Correct reinigen RVS/ Inox

There are 10 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hier ben ik weer met een reinigingsvraagje. Ik heb nu een half uur een heleboel topics doorgespit om een antwoord te vinden maar waarschijnlijk lees ik er telkens over. En de tegenstijdige info op de verschillende etiketten van de producten die ik hier heb doen me nog meer twijfelen.

Vandaar toch maar een nieuw topic om mijn twijfels voor eens en voor altijd uit de wereld te helpen (hoop ik)

Ik heb dus een speidel braumeister en net ook een ss brewtech bucket

Hoe reinig ik deze nu het best na het brouwen / vergisten

ik heb de halapur MP (dinatriumtrioxosilicat ) gekocht die door speidel wordt aangeraden om te reinigen maar de instructies vond ik redelijk sumier. (50gr / 10L opwarmen en daar de braumiester mee reinigen)

Is dat het enige dat ik moet doen of moet ik eerst met een andere middel reinigen?

En kan ik dat dan ook doen voor de ss brewtech? of gebruik ik daar iets anders voor?

Mijn twijfel hieromtrent: op die halapur staat dat die ook actieve chloor bevat en in de brewtech handleiding staat net dat je geen producten mag gebruiken met choor omdat dit putjes kan veroorzaken? of haal ik nu é dingen door elkaar?

Dus nu zit ik met resem reinigingsproducten maar ik heb geen idee wat wel mag en wat niet en wat schadelijk is voor inox

halapur MP
    starsan HB
    oxi clean
    trinatriumfosfaat
    dreft :)

please enlighten me:

- wat gebruik ik om net na het brouwen / vergisten de tank proper te maken (dus de grootste veiligheid eruit )
    - wat gebruik ik om de braumeister / gistvat spik en span te krijgen om weg te zetten tot een volgende brouwdag
    - wat gebruik om ik om het gistvat te ontsmetten/ reinigen net voordat ik het weer vul op de brouwdag zelf

• na het brouwen worden mijn ketels gewoon met een warm sopje uitgewassen evenals mijn ( plastic) gistvaten
  • Wat ik gebruik voor inox kookpotten : wat warm water, een scheutje dreft en een seriueze kwak azijn. Als het vuil hardnekkig is, dan laat ik het water weg en werk met azijn met wat dreft er in. Dat breng ik dan effe aan de kook en laat afkoelen. Daarna kan je met een simpel sponsje of doek het vuil wegvegen.

Maar hoe je een braumeister moet reinigen weet ik niet. Misschien met een vaatwastablet?

• Reinigen van RVS,
    - wat gebruik ik om net na het brouwen / vergisten de tank proper te maken (dus de grootste veiligheid eruit ) => gewoon een zeep sopje, of huishoud soda oplossing, trinatriumfosfaat oplossing, bij voorkeur een alkalische reiniger daar alkalische reinigers de passivatie laag niet aantasten
    - wat gebruik ik om de braumeister / gistvat spik en span te krijgen om weg te zetten tot een volgende brouwdag
    Als alles goed gereinigd is gewoon goed droog maken en afgeschermd opbergen zodat er geen stof of spatten kunnen in vallen
    - wat gebruik om ik om het gistvat te ontsmetten/ reinigen net voordat ik het weer vul op de brouwdag zelf
    oxi clean, Starsan HB,

Halpur MP,  De MSDS (veiligheidsblad en samensteling)
    Die vind ik nogal moeilijk daar dit quaternaire ammoniumverbindingen (Quats) bevat.
    Quats ontsmetten wel zeer goed daar deze de eigenschap heeft om in al de kleinste spleetjes en krasjes binnen te dringen en dus zeer efficiënt is om te ontsmetten.
    Het grote nadeel is dat dit uiterst schuim negatief is (zelfs in minieme hoeveelheden) en je dit zelfs niet kan wegspoelen met water alleen. (geen schuim op je bier :17: )
    Ik zou dit niet gebruiken als standaard ontsmettingsmiddel, enkel ingeval dat je een hardnekkige besmetting hebt in je installatie zou ik dit gebruiken als laatste red middel. Indien je dit toch moest gebruiken zou ik achteraf alles demonteren om dit te reinigen/spoelen met een alkalische reiniger en dan nog eens goed naspoelen met water om de Quats zo goed mogelijk te verwijderen.
    Halpur MB is dan wel goed bruikbaar om werktabletten en de werk omgeving te desinfecteren

• Serge wrote:

gewoon een zeep sopje, of huishoud soda oplossing, trinatriumfosfaat oplossing, bij voorkeur een alkalische reiniger daar alkalische reinigers de passivatie laag niet aantasten

Alkalische: In dat geval moet je wel een Chloorvrije alkalische oplossing nemen of zelf maken middels NaOH of middels Kaligène in water.

• Sorry guys, maar zoals gezegd ben ik een noob in al wat scheikunde is. Als jullie weer beginnen goochelen met termen dan wordt dit het zoveelste topic dat ik maar half begrijp.

Graag concrete merken of types reinigingsproducten zodat het voor elke newbie of ongeletterde duidelijk blijft.

Welke producten zijn dan alkalische reinigers en zonder chloor ? Die halapur wordt aangeraden door speidel en is een alkalische reiniger maar met aktief chloor.

evt gewoon met de merknamen die ze gewoon bij BL , BM of homebrewshop hebben. Ik ben niet zo van het zelf mengen en koop dus gewoon wat er op de markt is maar heb graag het juiste middel voor de juiste klus.

In ieder geval; het eerste deel van de ppst van Serge kan ik al heel wat mee, waarvoor dank.

Wat die halapur betreft. dat is dan blijkbaar een paardemiddel. Wel vreemd dat Speidel dat dan als standaard reinigingsmiddel aanraad bij hun reinigingskit. Daar staat gewoon naspoelen met proper water. Maar als ik t zo lees dan is dat toch niet genoeg om alles weg te krijgen met alle gevolgen vandien..

• Penumbra wrote:

Graag concrete merken of types reinigingsproducten zodat het voor elke newbie of ongeletterde duidelijk blijft.

Qua "alkalische" (= tegenovergestelde van zuur dus met een pH van > 7) producten kan je bijvoorbeeld huishoudsoda (verkopen ze in de Carrefour, Delhaize of Colruyt) of vaatwastabletten (best van ecover omdat die geen parfum bevatten). Beide gebruik je samen met heet water en spoel je goed na met water.

• Alkalische reinigers zonder chloor verkrijgbaar bij de brouw winkel
    PBW Five Star 
    Trinatriumfosfaat
    Huishoud soda
    Grainfather Reinigingsproduct
    Onderstaande raad ik niet aan wegens te gevaarlijk voor brandwonden
    Bijtende soda

Ontsmetten:
    Cempro Oxi = Puro oxi
    starsan HB is licht zuur en bevat een deel fosforzuur maar in de correcte verdunning heeft dit geen negatief effect op RVS

Ontsmette kleine apparatuur
    ECOLAB P3-ALCODES (gedenatureerde alcohol 70% met 1% butanon), goedkoop alternatief: AH Brandspiritus 85% van Albert Heyn (gedenatureerde alcohol 85% met 1% butanon) en verdunnen tot 70%

Er nog vele andere producten op de markt
    Maar die in het vetgedrukt zijn veilig en je kan je weinig mee fout doen als niet chemicus. :wink:

• Serge wrote:

Ontsmette kleine apparatuur

Daar gebruik ik ook starsan voor. Vroeger werkte ik met Iodophor maar dat vind je niet zo makkelijk meer. :sad:
    Wat ik doe : ik maak starsan aan voor mijn gistvat mee te ontsmetten. Ik vul dat vat er helemaal mee en dan gooi ik daar alles bij in dat moet worden ontsmet (lees : hevels, watersloten, rubber stopsels, ...). Als ik daar dan iets nodig van heb haal ik het uit de starsan, gebruik ik het, reinig het terug en gooi het weer in de starsan.