Kooktijd hop bij extractbrouwsel

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik ben van plan om deze week volgend extractbrouwsel te maken: batchsize: 10l 1.5 kg tarwe moutextract 0.150 gr carapils (steepen 20min. bij 67°C) 10 gr citra hop (kooktijd 70 min.) 10gr citra hop (flame out) 11gr K97 fermentis gist Ik ben van plan om te starten met steepen in 10 l water bij 67°C (20 min.). Vervolgens naar kookpunt brengen en dan 10gr hop toevoegen om 70 minuten te laten mee koken. Hierbij de vraag of ik de kooktijd kan inkorten naar 30 minuten en gewoon meer hop toe te voegen om zelfde bitterheid te hebben. Of is dit niet lang genoeg om alle (negatieve) stoffen laten uitkoken? Ik heb ook nog wat Simcoe liggen. Zou ik hiervan ook nog wat van toevoegen (flame out) om extra aroma in het bier te krijgen? Of bij het begin Het wort ga ik afkoelen (kookpot met deksel) in een ijsbad. Daarna wort door zeef gieten in een plastiek gistingsvat en verder bijvullen met leidingwater tot 10l. Tenslotte korrelgist toevoegen. Alle opmerkingen/aanvullingen zijn welkom.

• Official Post

Wat koken betreft wordt er steeds aangeraden om minstens 60 minuten te koken. Nu moet ik eerlijk gezegd bekennen dat ik dat nooit in twijfel heb getrokken en steeds maar gewoon voor waar heb aangenomen. Ik weet dat hoe langer je kookt, hoe meer je de stoffen verwijdert waarmee later DMS wordt gevormd. Het is ook van belang voor het uitvlokken van de eiwitten, ontsmetten van het wort, efficiënt bitterheid uit hop halen en ook (maar voor extractbrouwen is dat geen punt) maakt langer koken dat je meer kan spoelen en dus een beter rendement kan halen. Ik zou zeggen : splits de batch in 2 gelijke delen : 1 met 60 minuten kooktijd en 1 met 30 minuten kooktijd tot je bij beide hetzelfde OG en IBU bekomt. Laten gisten en vergelijken + delen met het forum. Is lang koken een traditie of noodzaak? Zo'n testen kunnen daar wat licht op laten schijnen.

• Een reeks linkjes van Brülosophy over verkorte kooktijden: grain-comparison-pt-1-weyermann-vs-best-malz-german-pils-w-reduced-boil-exbeeriment-results/update-lab-data-on-pils-malt-boil-length-exbeeriment/boil-length-pt-2-pilsner-malt-exbeeriment-results/the-impact-of-boil-length-ale-exbeeriment-results/ Om het even samen te vatten: Brülosophy en zijn proevers hebben veel minder impact gemerkt van DMS na kortere kooktijden dan de doorsnee literatuur laat geloven. Vooral: hij heeft blijkbaar nog geen enkele keer een onaangenaam resultaat gehad vanwege zijn (soms) kortere kooktijden. [hr] O ja, ik zie nu pas dat het om extract gaat: is in dit geval de vorming van DMS niet veel minder, want het extract heeft reeds gekookt? Of laten ze dit juist voldoende koken (dus niet meer tijd dan nodig) om de proteïnes te verwijderen, en zit er nog voldoende MMS in om DMS te ontwikkelen?

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Official Post

Ik zet uw antwoord op Hobbybrouwen.nl ook effe hier : Moutextract hoef je maar 15 minuten te koken. Alle "negatieve" componenten zoals DMS zijn al door de fabrikant verwijderd. En dan hoef je wellicht geen water meer toe te voegen achteraf. Uiteraard moet je de bitterhop dan wel aanpassen. Persoonlijk zou ik een redelijk neutrale bitterhop nemen met zoveel mogelijk IBU's, bv columbus, apollo of warrior, en gewoon al de citra @flameout toe te voegen. Simcoe ook in flameout toevoegen kan zeker geen kwaad. Ik heb nog gedacht, hier gaat Homoeccentricus op reageren. :1:

Ook je aankopen bij deze winkels kan je doen via Trooper. Je steunt het forum en zorgt mee voor een reclamevrij forum :thumbup:Klik op de naam om naar de Trooper pagina te gaan.

Brouwland   AliExpress  Bol.com   Coolblue