Maximale theoretische schrootfijnheid

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Iedereen weet dat men niet te fijn mag schroten om het eventuele dichtslibben bij het filteren te voorkomen.

MAAR: PUUR THEORETISCH

Veronderstel dat men een kleine hoeveelheid wil brouwen (2 à 3 liter).
    Men kan dan vrij simpel maischen (éénstaps) in een relatief kleine soepketel
    Nadien kan men filteren door een fijnmazig doek (neteldoek of fritvetfilter?)
    Het dichtslibben van een filter is dus geen probleem.
    Hoe fijn mag men in dit geval schroten? Of kan men zelfs malen of blenden?
    Vermits men fijner mag schroten verloopt het maischproces dan niet sneller?
    Is het rendement door het fijnere schroot dan ook niet hoger?

“You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.”

• Als je spoelen goed lukt zal je efficiëntie inderdaad omhoog gaan. In de meeste mout data sheets staat en fgdb getal: fine grind dry basis. Dus net wat jij zegt maar dan (omgerekend naar) zonder vocht.

Ik heb ook wel eens gelezen dat door fijn te malen je extra enzymes zou moeten toevoegen en wat astringente smaken kan krijgen. Deze twee zaken kan ik echter niet verklaren?

• Citaat van Orlando

Hoe fijn mag men in dit geval schroten? Of kan men zelfs malen of blenden? => te fijn malen gaat er mogelijk voor zorgen dat er te veel ongewenste stoffen (taninnes enz..) uit je vliezen worden geëxtraheert.
    Vermits men fijner mag schroten verloopt het maischproces dan niet sneller? => Te verwaarlozen, een correcte PH en een gelijkmatige temperatuur in je maischketel heeft een veel belangrijkere invloed.
    Is het rendement door het fijnere schroot dan ook niet hoger? => Neen of te verwaarlozen, indien je op een gewone juiste manier geschroot hebt worden bij een normaal maischproces ook alle zetmeel omgezet.

• Fijner schroten geeft waarschijnlijk wel een hoger rendement (tot op een bepaald punt?).
    http://brulosophy.com/2015/11/…rush-exbeeriment-results/

Ikzelf heb bij mijn laatste brouwsel de molen ingesteld ter dikte van een plastieken bankkaart --> efficiëntie hoger dan bij mijn vorige brouwsels
    Ik ga sewes meten wat de FG is geworden over de smaak (en mogelijke tannines) kan ik nog niets vertellen.
    Het kan natuurlijk ook zijn dat ik de vorige keren gewoon slecht heb geschroot of dat ik nu beter gemaisched heb.

• Ongelooflijk hoeveel testjes die uitvoerden, maar spijtig genoeg toch zo weinig wetenschappelijk onderbouwd. Je kan toch onmogelijk besluiten trekken uit een testje in onvoldoende gecontroleerde omstandigheden. (kijk maar even naar de foto's van de SG meting van de wort, de fine crush bevat nog brokken en is een papje, logisch dat de sg daar hoger ligt) Om besluiten te trekken moet je zulke testen meerdere malen herhalen en al het mogelijke doen om steeds in de zelfde en optimale omstandigheden te werken.
    Leuk om te lezen, en over na te denken. maar besluiten trekken :68:

• Citaat van Serge

Om besluiten te trekken moet je zulke testen meerdere malen herhalen en al het mogelijke doen om steeds in de zelfde en optimale omstandigheden te werken.
    Leuk om te lezen, en over na te denken. maar besluiten trekken :68:

Hij is niet de enige die dat resultaat heeft:
    http://braukaiser.com/wiki/ind…_mashing#Mill_gap_spacing

En als het bij mij ook een betere efficiëntie geeft is dat voor mij reden genoeg om zo te blijven schroten als het geen gekke smaakjes of andere problemen geeft :)

• Citaat van NewLine

De FGDB van een mout is toch altijd hoger dan de CGDB, dus fijner geeft toch een hoger rendement?

Voor zover ik het weet en begrijp:
    De ([size=small][font=georgia, serif]Dry Basis Coarse Grind) DBCG[/font][/size] en [size=small][font=georgia, serif](Dry Basis Fine Grind) DBFG [/font][/size]worden in labo schaal in ideale omstandigheden en met een overmaat van spoelwater bepaald
    De enzymatische omzetting is voor beide volledig, enkel het uitspoelen genereert de verschillen, in de grof geschroote mout blijft meer suiker achter.
    Maar bovenstaande is op lobo schaal.
    In de realistische brouw omstandigheden zowel voor de hobby brouwer als voor de industriële brouwer hebben je maischschema, verhouding maischwater/spoelwater, maischtijd, PH, temperatuur (controle), al dan niet roeren tijdens het maischen een veel grotere invloed op je rendement als grof of fijn schroten. (en met grof schroten bedoelen we dan normaal schroten)

Citaat van NewLine

Het zal wel zo zijn maar waarom zou bij fijner malen er meer kans zijn om slechte smaken te extraheren?

Hoe ik dit opvat:
    Als je fijn maalt ga je de vliezen van de mout veel meer breken of vermaken (er worden dus meer cellen vernietigd en de inhoud kan makkelijker vrij komen) het totale contact oppervlak van deze vliezen wordt vergroot.
    Gevolg is dat je meer tannines kan extraheren.
    Denk gewoon aan grof gemalen koffie en fijn gemalen koffie, met de zelfde hoeveelheid koffie bonen kan je straffere koffie zetten als deze fijner gemalen is.

• Citaat van lennert1

Fijner schroten geeft waarschijnlijk wel een hoger rendement (tot op een bepaald punt?).
    http://brulosophy.com/2015/11/…rush-exbeeriment-results/

Ikzelf heb bij mijn laatste brouwsel de molen ingesteld ter dikte van een plastieken bankkaart --> efficiëntie hoger dan bij mijn vorige brouwsels
    Ik ga sewes meten wat de FG is geworden over de smaak (en mogelijke tannines) kan ik nog niets vertellen.
    Het kan natuurlijk ook zijn dat ik de vorige keren gewoon slecht heb geschroot of dat ik nu beter gemaisched heb.

ik heb mijn walsen molen ook een keer zo ingesteld op de dikte van een bankkaart, man man man wat een rampzalige brouwdag was dat. resultaat met mijn herms, filterbodem naar de knoppen door het dichtslagen van het filterbed en veel gevloek (wordt nu nog pissed van die dag ). rendement lag iets hoger dan verwacht maar voor praktische redenen toch niet voor herhaling vatbaar.

• Citaat van adhd-brouwerke

ik heb mijn walsen molen ook een keer zo ingesteld op de dikte van een bankkaart, man man man wat een rampzalige brouwdag was dat.

+1 Ik heb voor de Tripel A de moutmolen ook eens fijner gezet. Voor de eerste keer had ik moeilijkheden met het filteren. Bij de Cacao Dubbel heb ik de molen terug mooi ingesteld en het filter werkt als een droom.

Wat het verschil tussen Coarse Ground en Fine Ground betreft : De echt grote jongens in de brouwwereld schroten hun mout niet maar malen het. Op die manier krijgen ze het best mogelijk rendement uit hun mout. Aan het einde van het maischproces wordt het wort dan door een filter geperst. Zo'n installatie hebben wij niet tot onze beschikking. Wat de kafsmaken betreft, ik denk dat dit heel goed gaat meevallen als de chemische samenstelling en het pH in orde zijn.

Concreet als antwoord naar Orlando zijn vraag toe : tot op een zeker punt gaat uw plan werken mààr bij het maischen komen er ook eiwitten vrij (die vettige grijze laag op het beslag) en ik vrees dat bij het filteren van echt fijngemalen mout deze eiwitten uw kaasdoek gaan verstoppen. En als dit geen probleem zou zijn (kan zijn dat het filteren alsnog lukt) dan vrees ik dat de smaak die je gaat krijgen niet meteen goed gaat zijn.
    Staar u ook niet te blind op het verschil in rendement! Concreet gaat ge een paar % winnen, imo zal dat maximaal een 10% zijn hoewel ik schat dat ge eerder rond de 5% gaat blijven steken. Bedenk dan dat op een kg mout dit wil zeggen dat ge 50g mout uitwint. Verwaarloosbaar op onze schaal van werken (als de grote jongens 5% mout kunnen uitsparen op jaarbasis dan spreekt ge van andere getallen).
    Ik weet niet wat het eventuele doel van de testen zou kunnen zijn maar mij lijkt het dat je steeds een zo goed mogelijk resultaat wil bekomen. Daarom alleen zou ik al niet besparen op de mout. Eventueel een kleine hevelfilter maken die in een kookpot uit de keuken past en daarmee aan de slag gaan. Dan zal je goed wort bekomen aan een goed rendement (+/- 70 à 75%) waarmee je alle kanten op kan.