Lambic d'Ardenne

There are 174 replies in this Thread. The last Post () by BrouwMark.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• [quot]We zijn dus al met vier[/quote]
    Ik ga niet meedoen nu, jammer maar het brouwen zal stil liggen tot oktember vermoed ik.
    Zijn nu hier alles heel presentabel aan 't maken omdat m'n woning te koop aangeboden wordt.
    Dan na de junivakantie (die al geboekt was in januari)heb ik de toekomstige woning, waar in wat aanpassingen zullen gebeuren.
    Ook nieuw tuinhuis, met put van 1 m diep om de waterpomp in te zetten (boorput).

Je suis Charlie

In de hel is geen Bier,
    Daarom brouw ik het Hier!

• Vandaag even eens de moeite genomen om mijn brouwsel eens te meten en natuurlijk te proeven.
    Momenteel heeft die een FG van 1009 SG dus die kanen mag nog lekker verder boeren :)
    Teven eens geproefd, een lekker fris zuurtje dat mijn smaakpapillen wel kan bekoren, Veel zuurder moet die voor mij wel niet worden.
    Verder geen onaangename geuren of bij smaakjes waarneembaar.

De grote vraag, gaan we met dit project dit jaar nog verder of doen we volgend Lambic seizoen terug een poging om het vat te vullen?
    Kwestie dat ik en de andere die al gebrouwen hadden weten wat ze eventueel kunnen aanvangen met hun brouwsel? (zelf afzonderlijk verder verwerken, bijhouden tot volgen jaar???)

Iemand een suggestie??

• We zitten maar met zo'n 80 liter nu.
    Serge, ik en Willem.
    Dus beter jaartje uitstellen zeker....

Maaarrrr, we kunnen wel al de rouge brun nog es brouwen en dan afspreken om te blenden: jonge + oude uit t vat + 't vat weer aanvullen met jonge.

<p>Napalm is er nog Palm.</p>

• Had Klaas ook niet een aantal liters gebrouwen? Ik heb hem nog gesproken op het leuven innovation beer festival. (Cies vraag jij eventueel na?)

Houden we dan met zijn allen onze brouwsels lambic bij en maken we volgend jaar onmiddellijk een blend van 1 jarige en verse? of heeft iemand anders een voorstel?

De rouge brun d'ardenne zit nog maar van 1 november op vat, mogelijk mag of moet die nog wat langer rijpen????. David moet eens degusteren hoever die staat en rapporteren !!!

• Ik ga dit draadje nog es reanimeren: ik brouw nu zaterdag nog es 30 liter lambiek.

Zouden es moeten dat arm leeg vat in de ardennen kunnen gevuld krijgen....

BROUWPLANNER RAPPORT - (V6.1testB) - Datum Export: 29/11/2018

Naam van het bier : Lambic9032v7

Type van het bier : Biertype

Brouwvolume : 30 liter

Extractie-efficiëntie : 75%

Voorspelling begindensiteit : 1045,1 SG /11,2 °P /11,5 Brix

Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1006,5 SG /1,7 °P

Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 5,1%

Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 35 IBU / 9 EBC

STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS

Grondstof EBC kg % Gewicht

Pilsmout 3 3 3,000 46,2 %

Tarwemout 3 2,000 30,8 %

Tarwevlokken 4 0,500 07,7 %

Havervlokken / havermout 4 1,000 15,4 %

MAISCHEN EN SPOELEN

Gekozen Profiel: (1) Eénstaps maisch

Maischwater : 29,8 liter aan 70 °C

66,0°C gedurende 90 min (éénstaps maisch )

Filterspoelen: ga naar 75..78°C

Totaal spoelwater : 23,2 liter aan Max.80°C

Spoelen tot : 1011 SG (Of 3,0 °P of 3,1 Brix)

HOPPEN

Totale kooktijd : 120 minuten

Hop Vorm alfa% gram Toev.na..' IBU

wilde hop verouderd BLM 2,5% 150 0' 35,3

VERGISTING

1 nacht buiten in Wondelgemse lucht + paar bodems Boon erbij.

<p>Napalm is er nog Palm.</p>

• Brouwers, mochten jullie zin hebben in een Noorderbuurse wilde gist en dit project nog eens door laten gaan, dan lijkt mij het erg leuk om mee te doen. Ik kan 25-30 liter brouwen.

Soms ruikt mijn keuken ineens naar ontbijtpap en coffeeshop!