik er es werk van heb gemaakt.
    Van de onderzijde geen foto gemaakt: daar staat onder plastiekfolie de tekst gekleefd van de gebruiksaanwijzing, tegen dat ik wat ouder wordt

Je suis Charlie

In de hel is geen Bier,
    Daarom brouw ik het Hier!

• Hallo, ik ben nieuw op het forum. Wij hebben onze gistkast gemaakt van PUR isolatieplaten (groene). Deze zijn stevig genoeg om op zichzelf een stevige bak te vormen. Deze heb ik in elkaar gezet met TEC-7 en wat duck-tape.
    Hierbij heb je natuurlijk de mogelijkheid om de afmeting volledig vrij te bepalen. Voor de verwarming gebruik ik een kast verwarming voor elektrische kasten. Deze zijn verkrijgbaar in de elektro groothandel en verkrijgbaar in verschillende vermogens al dan niet voorzien van een ventilator. Voor de koeling zijn we op het idee gekomen om een oud koelelement van de elektrische figobox in het deksel te bouwen. Dus een isolatie plaat met een groot gat erin, het koelelement er los opleggen en klaar is kees. Dit alles wordt gestuurd door een STC-1000. Werkt perfect.

• Hey,

Ik heb een vraag maar ik weet niet juist waar ik ze moet plaatsen, doe ik het hier dan maar...

Op Ebay wil ik zo'n stc-1000 kopen, Het is de eerste keer dat ik zoiets doe op ebay.
    Ik open een PayPal rekening en stort er 13euro op via online banking, de stc kost 12.75euro(17.20dollar) met verzending.
    Nu de 13 euro staat enkele dagen later op mijn PayPal maar als ik nu wil bestellen via ebay en ik selecteer PayPal als betaling zie ik nergens iets over geld die gestort is ofzo...
    Via de PayPal rekening zie ik wel dat er 13 euro opstaat?
    Weet iemand raad?

Bedankt

• Ja kan paypal gewoon linken aan je bankrekening, als je dan iets wil betalen via paypal moet je dit gewoon aangeven bij het afsluiten van je bestelling.
    Paypal neemt dit bedrag dan gewoon van je bankrekening. Heel gemakkelijk.

Alcohol is je grootste vijand, maar God zegt: Heb uw vijand lief

Uitgedronken: Veel te veel
    In gistvat: St Bernardus 12

• Citaat van Rob

Paypal is bij mij gekoppeld aan mijn visa, is wel handiger vind ik.

idem hier

ein kamel kann 30 tage arbeiden ohne zu saufen, ich kann 30 tage saufen ohne zu arbeiden.