rookie blikbrouwen

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• hi, met kerst lag er hier voor mij een brewferm bierbrouwsetje met 1 zakje brewferm tripel en 1 zakje brewferm abdij onder de boom. mijn eerste blik (pakje voor 3L brewferm tripel) staat nu te gisten. hiervoor heb ik de bijgeleverde gist en suiker gebruikt. nu wou ik na wat lezen hier en daar op dit forum wil ik met het volgende brouwsel wat anders proberen, en hierover had ik graag de mening van wat (meer) ervaren brouwers gehoord :1: voor het pakje abdij bier was ik van plan de s-33 gist te gebruiken en rietsuiker of candij suiker ipv de bijgeleverde suiker. en omdat ik nogal van bier met veel body hou wou ik boven op de suiker nog de helft van het suikergewicht moutextract in poedervorm van muntons of brewferm toevoegen (donker) als er dingen zijn die ik beter toch niet of beter anders doe dan hoor ik dit graag :6:

• Ik heb een paar maanden terug hetzelfde gedaan, en 75g suiker vervangen door kandij en 75 g suiker vervangen door droog mout extract, dat kwam op 80g bruine suiker eigenlijk en 100 g donker mout extract. Ik heb hem wel laten uitgisten met Mangrove Jack's M27 (Belgian Ale). Ik denk (andere ervaren brouwers?) dat de S-33 niet veel verschil gaat maken met de bijgeleverde Brewferm Top gist. Ik heb die onlangs gebruikt en die geeft een attenuatie van 70%. Aan de andere kant, de M27 gist misschien wel wat te fel uit met een attenuatie van 98%.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Citaat van tipsy

voor het pakje abdij bier was ik van plan de s-33 gist te gebruiken en rietsuiker of candij suiker ipv de bijgeleverde suiker. en omdat ik nogal van bier met veel body hou wou ik boven op de suiker nog de helft van het suikergewicht moutextract in poedervorm van muntons of brewferm toevoegen (donker) als er dingen zijn die ik beter toch niet of beter anders doe dan hoor ik dit graag :6:

Een week geleden een blik abdij gebotteld ( 9 liter) met 520 gr kandij (voor kandij 5% extra t.o.v. kristalsuiker). Als gist een Nottingham gebruikt. Bijna direct aan de gang na 10 dagen al gezakt van 1.074 naar 1.012SG; Na nog een week naar 1.010 en gebotteld. Smaak was al vrij goed (heel goed)

“You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.”

• hey jullie worden alvast bedankt voor jullie info :1: [hr]

Citaat van chthon

Ik heb een paar maanden terug hetzelfde gedaan, en 75g suiker vervangen door kandij en 75 g suiker vervangen door droog mout extract, dat kwam op 80g bruine suiker eigenlijk en 100 g donker mout extract. Ik heb hem wel laten uitgisten met Mangrove Jack's M27 (Belgian Ale). Ik denk (andere ervaren brouwers?) dat de S-33 niet veel verschil gaat maken met de bijgeleverde Brewferm Top gist. Ik heb die onlangs gebruikt en die geeft een attenuatie van 70%. Aan de andere kant, de M27 gist misschien wel wat te fel uit met een attenuatie van 98%.

heb je het droog moutextract samen met de suiker in warm water gemengd en toegevoegd? had je dan ook een biertje met veel body? (je kan het natuurlijk niet vergelijken tenzij je de abdij ooit ook gewoon gemaakt hebt)

• Droog moutextract en suiker samen gekookt, laten afkoelen in frigo en na een paar dagen eerste vergisting in de emmer bijgegoten. Het bier heeft door de M27 gist waarschijnlijk wat minder body, en het is ook wat scherper. Daar zou zowel de Brewferm Top als de S-33 beter scoren, zeker als je een wat zachter bier wil. Ik heb een dubbel gebrouwen met de S-33 en die is zachter aan de mond.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Citaat van w@lter

Niet doen, beter kiezen voor een Safbrew Abbeye (zelfde gistfabrikant). S-33 vergist niet zo ver uit.

thankx! is dit dan niet ten nadele voor het body van het bier of heeft dit niets met de vergistingsgraad te maken?

• Official Post
    Citaat van tipsy

is dit dan niet ten nadele voor het body van het bier of heeft dit niets met de vergistingsgraad te maken?

Niet meteen. De body komt onder andere van de gebruikte gist, geselecteerde mouten, maischmethode, ... Voor blikbrouwen weten we natuurlijk veel van deze parameters niet, maar over 't algemeen vergist moutextract niet zo ver door. Probleem met de S33 is dat deze veel moeite heeft met de wat complexere moutsuikers in het wort. Daarom zou ik voor de abbeye gaan.

• Mijn ervaring met blikbrouwsels was ooit dat je andere gisten moet gebruiken dan de meegeleverde, een Brew Enhancer moet gebruiken ipv gewone suiker en bij de lagering een tikkeltje moet koudhoppen, aan bvb 0.5 gr/liter. Maar nooit "echt" tevreden van geweest, steeds kwam er zo'n "chemische" smaak aan te pas... :sad: Wel leuk om het brouwen te ontdekken en het gistings- en ander proces onder de knie te krijgen, maar moutbrouwen is echt niet veel moeilijker hoor, iets meer materiaal nodig e.d. maar met het gewone huis, tuin en ander materiaal kom je al een heel eind... :thumbup:

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste... :thinking_face: :grinning_squinting_face: "

• Uiteindelijk wil ik wel zelf moutbrouwen maar eerst ga ik nog wat experimenteren met blikken zodat ik hier al wat ervaring mee kan opdoen voordat ik verder ga :wink: [hr]

Citaat van w@lter

Niet meteen. De body komt onder andere van de gebruikte gist, geselecteerde mouten, maischmethode, ... Voor blikbrouwen weten we natuurlijk veel van deze parameters niet, maar over 't algemeen vergist moutextract niet zo ver door. Probleem met de S33 is dat deze veel moeite heeft met de wat complexere moutsuikers in het wort. Daarom zou ik voor de abbeye gaan.

Thankx!

• Official Post
    Citaat van HermanH

een Brew Enhancer moet gebruiken ipv gewone suiker

Of misschien wat honing :wink:

Citaat van tipsy

Uiteindelijk wil ik wel zelf moutbrouwen maar eerst ga ik nog wat experimenteren met blikken

Zeker en vast geen slecht idee. Er zijn vele wegen die naar goed bier leiden en het is belangrijk om je goed te informeren om je eigen weg te vinden. (maar als ik u een tip mag geven, kijk dan zeker eens naar het maischen in een cooler).

Ook je aankopen bij deze winkels kan je doen via Trooper. Je steunt het forum en zorgt mee voor een reclamevrij forum :thumbup:Klik op de naam om naar de Trooper pagina te gaan.

Brouwland   AliExpress  Bol.com   Coolblue